صفحات
  • صفحه اول
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • خودرو
  • مسکن
  • کشاورزی و صنایع غذایی
  • صفحه آخر
شماره دویست و بیست و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و بیست و پنج - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

مخبر، تکالیف وزارت صمت برای «جهش تولید» را ابلاغ کرد

 برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی به منظور تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. به گزارش تسنیم، مصوبه ۲۶ فروردین‌ماه هیأت وزیران در خصوص برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی به منظور تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.
براساس این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در هر ماه یک‌بار میزان تولید و فروش هر یک از گروه‌های کالایی صنعتی و معدنی را به همراه راهکارهای اصلاحی رفع موانع تولید و صادرات در کشور به هیأت وزیران ارائه کند.
همچنین سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مکلف است، قاعده‌گذاری مبتنی بر تضمین سود «بیش از دیگر فعالیت‌های اقتصادی» برای قیمت‌گذاری با رعایت حدود تعیین شده در قوانین ذی‌ربط را که موجب ترغیب مردم در مشارکت و افزایش تولید شود، انجام دهد.
وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مکلفند، تمهیدات لازم برای گسترش صنایع تبدیلی و بسته‌بندی را در راستای تحقق اهداف جهش تولید فراهم آورند. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرفیت قابل ساخت سازندگان داخلی و صدور مجوز خارجی تأمین کالاها و تجهیزات مورد نیاز طرح‌های پالایشی، انتقال و ذخیره‌سازی را از طریق شرکت‌های تابعه وزارت نفت حسب مورد استعلام و طبق آن عمل کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای ماده ۶ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افزایش عرضه کالاها در بورس‌های کالایی کشور تا سقف نیاز داخلی اقدام کند به نحوی که قیمت معاملاتی داخلی عرضه محصولات حداکثر به میزان قیمت صادراتی محصول باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به راه‌اندازی بازار امتیاز صادراتی تا انتهای خردادماه امسال اقدام کند. همچنین به منظور تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام‌فروشی، عوارض کاهنده صادرات مواد خام و نیمه‌خام بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور دریافت می‌شود.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارتخانه‌های کشور و نیرو، برنامه برقی کردن خودروهای حمل و نقل عمومی در کلانشهرها را ظرف یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه به هیأت وزیران ارائه کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی شرایط لازم را برای جهش تولید از طریق مشارکت مردم در توسعه صادرات و نیز مشارکت مردم در تقویت تقاضا در بازار کالا و خدمات داخلی، از روش‌هایی نظیر اعطای تسهیلات خرید اعتباری به مردم برای خرید کالاهای دارای مازاد تولید و اعطای تسهیلات مبتنی بر فناوری با رعایت مقررات مربوطه فراهم کند.
وزارت صنعت مکلف است، گزارش عملکرد این بند را در فواصل زمانی سه‌ماهه به دولت ارائه کند. همچنین این وزارتخانه و ستاد احیای واحدهای تولیدی ریاست جمهوری مکلفند نسبت به اولویت‌دهی به احیای واحدهای راکد و با ظرفیت بلااستفاده با مشارکت مردم و مشروط به وجود صرفه و صلاح اقتصادی اقدام کند.
 
جستجو
آرشیو تاریخی