تحویل 500 هزار مسکن با اجرای نهضت ملی مسکن

کلان‌پروژه طرح نهضت ملی مسکن برای پاسخ به نیاز متقاضیان واقعی مسکن با قانون مصوب مجلس و ابلاغ رئیس‌جمهور در وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شد. تأمین زمین، شناسایی متقاضیان، پالایش متقاضیان، اتصال حائزان شرایط به پروژه‌ها و همچنین راهکارهای ارائه تسهیلات و تأمین منابع مالی اجرای این طرح در کنار مشارکت مردم در تأمین آورده، شرایطی را ایجاد کرده که هم‌اکنون بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور به اجرا درآمده و فرآیند ساخت‌و‌ساز آنها در حال انجام است. بر اساس اعلام نظر مسئولان بخش مسکن، این طرح با روش‌های مختلف اجرا از جمله انبوه‌سازی در اراضی دولتی، واگذاری زمین به شکل انفرادی و گروهی در شهرها و روستاها در قالب اجاره ۹۹ ساله، طرح جوانی جمعیت، نوسازی بافت‌های فرسوده و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی شرایطی را ایجاد کرده است تا همه گروه‌های مختلف متقاضی مسکن بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و در اجرای آن مشارکت فعال داشته باشند.
 
اجرای ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور
بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان ملی زمین و مسکن در بخش زمین، تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده که این میزان زمین برای احداث ۲ میلیون واحد مسکونی است. در بخش اجرا نیز آمارها حاکی است، فرآیند ساخت حدود ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد در کشور آغاز شده است. ساخت این میزان واحد مسکونی در کشور در قالب‌های مختلف واگذاری انفرادی و گروهی زمین با اجاره ۹۹ ساله در شهرها، واگذاری انفرادی زمین با اجاره ۹۹ ساله در روستاها، واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت، انبوه‌سازی روی اراضی دولتی با اجاره ۹۹ ساله، نوسازی بافت فرسوده، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، تکمیل واحدهای مسکن مهر و تأمین مسکن ملکی و سازمانی نیروهای مسلح است. همچنین آمارهای ارائه شده وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل و بهره‌برداری از واحدهای مسکونی در دولت سیزدهم نشان می‌دهد، حدود ۵۰۰ هزار واحد نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
 
واگذاری زمین برای احداث ۴۸۰ هزار واحد در شهر و روستا
بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در بخش انفرادی و گروهی روی زمین‌های با اجاره ۹۹ ساله در شهرها برای ۳۳۰ هزار و ۳۸۱ واحد، در بخش انفرادی روی زمین اجاره ۹۹ ساله در روستاها اراضی به تعداد ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد و در بخش طرح جوانی جمعیت در شهرها به تعداد ۷۰ هزار و ۲۵۰ واحد زمین واگذار شده است. در بخش انبوه‌سازی روی اراضی دولتی با اجاره ۹۹ ساله برای واحدهای حمایتی تعریف‌شده رقم ساخت‌وساز به ۷۲۱ هزار و ۳۱۰ واحد رسیده است. در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده شهری نیز رقم نوسازی‌ها در این بافت‌های شهری از ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷۰ هزار و ۴۶۵ واحد رسیده است. همچنین، طبق آمارها برای ۵۲۱ هزار و ۹۵۸ واحد روستایی نوسازی و بهسازی انجام شده یا در حال انجام است.
 
بیش از ۱۳۰ هزار واحد مسکونی مهر تکمیل و تحویل شد
رقم اعلام شده درباره تکمیل واحدهای مسکن مهر به میزان ۱۳۰ هزار و ۲۱۰ واحد ثبت شده است. تأمین مسکن ملکی و سازمانی نیروهای مسلح نیز به تعداد ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد رسیده است. دولت تعهد کرده است تا چهار میلیون واحد مسکونی را در دولت سیزدهم در بخش شهری و روستایی به انجام برساند.
 
عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن
همچنین بر اساس آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ۱۲۰ هزار خانه خالی در ۲ سال گذشته برای پرداخت مالیات شناسایی شده است. این واحدها بر اساس تکلیف قانونی برای ساماندهی بازار مسکن، خانه‌های خالی از طریق الزام به ثبت مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان شناسایی شد. بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بیش از ۱۲۰ هزار خانه خالی محرز و شناسایی شد که با معرفی این واحدها به سازمان امور مالیاتی برای همه مالکان آنها برگه تشخیص صادر شده است و فرآیند مالیات‌ستانی از این واحدها آغاز خواهد شد. با شناسایی اولیه خانه‌های خالی، ۹ میلیون پیامک به مالکان واحدهای خالی شناسایی‌شده ارسال شد. همچنین با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی با همه افرادی که بیش از سه خانه در اختیار داشتند، تماس گرفته شد. راهکارهای اتخاذ شده توسط وزارت راه و شهرسازی منجر به آن شد تا ۱۸۲ هزار واحد مسکونی که در مرحله اول در سامانه املاک و اسکان خالی شناسایی شده بود، به بازار مسکن در قالب اجاره یا خرید عرضه شود. اخذ مالیات توسط دولت با رویکرد تنظیم‌گری است، نه درآمدزایی و با هدف مقابله با محتکران مسکن و افزایش عرضه واحدهای مسکونی خالی انجام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی