کیوسک مجازی

انتشار نامه استعفای سلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی و حواشی آن

حواشی مرتبط با انتخابات اتاق بازرگانی ایران همچنان ادامه دارد. ماجرا حول محور اظهارنظرهای مختلف درباره ردصلاحیت فرد منتخب و با رونمایی از اسناد مربوطه متعدد همراه بوده است. در تازه‌ترین اتفاق، متن استعفای حسین سلاح ورزی رئیس غیرقانونی اتاق ایران که پیش‌تر خبرگزاری ایرنا از آن خبر داده بود، توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد که بار دیگر با انکار و واکنش‌ها همراه بود.


رئیس غیرقانونی اتاق ایران: ترجیحم کناره‌گیری است
در متن استعفای سلاح ورزی آمده است:
اعضای محترم و معزز هیأت نمایندگان
با سلام و احترام
به منظور فراهم کردن شرایط بهتر جهت فعالیت‌ها و مأموریت‌های اتاق بازرگانی، به‌عنوان خانه بخش خصوصی ایران، ترجیح اینجانب به این است که کناره‌گیری نمایم. لذا بدین وسیله مراتب استعفای خود را از ریاست اتاق بازرگانی ایران به محضر شما بزرگواران اعلام و تقدیم می‌دارم. در مورد تحرکات صحبت می‌کنم!
در ادامه سلاح ورزی در حساب توئیتری خود بلافاصله واکنش نشان داد و نوشت:
اینجانب حسین سلاح ورزی از ریاست #اتاق_بازرگانی ایران کناره‌گیری نکرده و در مسئولیت محول شده از سوی هیأت نمایندگان مشغول به خدمت هستم.
برگ منتشر شده را فاقد اعتبار و آثار حقوقی می‌دانم و به فضل خداوند متعال روز یکشنبه حقایق پیرامون موضوع را خواهم گفت.
 اینجانب در کمال صحت عقل و جان اعلام می‌کنم به مسئولیت خطیری که هیأت نمایندگان بر عهده‌ام گذاشته، متعهد بوده و کناره‌گیری یا استعفا از جایگاه ریاست اتاق ایران را به شدت تکذیب و انکار می‌کنم.
یکشنبه به تفصیل در خصوص این تحرکات صحبت خواهم کرد، البته به شرط حیات!
این اظهارات توئیتری سلاح‌ورزی واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت.
نمی شود هم حامی براندازی نظام باشیم، هم عضو شوراهاى حاکمیتى
مجید شاکری کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در توئیتی نوشت:
مقصر اول تناقض اخلاقى رخ داده، خود آقاى سلاح ورزى هستند. فارغ از اینکه چه عقیده اى داشته باشیم نمى شود ظرف چند ماه هم حامى شورش براى براندازى یک نظام باشیم و هم عضو شوراهاى حاکمیتى متعدد آن نظام.
از کنار این حقیقت نمى شود با گفتن «افرادى که از آب گل آلود ماهى مى‌گیرند، مى خواهند القاى زاویه بین من و مقام معظم رهبرى و نظام کنند» (چنان که در مصاحبه تصویرى گفتند) گذشت. همچنان به نظرم بهترین ایده که در آن هم به رأى بخش خصوصى احترام گذاشته شده باشد هم از تناقض اخلاقی فوق گذشته باشیم، اعلام داوطلبانه آقاى سلاح ورزى مبنی بر عدم حضور در هیچ یک از شوراهاى عالى و حاکمیتى است.

سلاح ورزی صلاحیت تصدی مسئولیت در نظام را ندارد
یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی هم در جواب سلاح ورزی نوشت:
جنابعالی در کمال صحت عقل و جان علیه امنیت ملی اقدام کرده‌اید و صلاحیت احراز مناصب در جمهوری اسلامی را از دست داده‌اید. هر مقامی که مسئولیت ممانعت از غصب این منصب توسط جنابعالی را دارد و به وظیفه خود عمل نکند نیز صلاحیت تصدی مسئولیت در نظام را ندارد.

نظر وزیر صمت در انتخابات اتاق ایران فصل الخطاب باشد
احسان قمری، کارشناس مسائل اقتصادی در واکنش به متن استعفای سلاح ورزی نیز در توئیتر خود نوشت:
این متن استعفای آقای سلاح ورزی است که خودشان آن را تکذیب می‌کنند. تناقضات در این موضوع زیاد است از ادعاهای انجمن نظارت (میرمحمد صادقی) تا دیدگاه‌های دبیر هیأت عالی نظارت (پیمان پاک) انتظار می‌رود دیدگاه وزیر محترم صمت در این خصوص فصل‌الخطاب باشد.

نظر دولت درباره تخلف انتخاباتی اتاق بازرگانی
گفتنی است، وزیر اقتصاد نیز درباره نظر دولت درباره انتخابات اتاق بازرگانی و انتخاب سلاح ورزی به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی گفته است «مشخصاً در مورد انتخابات اتاق بازرگانی نظر دولت، همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.»

کانال تلگرام نود اقتصادی نیز نوشت:
سلاح‌ورزی به هیچ یک از جلسات شوراهای عالی دعوت نمی‌شود/
خسران بخش خصوصی از اصرار بر ادامه کار رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی
با اصرار اتاق بازرگانی ایران بر ادامه کار حسین سلاح‌ورزی به عنوان رئیس، با توجه به روال غیرقانونی انتخاب وی، دولت قصد ندارد در هیچ یک از جلسات شوراهای عالی اقتصادی کشور، از سلاح‌ورزی دعوت کند.
طبق قوانین، رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در شوراهای عالی اقتصادی کشور عضو است، اما از آنجا که سلاح‌ورزی به طور غیرقانونی برای ریاست اتاق بازرگانی انتخاب شده، دولت قانوناً نمی‌تواند از وی برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آورد.
بدین ترتیب، بخش خصوصی تا زمان کنار رفتن سلاح‌ورزی، از حضور در جلسات شوراهای تصمیم‌ساز اقتصادی کشور همچون شورای پول و اعتبار، محروم خواهد بود.
اصرار مسئولان اتاق بازرگانی ایران بر ادامه کار غیرقانونی سلاح‌ورزی، به جایگاه اثرگذاری بخش خصوصی ضربه کاری وارد خواهد کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی