جمع‌آوری ۲ هزار خمپاره، مین و ادوات جنگی در مسیر ریلی شلمچه-بصره

معاون وزیر راه و شهرسازی، در سفر به نقاط مرزی گفت: پاک‌سازی مسیر ریلی شلمچه-بصره از جمله جمع‌آوری ۲ هزار مین، خمپاره و ادوات جنگی از این مسیر شروع شده است.
سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با حضور در نقطه صفر مرزی، موضوعات احداث پایانه مسافری و طرح جامع ایستگاه مرزی شلمچه را با مهندسین مشاور و منطقه آزاد اروند مورد بررسی قرار داد. در جریان این بازدید، مقرر شد عملیات احداث پایانه مسافری ریلی در مرز شلمچه آغاز شود.
معاون وزیر راه سپس وارد خاک عراق شد و از مسیر مین‌روبی شده به طول ۲.۶ کیلومتر تا جاده اصلی بازدید کرد و در جریان عملیات مین‌زدایی در این منطقه قرار گرفت.
براساس بازدید صورت گرفته و دستور مدیرعامل راه‌آهن مقرر شد که تا هفته آینده، عملیات زیرسازی و روسازی در قسمت مین‌روبی شده در خاک عراق آغاز شود. تاکنون ۶ مرحله مین‌روبی صورت گرفته و بیش از ۲ هزارمین، خمپاره و ادوات جنگی در این مدت از مسیر مین‌روبی شده در خاک عراق کشف شده است.
صالحی سپس به جزیره سندباد در نزدیکی بصره رفت و ضمن بازدید از مراحل پیشرفت ساخت پل متحرک روی رودخانه در جزیره سندباد با نماینده راه‌آهن عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در این دیدار ضمن پیگیری رفع معارضات در مسیر پل، از اتمام طراحی پل و عملیات نقشه‌برداری و همچنین آمادگی برای احداث ۱۷ پایه پل خبر داد.
نماینده راه‌آهن عراق نیز ضمن استقبال از تسریع در عملیات اجرایی پروژه شلمچه-بصره از برطرف شدن معارضات در مسیر پل تا 10 روز آینده خبر داد.
صالحی در این دیدار از همتای عراقی خود دعوت کرد تا با حضور در تهران، طراحی و اجرای عملیات احداث پل را نهایی کند.
خط ریلی شلمچه-بصره به‌عنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی و همچنین مسافری در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است. اتصال شلمچه به بصره، آخرین حلقه از مسیر ریلی ایران به عراق از مسیر جنوبی کشور است. ریل ایران از مسیر دیگر از مرز خسروی نیز به راه‌آهن عراق متصل می‌شود. اهمیت ریل ایران-عراق، تکمیل کریدورهای ترانزیتی کشور است. این مسیر همچنین از نظر مسافری اهمیت زیادی دارد و با توجه به سفر سالانه هزاران زائر به عراق، قطار به صورت یکسره از ایران تا کربلا زوار را منتقل می‌کند. درحال حاضر هزینه سفر به عتبات 4 تا 17 میلیون تومان است که حمل یکسره ریلی بخش زیادی از این هزینه را کاهش می‌دهد.
این خط ریلی بعد از حدود 20 سال تعیین تکلیف شده و مراحل ساخت آن شروع شده است. براساس این گزارش دولت تلاش کرد با برطرف‌کردن موانع، این پروژه ملی را اجرا کند. با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی پس از این توافق اعلام کرد: «طلسم سال‌ها تفاهمنامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخص است و یکی از بندهای آن این است که در یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق به‌طور مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت پس از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور معاون اول رئیس‌جمهورایران و نخست‌وزیرعراق، احداث این خط ریلی مورد توافق قرار گرفت. مطابق وعده مسئولان مقرر شده تا این پروژه طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. اکنون عملیات‌های عمرانی از جمله مین‌روبی و انجام مطالعات برای احداث پل روی اروند نیز شروع شده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی