صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بورس
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفده - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفده - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۷

در نخستین روز معاملاتی هفته رقم خورد

افزایش ۱۱۵۶ واحدی شاخص کل هم‌وزن

درحالی که بازار سهام ایران هفته گذشته را با بازدهی مثبت 5 درصد پشت سرگذاشت، در نخستین روز هفته جاری به دلیل اختلال در سامانه‌های معاملاتی فرابورس، شاخص کل بورس با افت همراه شد هرچند که شاخص کل هم‌وزن همچنان به رشد خود ادامه داد.
براین اساس شاخص کل هم‌وزن در پایان دادوستدهای دیروز با یک‌هزار و ۱۵۶ واحد رشد به ۷۳۹ هزار و ۷۹۷ واحد رسید. آمار معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که در پایان دادوستدهای شنبه ۱۹ اسفند، دو شاخص‌ بورس با رشد و دیگر شاخص‌ها با افت مواجه شدند و به طور میانگین ۰.۰۲ درصد کاهش را به ثبت رساندند.
بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته ۲ شاخص‌ بورس با رشد و دیگر شاخص‌ها با افت مواجه شدند، به طوری که شاخص کل با هزار و 994 واحد افت معادل ۰.۰۹ درصد به ۲ میلیون و ۱۶۳هزار و ۷۵۷ واحد، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۴۱۵ واحد افت معادل ۰.۰۹ درصد به ۴۵۱ هزار و ۷۴ واحد، شاخص کل «هم‌وزن» با هزار و 156 واحد رشد معادل ۰.۱۶ درصد به ۷۳۹ هزار و ۷۹۷ واحد، شاخص قیمت «هم‌وزن» با ۶۵۱ واحد رشد معادل ۰.۱۶ درصد به ۴۱۶ هزار و ۴۹۹ واحد، شاخص آزاد شناور با 3 هزار و 91 واحد افت معادل ۰.۱۱ درصد به ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۳۸ واحد، شاخص بازار اول با 2 هزار و 427 واحد افت معادل ۰.۱۵ درصد به یک میلیون و ۶۶۲ هزار و ۵۸۱ واحد و شاخص بازار دوم با هزار و 182 واحد افت معادل ۰.۰۳ درصد به ۴ میلیون و ۱۲۰هزار و ۲۵۷ واحد رسید. برپایه این گزارش، دیروز نمادهای «مبین با ۷۳۴ و بفجر با ۵۵۶» واحد بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل «فولاد با هزار و 151، شپنا با ۶۲۰، شتران با ۵۸۴، میدکو با ۵۱۸ و شبندر با ۵۰۳» واحد تأثیر منفی را در روند شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. همچنین ۷ نماد پرتراکنش شامل «وپارس، شپنا، خودرو، فولاد، شتران، شستا و فملی» بودند و در پایان دادوستدهای روز جاری بورس، در ۳۶۱ هزار و ۸۶۹ نوبت معاملاتی مجموع ارزش معاملات «سهام و حق تقدم، صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت» به چهار هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان رسید که به تفکیک ارزش سهام و حق تقدم شامل «۲۷۲۸» میلیارد تومان، صندوق سهامی شامل «۷۲۷» میلیارد تومان و صندوق درآمد ثابت شامل «۱۵۴۴» میلیارد تومان بود.
 
 ۴۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
در همین زمینه کارشناس بازار سرمایه گفت: روز گذشته سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سرانه فروش آنها ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس امروز با کاهش ۱۹۹۴ واحدی و ثبت ۰.۰۹ درصد کاهش به ۲.۱۶۳.۷۵۷ واحد رسید و این در صورتی بود که شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱۱۵۶ واحدی و ثبت ۰.۱۶ درصد رشد به ۷۳۹.۷۹۷ واحد رسید.
او افزود: در رابطه با سهام و حق تقدم مربوط به معاملات خرد امروز حجم معاملات ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برگ سهم با ارزش معاملاتی ۲.۷۲۷ میلیارد تومان بود. سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سرانه فروش ۲۵ میلیون و ۹۰۰ بود که شاهد خروج ۴۸ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از سهام و حق تقدم بودیم.
او بیان کرد: دیروز ۴۰ درصد بازار یعنی ۱۴۳ نماد مثبت و ۶۰ درصد بازار یعنی ۲۱۴ نماد کار خود را با منفی به پایان رساندند. بیشترین ورود پول مربوط به صنعت رایانه به میزان ۸۴ میلیارد تومان و بیشترین خروج پول مربوط به صنعت خودرو با ۱۰۳ میلیارد تومان بود.
آسایش اظهار کرد: بازار دیروز با توجه به مشکلات در زیرساخت‌های فرابورس، بدون حضور و معامله در نماد‌های فرابورس شروع شد که باعث ایجاد هیجان منفی در نماد‌های بورسی نیز شد که این مهم در نهایت منجر به افزایش عرضه‌ها شده و بازار با حجم و ارزش کم معاملاتی به پایان رسید.
 
 رشد 5.4 درصدی شاخص کل بورس در هفته‌ سوم اسفند
تعداد سهامداران فعال در بازار اعم از حقیقی و حقوقی(بدون احتساب کدهای دارای معامله در عرضه‌های اولیه) در هفته گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر بوده است. در هفته‌ معاملاتی منتهی به ۱۶ اسفند ماه، شاخص کل «بورس تهران» با ۵.۴ درصد رشد نسبت به هفته قبل در کانال ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۷۵۳ واحد قرار گرفت. در این بازه زمانی، شاخص کل «هم‌وزن بورس» و شاخص کل «هم‌وزن فرابورس» به ترتیب ۳.۴ و ۲.۲ درصد رشد را تجربه کرده‌اند و شاخص کل «فرابورس» هم ۲.۸ رشد داشت.
گفتنی است، سه صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی جزو سه صنعت پرگردش در معاملات بازار سهام بوده‌اند، ارزش معاملات این سه صنعت در مجموع بیش از ۴۱.۶ درصد از ارزش کل معاملات این بازار را در معاملات سومین هفته اسفند ماه به خود اختصاص داده‌اند.
طبق آمار ارائه شده از معاملات بازار سهام در هفته گذشته، سهم حقیقی‌ها، حقوقی‌ها و سبد حقوقی از گردش معاملات خرد سهام و حق تقدم به ترتیب ۳۶۰هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال معادل ۶۶.۳ درصد، ۱۳۲هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال معادل ۲۴.۴ درصد و ۱۴هزار و ۲۰۴ میلیارد ریال معادل ۲.۶ درصد بود.
همچنین تعداد سهامداران فعال در بازار اعم از حقیقی و حقوقی (بدون احتساب کدهای دارای معامله در عرضه‌های اولیه) نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است که به تفکیک ۳۹۶ هزار و ۶۲۰ نفر شامل سهامداران حقیقی و یک هزار و ۴۵۰ نفر مربوط به سهامداران حقوقی‌ است.
 
خروج نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت و ورود به بازار سهام
در هفته کاری که گذشت صندوق‌های با درآمد ثابت سه روز کاری شاهد خروج نقدینگی بودند. در هفته کاری که گذشت، صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد خروج نقدینگی ۲ هزار و ۳۵ میلیارد تومانی بودند در حالی که بازار سهام شاهد ورود هزار و ۹۲ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود. در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت دو روز شاهد ورود نقدینگی و سه روز شاهد خروج نقدینگی بودند؛ به طوری که دوشنبه و چهارشنبه به ترتیب ۷۷ و ۴۲۶ میلیارد تومان ورود نقدینگی را ثبت کردند و شنبه، یکشنبه و سه‌شنبه به ترتیب هزار و ۴۱۴، ۷۰۰ و ۴۲۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج شد‌. گفتنی است طبق مصوبات سازمان بورس، صندوق‌های درآمد ثابت موظف هستند که حداقل ۷۵درصد از دارایی‌ خود را به اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی اختصاص دهند. صندوق‌های با درآمد ثابت که محمد غفوری در خصوص آنها می‌گوید: صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت همان‌طور که از نام آنها مشخص است، ابزاری بدون ریسک هستند؛ بنابراین افراد ریسک گریز می‌توانند از این صندوق‌ها استفاده کنند‌.
 

بــــرش

تزریق نقدینگی بیش از هزار میلیارد تومانی حقیقی‌ها
میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۹۲ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار سهام تزریق کردند. بعد از مدت‌ها هفته‌ای متفاوتی را پشت‌سر گذاشتیم و بالاخره در بازار سهام شاهد یک تحرک جدی و رشد خوب ارزش معاملات و ورود پول سنگین حقیقی‌ها به سهام و حق تقدم و خروج از صندوق‌های درآمد ثابت بودیم. بازهم شروع حرکت صعودی از تقاضا‌ی گروه خودرویی آغاز شد و با صف خرید و افزایش ارزش معاملات این گروه، بازار تغییر رنگ داد. خبر واگذاری خودروساز‌ها و به اصطلاح تودلی‌ها و افزایش سرمایه سایپا و ایران خودرو جرقه‌ این تقاضا بود. میانه‌ هفته با ضعف معاملات گروه خودرو، نماد‌های پتروشیمی و پالایشی به دلیل شایعاتی در مورد تغییر ابلاغیه نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی، معاملات پرحجمی داشتند و صف خرید را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد این هفته رشد قابل توجهی داشت و به محدوده بالای ۶ همت رسید. در این میان اتفاق خاصی در اکثر گروه‌ها و صنایع غیرشاخصی و کوچک‌تر نیفتاد و می‌توان گفت، ماحصل چرخش پول و رشد این هفته بیشتر به نفع شاخص و صندوق‌ها بود تا سهامدار خرد! با انتشار خبر حذف دریافت علی‌الحساب مالیات صادرات کالا‌های خام و نیمه‌خام، نماد‌های صادراتی (پتروشیمی و برخی فلزات و معدنی) توجه اهالی بازار را به خود جلب کردند. بانک پارسیان سهام اپال را برای فروش آگهی کرد و در مسیر این شایعه تا خبر نماد‌های مرتبط و متأثر از این فروش خودنمایی کردند. این هفته شورای عالی بورس نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت را از حداقل ۲۵ درصد به حداقل ۲۰ درصد تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ کاهش داد. با عبور دلار آزاد از مرز ۶۰ هزار تومان در حالی که دلار نیما کماکان کمتر از ۴۰ هزار تومان است، با اختلاف بیش از ۲۰ هزار تومان، بالاترین اختلاف بین دلار نیما و دلار آزاد در سال‌جاری و در کل تاریخ این دو ارز به ثبت رسید. در کل هفته‌ قابل قبولی پشت‌سر گذاشتیم و می‌توان امید داشت با متعادل شدن شاخص‌ساز‌ها نگاه بازار به سهم‌های کوچک و بقیه صنایع بتواند اسفند بهتری را رقم بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی