صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • انرژی
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و پانزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پانزده - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اعلام کرد

صادرات ۶۰۲ میلیون دلاری محصولات لبنی ایران به ۴۲ کشور جهان

هما همت خواه
روزنامه نگار

شیر خام و فرآورده‌‌های لبنی یکی از محصولات پروتئینی مهم در سبد خانوار ایرانی است که در سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند، پیش از این سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران، سرانه مصرف لبنیات در کشور را ۷۰ کیلوگرم اعلام کرده بود درحالی که سرانه مصرف این محصول در جهان حدود ۱۶۰ کیلوگرم است.همچنین در سال ۲۰۲۱ میلادی، اتحادیه اروپا با سرانه مصرف ۲۵۶ کیلوگرم در سال به عنوان بالاترین مصرف‌ کننده لبنیات شناخته شده است.
«سید محمدرضا بنی‌طبا» در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی» درباره وضعیت صادرات محصولات لبنی در سال ۱۴۰۲ گفت: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه امسال، مجموع ۴۴۸ هزار و ۹۳۷ تن محصولات لبنی با ارزش ۶۰۲.۹ میلیون دلار به ۴۲ کشور جهان از مبدأ ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۷ درصد رشد وزنی و ۷ درصد رشد ارزشی داشته است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: سال گذشته مجموع صادرات محصولات لبنی ایران به کشورهای هدف ۳۹۴ هزارو ۷۰۲ تن به ارزش ۵۶۳.۳ میلیون دلار بوده است.
وی تصریح کرد: طی مدت مذکور محصولاتی همچون پنیر، خامه، شیر، ماست، شیرخشک صنعتی، شیرخشک اطفال، شیر و خامه تغلیظ شده، بستنی، کره و پودر آب پنیر به کشورهای هدف صادر شده است.
به گفته وی، شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال‌جاری ۴۲ کشور است که اصلی‌ترین آنها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان هستند.
صادرات 114 میلیون دلاری پنیر در 10 ماهه امسال
بنی‌طبا در مقایسه آماری صادرات محصولات لبنی امسال نسبت به سال گذشته گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۸۶ هزار و ۷۳۷ تن محصول پنیر به ارزش ۱۱۴.۳ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱۴ درصد رشد وزنی و ۱۷ درصد رشد ارزشی به کشورهای هدف صادر شده است.
به گفته وی، سال ۱۴۰۱ میزان صادرات پنیر ایران به کشورهای هدف ۷۶ هزار و ۳۱۳ تن به ارزش ۹۷.۹ میلیون دلار بوده است.
بنی‌طبا افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۱۰۷ هزار و ۱۰۷ تن محصول خامه، شیر به ارزش ۱۱۰.۷ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۵ درصد رشد داشته است این درحالی است که میزان صادرات سال ۱۴۰۱ این محصول ۹۵ هزارو ۱۳۲ تن به ارزش ۹۶.۷ میلیون دلار بوده است.
وی اظهارداشت: در مدت مذکور، محصول دوغ و کفیر به میزان ۸۷ هزار و ۵۷۱ تن به ارزش ۴۲.۶ میلیون دلار صادر شد که از لحاظ وزنی ۶۲ درصد و از لحاظ ارزشی ۵۰ درصد رشد را نسبت به سال گذشته داشته است به طوری که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۵۴ هزار و ۱۶۵ تن از این محصول به ارزش ۲۸.۵ میلیون دلار صادر شده است.

صادرات 25 هزار تن ماست تا پایان دی ماه
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: صادرات انواع ماست در ۱۰ ماهه امسال، ۲۵ هزار و ۶۳۱ تن به ارزش ۱۲.۶ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۱ درصد رشد را نشان می‌دهد درحالی که سال گذشته رقم صادرات این محصول ۲۱ هزارو ۱۹۸ تن به ارزش ۱۰.۳ میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: طی مدت مذکور، ۸۳ هزارو ۸۶۲ تن شیرخشک صنعتی به ارزش ۲۱۸.۵ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۸۷ هزار و ۶۳۸ تن به ارزش ۲۲۶.۱ میلیون دلار بوده از لحاظ وزنی ۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۳ درصد کاهشی بوده است.
بنی‌طبا گفت: در ۱۰ ماهه امسال یک هزار و ۲۳۵ تن محصول شیرخشک اطفال به ارزش ۷.۴ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزارو ۲۸۳ تن به ارزش ۶.۶ میلیون دلار از لحاظ وزنی ۴ درصد منفی و از لحاظ ارزشی ۱۳ درصد مثبت بوده است.
وی تصریح کرد: همچنین در مدت مذکور ۳ هزارو ۹۳۰ تن محصول شیر و خامه تغلیظ شده به ارزش ۶.۵ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵ هزار و ۵۵ تن به ارزش ۶.۵ میلیون دلار بود از لحاظ وزنی ۲۲ درصد منفی و از لحاظ ارزشی یک درصد مثبت بوده است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران افزود: از ابتدا تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ هزار و ۹۸۴ تن محصول بستنی به ارزش ۴۱.۵ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۴ هزار و ۶۲۲ تن ۴۱.۸ میلیون دلار بود از لحاظ وزنی ۳درصد منفی و از لحاظ ارزشی یک درصد منفی بوده است.
وی اضافه کرد: طی مدت مذکور ۱۱ هزارو ۶۱۸ تن محصول کره به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲ درصد و از لحاظ ارزشی یک درصد رشد را نشان می‌دهد این درحالی است که میزان صادرات کره سال گذشته ۱۱ هزار و ۳۷۱ تن به ارزش ۴۰.۶ میلیون دلار بوده است.
بنی‌طبا گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۷ هزار و ۲۶۲ تن محصول پودر آب پنیر به ارزش ۷.۷ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۷ هزار و ۴۲۴ تن به ارزش ۸.۱ میلیون دلار بوده از لحاظ وزنی یک درصد منفی و از لحاظ ارزشی ۵ درصد منفی بوده است.
وی افزود: طبق این آمار صادرات سایر محصولات لبنی در ۱۰ ماهه امسال نداشتیم و آمار مدت مشابه سال گذشته آن ۵۰۱ تن به ارزش ۰.۲ درصد بوده است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران اظهارداشت: میزان مصرف شیر در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۶۷۹ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که یک میلیون و ۶۴۲ هزارتن بوده از لحاظ وزنی ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی