صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

تعاونی‌ها در دولت سیزدهم صادرات‌محور شدند

سال گذشته تعاونی‌ها 2 برابر سایر بخش‌های دیگر اقتصادی رشد صادرات غیرنفتی داشتند

در حالی‌ که صنایع بزرگ به نوعی پیشران اقتصاد کشور هستند، اما این کسب‌وکارهای کوچک هستند که سهم بسزایی در اشتغالزایی و افزایش تولید و صادرات دارند. داده‌های بخش تعاون که یکی از بزرگ‌ترین بخش‌هایی است که کسب‌وکارهای کوچک را در اختیار دارد، نشان می‌دهد چگونه این بخش در سال گذشته دو برابر دیگر بخش‌های اقتصادی صادرات غیرنفتی داشته است.
دیروز در همایش توسعه صادرات بخش تعاون، هم معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هم رئیس کل گمرک کشور بر افزایش صادرات غیرنفتی بخش تعاون در سال گذشته نسبت به دیگر بخش‌ها خبر دادند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش گفت:در بحث تعاون، صادرات برای ما موضوعیت و اهمیت بسیاری دارد. خوشبختانه در کشور بخش تعاون ما فعال است و صادرات آن نسبت به صادرات سایر بخش‌ها نزدیک ‌به دو برابر افزایش داشته، به نحوی که اگر صادرات سایر بخش‌ها ۱۰ درصد بوده، آمار صادرات بخش تعاونی ۲۰ درصد بوده است.
مهدی مسکنی با بیان اینکه تعاونی‌ها باید خود را مجهز به دانش روز صادرات کرده و گردش اطلاعات را جدی‌تر دنبال کنند، اظهار کرد:شفافیت در بخش تعاون باید به بالاترین سطح خود برسد و قابلیت‌های تعاون به معنای واقعی معرفی و استفاده شود.  وی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین گفت:یکی از ظرفیت‌های ما تعاونی‌های مرزنشین است که باید اتحادیه آنها فعال و از این ظرفیت بیش‌ازپیش استفاده شود. در دولت سیزدهم سهمیه را به ازای هر نفر از ۴۰۰ دلار به ۶۰۰ دلار افزایش دادیم تا از ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین در صادرات کشور استفاده شود. متأسفانه کمتر از ۱۰ درصد ظرفیت تعاونی‌های مرزنشین مورد استفاده قرار گرفته در حالی که بیش از این درصد می‌توانیم در قالب تعاونی‌های مرزنشین صادرات داشته باشیم.
خدمات صندوق ضمانت صادرات بخش تعاون 60 درصد‌ کاهش
داشته است
مسکنی به صندوق ضمانت صادرات بخش تعاون اشاره کرد و گفت:این صندوق نه تنها افزایش نرخ خدمات نداشته، بلکه نسبت به سال گذشته نرخ خدمات آن 60 درصد هم کاهش داشته است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد:بخش تعاون باید در یک هماهنگی با سایر بخش‌ها قرار گیرد و روح تعاون در شرکت‌های تعاونی برقرار شود به‌ گونه‌ای که یک شرکت تعاونی موفق باید بتواند حداقل 50 شرکت تعاونی دیگر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دور خود جمع کند.
‌مسکنی افزود:صندوق ضمانت صادرات به‌ گونه‌ای است که اگر یک شرکت تعاونی بخواهد 5 میلیارد تومان وام دریافت کند، بانک 6 میلیارد تومان سند ضمانت درخواست می‌کند، اما اگر همین شرکت تعاونی از طریق صندوق ضمانت وارد شود، 3.5 میلیارد تومان سند لازم دارد، زیرا صندوق ضمانت صادرات نرخ خدمات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 60 درصد کاهش داده و صدور ضمانت برای شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان هم رایگان شده است.

شورای عالی تعاون 2 ماه دیگر
تشکیل می‌شود
مسکنی اظهار کرد‌:بر اساس قانون، توسعه بخش تعاون در بند یک شورای عالی هماهنگی تعاون تشکیل شده است که وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صمت به‌عنوان عضو و دبیر آن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی با بیان اینکه قرار است اولین جلسه شورای عالی هماهنگی تعاون در یکی، دو ماه آینده برگزار شود، اضافه کرد: قرار است مشکلاتی مانند مالیات شرکت‌های تعاونی در شورای عالی تعاون مطرح و حل شود. یکی از مشکلات تعاونی‌ها این است که اتحادیه تخصصی برای خدمات صادراتی نداریم و شرکت‌های تعاونی مجبور هستند خودشان هم تولید کنند و هم به صادرات بپردازند، در حالی‌ که کار صادرات تخصصی است.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد گلایه یکی از تعاون‌گران مبنی بر اینکه بین سازمان تعاون روستایی و معاونت تعاون هماهنگی وجود ندارد، بیان‌ کرد:ما تعاون را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود شروع کردیم. قبول دارم در گذشته بین معاون تعاون و معاونت سازمان تعاون روستایی هماهنگی وجود نداشت، اما بر اساس تبصره 2 ماده 72 قرار شد هماهنگی بیشتری بین معاونت تعاون و سازمان تعاون روستایی برقرار شود و در این زمینه تاکنون 12 جلسه برگزار کرده‌ایم، اما با تغییر و تحول وزرای جهاد کشاورزی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است اما‌ بزودی به جمع‌بندی می‌رسیم.
وی اضافه کرد:بخش تعاون بین‌بخشی است و ما تعاونی‌های مختلف در زمینه کشاورزی، پتروشیمی، خدمات، شیلات، دامپروری، حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات داریم و من به‌عنوان معاون تعاون باید بین این بخش‌های مختلف هماهنگی برقرار کنم.

تنوع، پایداری و توزیع جغرافیایی صادرات سه ویژگی بخش تعاون
در این همایش نیز رئیس کل گمرک کشور با تأیید حرف‌های  معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره رشد صادرات غیرنفتی بخش تعاون خبر داد که این سازمان برای بخش تعاون، گمرک اختصاصی ایجاد خواهد کرد تا بتوان استفاده حداکثری از مسیر سبز برای تسهیل صادرات تعاونی‌ها داشت.
محمد‌ رضوانی‌فر اظهار کرد:صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری بخش تعاون به نسبت صادرات ۵۴ میلیارد دلاری کشور که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، اهمیت دارد. درست است که ۲.۸ درصد صادرات را تشکیل می‌دهد ولی از چند ویژگی برخوردار است.
وی ادامه داد:اول اینکه صادرات بخش تعاونی از تنوع خوبی برخوردار است و در حوزه صنایع تبدیلی، کشاورزی، معدنی و فلزی قابل توجه است. دوم اینکه از پایداری و ثبات بهتری نسبت به صادرات در بخش‌های دیگر برخوردار است؛ در واقع با نوسانات نرخ ارز اگرچه صادرات تعاونی‌ها نسبت به کل صادرات کمتر به نظر می‌رسد ولی پایداری بیشتری دارد و نکته سوم توزیع جغرافیایی صادرات تعاونی‌ها است که نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی موزون‌تر است.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد:در حال حاضر ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی ما به مقصد پنج کشور هدف چین، ترکیه، عراق، هند و امارات است و در خصوص تعاونی‌ها این ویژگی را داریم که صادراتشان به ۱۰ تا ۱۲ کشور است که نشان می‌دهد مقاصد صادراتی بخش تعاون هم دارای تنوع بسیاری است.

 

بــــرش

صادرات 10 میلیارد دلاری بخش غیردولتی در سال گذشته
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته 10 میلیارد دلار محصولات غیرنفتی توسط بخش غیردولتی صادر شد.
مهدی ضیغمی، در همایش توسعه صادرات بخش تعاون با اعلام اینکه در دو سال اخیر با رویکرد دولت سیزدهم برنامه توسعه غیرنفتی سرعت گرفته است، بیان کرد: پیدا کردن بازارهای جدید برای شرکت‌های فعال در حوزه صادرات غیرنفتی مانند بازار آفریقا از اهداف سازمان توسعه تجارت است. در حالی که صادرات ایران در حوزه صادرات غیرنفتی شرکت‌های تعاونی یک میلیارد دلار بود این عدد برای همسایگان ما بالغ به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.
ضیغمی با بیان اینکه بازارهای شرق آسیا و امریکای جنوبی در بازارهای هدف ما به فراموشی سپرده شده است، گفت: ایجاد گروه‌های کالایی جدید یکی از موضوعات برای رشد صادرات در این بخش است و برگزاری نمایشگاه یکی از این بسترهاست. رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به شرکت‌های خدماتی و صادرات در این بخش عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف سازمان تمرکز بر حوزه‌های خدماتی از جمله خدمات فنی و مهندسی و نیز آی‌تی است. متأسفانه این شرکت‌ها کوچک بوده و باید این امکان فراهم شود تا بتوانند در قالب تعاونی شکل بگیرند و کمک به درآمدزایی اقتصاد کشور در بخش صادرات شود.

 

بــــرش

ایجاد گمرک اختصاصی برای تعاونی‌ها
تفاهمنامه همکاری دوجانبه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید.
به موجب این تفاهمنامه مبادله و تبادل برخی اطلاعات مورد نیاز بخش تعاون صورت می‌گیرد. بر اساس ضوابط و مقررات خود تصمیم گرفته‌ایم قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ تعاونی در لیست فعالان مجاز اقتصادی خود را تسهیل کنیم که می‌تواند مجموعه‌ای از تسهیلگری‌ها را برای تعاونی‌ها به‌دنبال داشته باشد.
اختصاص گمرک اختصاصی و استفاده حداکثری از مسیر سبز در این تفاهمنامه برای تعاونی‌ها و توسعه صادرات آنها پیش‌بینی شده است.
با تفاهمنامه‌ای که دیروز نهایی ‌شد وظایف تسهیلگری و ساده‌سازی فرایند و رویه‌های تجاری به گونه‌ای محقق می‌شود که رشد روزافزون بخش تعاون در کلان اقتصاد تحقق یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی