صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

معرفی اتحادیه

فروشندگان و واردکنندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی

یکی از وسایل نقلیه‌ای که در سال‌های اخیر به علت وجود ترافیک، طرفداران قابل توجهی داشته، موتورسیکلت‌ها هستند. اگر نگاهی به آمار تولید این محصول در کارخانه‌های تولیدی بیندازیم؛ متوجه خواهیم شد که تقاضای این محصول در سال‌های گذشته روند افزایشی داشته است. به طوری که اغلب تولیدات داخلی این محصول در بازار به فروش می‌رسد.
 از سوی دیگر یکی از وسایل نقلیه‌ای که بازار منحصر به‌ فردی را به خود اختصاص داده، دوچرخه است. بازار دوچرخه در گذشته تنها در خرداد ماه که مدارس تعطیل می‌شد رونق می‌گرفت زیرا خانوارها در این فصل اقدام به خرید دوچرخه برای فرزندان خود می‌کردند اما در حال حاضر و در سال‌های اخیر دوچرخه سواری ترویج بیشتری پیدا کرده به طوری که نه تنها در همه فصل حجم فروش دوچرخه افزایش پیدا کرده بلکه رده سنی مصرف‌کنندگان آن نیز افزوده شده و افراد در سنین مختلف اقدام به خرید آن می‌کنند. از همین رو بازار این محصول دستخوش رونق شده است.
در این میان یکی از اتحادیه‌های فعال در این حوزه، اتحادیه فروشندگان و واردکنندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی وابسته است که از سال 1345 تأسیس شده و دارای هزار و 320 عضو فعال است. علاوه بر آن در حال حاضر این اتحادیه به منظور صدور مجوز حدود 140 پرونده نیز در دست اقدام دارد.

 

حضور اتحادیه کفاشان دست‌دوز
در دانشگاه‌ها

رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی گفت: در خصوص ورود فعالان این صنف به شهرک‌های صنعتی تاکنون و با تلاش‌هایی که از سوی این اتحادیه صورت گرفته، بیش از 100 واحد از فعالان این صنف را به شهرک صنعتی قرچک معرفی کرده‌ایم که حدود 70 واحد آن ساخت و ساز خود را کامل کرده و 20 درصد آنها در حال تولید نیز هستند.
رسول شجری در خصوص اقداماتی که توسط این اتحادیه صورت گرفته، عنوان کرد: اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران به منظور آشنایی افراد با فناوری، نوآوری و دانش روز دنیا نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده تا فعالان این صنف با فناوری و دانش روز دنیا آشنا شوند و بدانند در دنیا در این صنعت چه تغییراتی رخ داده است. از سوی دیگر این اتحادیه بحث مربوط به فعالیت در دانشگاه‌ها را نیز در پیش گرفته است که بر این اساس برخی از همکاران در صنف کفاشان دست‌دوز در دانشگاه‌ها مشغول به تدریس هستند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علاقه‌مندان در این دانشگاه‌ها آموزش‌ها را به صورت تئوری فرا می‌گیرند و پس از آن به صورت عملی در صنف فعالیت خواهند کرد.
شجری افزود: علاوه بر همه این اقدامات تا کنون جلسات متعددی با رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها و معاونان وزرا برگزار کرده‌ایم. در همین راستا به منظور رفع موانع و مشکلات، گروهی از وزارتخانه با برخی از اعضای اتحادیه به شهرک صنعتی در قرچک مراجعه و از آنجا بازدید کرده‌اند.

 

به نتیجه رسیدن تلاش اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان بلور و چینی درخصوص ممنوعیت واردات

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان بلور، چینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم این روزها برای اتحادیه‌ها مالیات است. زیرا در حال حاضر به علت اینکه موضوع مالیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده در یک ماه اخیر اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان بلور، چینی، جلسات متعددی در این خصوص با مسئولان مالیاتی برگزار کرده است.
غلامرضا صفرنژاد رکود بازار را یکی دیگر ازمشکلات فعالان صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی دانست و افزود: به منظور برطرف کردن این مشکل تا کنون جلسات مختلفی نیز با اتاق بازرگانی تهران برگزار کرده‌ایم. بعد از چندین جلسه، واردات این دسته از کالاها به کشور ممنوع شد. با اعمال چنین ممنوعیتی میزان فروش محصولات داخلی افزایش یافت و بازار تهیه و توزیع کنندگان بلور و چینی رونق گرفت.

 

برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی بیان کرد: در ایران ساعت مچی تولید نمی‌شود و همه این ساعت‌ها وارداتی هستند. اما اغلب ساعت‌های دیواری، ایستاده و رومیزی به صورت داخلی تولید می‌شود به گونه‌ای که تمام بدنه آن در داخل تولید شده و بعد از نصب موتور کامل می‌شود.
 عبدالرحیم احمدی در خصوص اقداماتی که در یکسال گذشته اتحادیه انجام داده، عنوان کرد: یکی از اقدامات مهمی که اتحادیه فروشندگان و سازندگان ساعت به صورت مداوم انجام می‌دهد مربوط به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تعمیر ساعت است. به طوری که علاقه‌مندان به این امر می‌توانند در این کلاس‌ها که 100 جلسه است شرکت کرده و پس از گذراندن این دوره آموزشی به دانشگاه علمی کاربردی معرفی و آزمون نهایی از آنها گرفته می‌شود. پس از قبولی در این آزمون فرد می‌تواند فعالیت خود را در صنف‌های دارای مجوز آغاز کند.

 

حضور پررنگ اتحادیه قنادان
در «آکادمی شهر مونیخ»

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی وکافه قنادی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهمی که در این اتحادیه صورت گرفته مربوط به چاپ نشریه تخصصی قنادی است. علاوه بر آن برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های قنادان در سطح کشور در سال‌های اخیر از جمله دیگر اقدامات این اتحادیه به شمار می‌آید. همچنین اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی وکافه قنادی مسابقات کیک‌های تجسمی ایران را نیز هر ساله در سطح کشوری برگزار می‌کند.
علی بهره‌مند گفت: از سوی دیگر به منظور به روز‌رسانی واحدهای صنفی، اولین اتحادیه‌ای هستیم که آکادمی ملی قنادی ایران را در سال 1394 تأسیس کرده‌ایم و اولین آموزشگاه تخصصی قنادی زیر نظر سازمان فنی حرفه‌ای کشور را نیز فعال کرده‌ایم که در آن مباحث مختلف مربوط به قنادی آموزش داده می‌شود. در این آکادمی افراد مختلف هم از اعضای صنف و هم خارج از صنف می‌توانند شرکت کرده و دوره‌های آموزشی لازم را پشت سر بگذارند. پس از شرکت در این کلاس‌ها به افراد مدرکی تعلق می‌گیرد که تأییدیه آن از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای و اتحادیه صادر شده است. در خصوص نمایشگاه‌های خارجی نیز تا کنون سعی کرده‌ایم همکاران خود را در دوره‌های مختلف، به آن نمایشگاه‌ها اعزام کنیم؛ تا با آخرین دستاوردها در بخش ماشین‌آلات، محصولات نهایی، مواد اولیه و... آشنا شوند.
بهره‌مند عنوان کرد: در اواخر مهرماه امسال یک دوره آموزشی برای نان و شیرینی با نام «آکادمی شهر مونیخ» در آلمان برگزار خواهد شد که تاکنون 100 نفراز همکاران تهرانی به منظور شرکت در آن ثبت نام کرده‌اند. همچنین اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی وکافه قنادی تهران تنها اتحادیه‌ای است که دارای تلویزیون با نام «قناد تی وی» بوده و در آن آخرین اخبار مربوط به این صنف را منتشر می‌کند.

 

 اعطای زمین به چاپخانه‌داران

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی عنوان کرد: یکی از مهمترین ملزومات فعالان این صنف علاوه بر مواد اولیه، ماشین‌آلات است که 90 درصد آنها وارداتی است. همچنین در خصوص مواد اولیه نیز 80 درصد آن به طور کامل وارد کشور می‌شود و حتی 20 درصد مواد اولیه مورد نیاز که در داخل تولید می‌شود، نیز بخشی از مواد مورد نیاز آن وارداتی است.
احمد ابوالحسنی در خصوص مشکلات واحدهای صنفی این اتحادیه گفت: در حال حاضر باید برای واردات کوچکترین ماشین چاپ یک تا یک و نیم میلیون یورو هزینه کرد. بنابراین اگر فردی قصد ورود به این حوزه را داشته باشد باید سرمایه قابل توجهی را در اختیار داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه امروزه تولید کتاب در بخش دیجیتال صورت می‌گیرد، از همین رو اغلب چاپخانه‌ها در شرایط موجود، به ناچار در بخش بسته‌بندی مشغول به کار هستند.
ابوالحسنی درباره اقدامات اخیری که در اتحادیه چاپخانه‌داران صورت گرفته، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که اتحادیه چاپخانه‌داران انجام داده توافقی است که بعد از چندین نشست و جلسه با شرکت شهرک‌ها انجام داده و بر اساس آن قرار است زمین‌هایی با متراژ بالا در اختیار این اتحادیه قرار دهند تا برخی از اعضا در آن مستقر شوند. تاکنون در این خصوص قرار شده در دو شهرک شمس آباد و ملارد زمین‌هایی در اختیار اتحادیه قرار گیرد.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات اتحادیه دریافت وام برای اعضای بر اساس قوانین موجود است که براساس نشست‌هایی که صورت گرفته در این خصوص تا کنون موفق بوده‌ایم. همچنین اتحادیه چاپخانه‌داران در بخش نمایشگاه بین‌المللی نیز فعالیت‌هایی انجام داده تا بتواند در این نمایشگاه دستاوردهای جدید صنف چاپ را ارائه دهد.

 

توزیع کالاهای اساسی از 20 تیر توسط اتحادیه بنکداران
مواد غذایی

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی اظهار داشت: یکی از اقدامات مهمی که در حال حاضر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در حال پیگیری آن است مربوط به پروژه انتقال اصناف از داخل شهر تهران به اطراف شهر است. رضا کنگری افزود: علت اصلی چنین اقدامی معضل ترافیک است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنکداران مواد غذایی فعال در تهران به جنوب غرب تهران(اتوبان آزادگان و اطراف تره بار مرکزی) منتقل خواهند شد. بنابراین اتحادیه قصد دارد پس از ساخت این مراکز بنکدارانی که بیشترین خرید و فروش و چرخش مالی را دارند در اولویت برای انتقال قرارد داده و به این مراکز منتقل کند.
وی افزود: علاوه بر آن اتحادیه بنکداران مواد غذایی در خصوص تنظیم بازار نامه نگاری‌هایی انجام داده که بر اساس آن مقرر شده تا بنکداری‌های فعال و تحت نظر این اتحادیه کالاهای اساسی را در اختیار سوپر مارکت‌ها قرار دهند. دو ماه قبل به صورت آزمایشی دولت 900 تن برنج را در اختیار اتحادیه با هدف تنظیم بازار قرار داد که بنکداران فعال در این اتحادیه این برنج‌ها را به صورت یک تن یک تن در اختیار سوپر مارکت‌ها قرار دادند. مستندات ارائه شده از سوی این بنکداری‌ها نشان می‌دهد که این محصول بر اساس قیمت مصوب به سوپرمارکت‌ها فروخته شده که همین امر بر تنظیم بازار تأثیرگذار است.
کنگری عنوان کرد: بر اساس آخرین توافق‌های صورت گرفته قرار است، از 20 تیر ماه سال‌جاری توزیع 400 تن شکر و 720 تن برنج هندی جی تی سی توسط بنکداری‌ها آغاز شود.

 

جلسات متعدد اتحادیه درودگران و مبل‌سازان به منظور حل مشکلات مواد اولیه

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اقتصادی عنوان کرد: با توجه به اینکه این روزها اظهارنامه‌های مالیاتی یکی از مهمترین مباحث اتحادیه‌ها به شمار می‌رود، اتحادیه با هماهنگی اداره مالیات کلاس‌هایی را برگزار کرده که در آن همه اعضای اتحادیه حضور دارند. علیرضا عباسی گفت: هدف از برگزاری این کلاس‌ها آموزش امور مربوط به پرداخت‌های مالیاتی و راهنمایی در این خصوص است تا صنف‌های زیر مجموعه اتحادیه بتوانند امور مالیاتی خود را به خوبی انجام دهند.
وی افزود: علاوه بر آن با توجه به مشکلاتی که این صنف در خصوص تهیه مواد اولیه دارد، در دو سال اخیر به منظور رفع این مشکلات جلسات مختلفی را با بخش‌های مختلف دولت برگزار کرده است. به طور مثال در خصوص تهیه پارچه مبلی و مشکلات مربوط به آن 6 جلسه با اصل 90 مجلس، 8 جلسه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و چند جلسه با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات مربوط به مواد اولیه را برطرف کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی