صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و دو - ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تلاش برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران شکست خورد

عضویت دائم ایران در شانگهای

همزمان با برگزاری  بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که روز گذشته  به صورت مجازی و با ریاست هند برگزار شد، عضویت  دائم جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی جامه عمل پوشید . جمهوری اسلامی ایران از این پس در همه تصمیم‌گیری‌های سازمان شانگهای حضور خواهد داشت، همچنین هر عضو جدید اعم از عضو دائم،‌ ناظر و شریک گفت‌وگو برای پیوستن به این سازمان باید موافقت همه اعضا را به دست بیاورد.

ظرفیت برجسته و اخذ تأیید جهانی
نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی افتتاحیه این نشست از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و گفت : ایران از این پس به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای فعالیت خواهد داشت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم طی سخنانی بیان داشت: پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگهای می‌تواند ظرفیت جدیدی به آن بیفزاید. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان هم در این نشست عضویت دائم ایران در این سازمان را فرصتی مناسب برای افزایش رونق این مجموعه دانست. ژانگ مینگ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اعلام کرد از تاریخ چهارم جولای (۱۳ تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان شانگهای برخوردار خواهد بود. سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه نیز روز جمعه نهم تیرماه طی سخنانی در مرکز دیپلماسی مردمی سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت که در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در تاریخ چهارم جولای، ایران و بلاروس رسماً عضو دائمی این سازمان می‌شوند. حسن بختیار سفیر ایران در پکن نیز دهم تیر ماه در توئیتر نوشت: دیروز در اولین ملاقات رسمی و در آستانه برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و اعلام رسمی عضویت کامل ایران، با آقای ژانگ مینگ دبیر کل سازمان ملاقات کردم. در این دیدار مشارکت فعال ایران در سازمان و تقویت همکاری‌های اقتصادی با هشت کشور عضو از جمله «چین» مورد تبادل نظر قرار گرفت. ژانگ مینگ نیز نقش ایران در پیشبرد اهداف سازمان همکاری شانگهای را مهم خواند و اظهار داشت: این باعث افتخار من است که فرایند عضویت دائم ایران، در زمان مدیرکلی اینجانب بر این سازمان صورت پذیرفت .

 پیشتازی برجسته دولت سیزدهم
جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۵ و چهار سال بعد از تشکیل رسمی سازمان شانگهای به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند و در حال حاضر این سازمان دارای هشت عضو اصلی است ایران و بلاروس هم  توانستند در نشست چهارم جولای سال جاری ( 13 تیرماه 1402 ) این سازمان به عضویت این سازمان درآیند. عضویت دائم ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد. همچنین امیرعبداللهیان، 11 خرداد ماه سال جاری خاطرنشان کرد: ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت خود را پیگیری کردیم و عضویت ما در شانگهای، تیرماه امسال نهایی می‌شود.

همراهی مطلوب مراجع قانونی   
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ طی نامه‌ای به رئیس جمهور، قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم آذر با کلیات و جزئیات طرح الحاق ایران به سازمان شانگهای موافقت کردند. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز هشتم بهمن از تأیید اصلاحات طرح فوق توسط شورای نگهبان خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی