۳۵۰ همت پروژه صنایع تبدیلی در حال اجراست

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گفت: نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجراست.
کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: یکی از اشکالاتی که به بخش کشاورزی وارد می‌شود، سنتی و معیشتی بودن آن است. خروج از این بخش نیاز به مکانیزاسیون دارد و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشت، شیلات و... ما را به سمت مدرن شدن هدایت می‌کند. وی افزود: مکانیزاسیون علم نو است که نیاز به ترویج دارد.
وی با بیان اینکه در ماشین‌آلات برداشت، نقص داریم و کامل نیست، اظهار کرد: متولیان دولتی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت تا بانک مرکزی در حوزه سیاستگذاری و تأمین مالی و رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی باید همراهی داشته باشند. رئیس توسعه بخش مکانیزاسیون جهاد کشاورزی ادامه داد: در حوزه صنایع، یکی از بخش‌های سودآور بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی است که برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها اعتبار زیادی نیاز دارد، اما سودآور است. وی با بیان اینکه در بین صنایع تبدیلی واحد زیان‌ده وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که زمینه‌ساز توسعه صنایع تبدیلی شده، همین موضوع است.
ذوالفقاری اعلام کرد: نزدیک به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجراست. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وضعیت در کمباین‌ها حادتر است، گفت: ۵۵ درصد تراکتورهای موجود کشور سن بالای ۱۳ سال دارند و ۶۰ درصد کمباین‌ها معادل ۱۲ هزار دستگاه فرسوده هستند. ذوالفقاری با اشاره به ضایعات بخش کشاورزی به‌دلیل فرسودگی ماشین‌آلات کشاورزی عنوان کرد: نیازمندی امسال تراکتور و کمباین حوزه کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت با جزئیات اعلام شده که حدود ۲۰ هزار دستگاه است. در حال حاضر ۲۰ میلیون تن غلات شامل ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون تن دانه روغنی و... می‌شود. اگر به‌دلیل فرسودگی برداشت محصولات فقط یک‌درصد از غلات که معادل ۲۰۰ هزار تن می‌شود از بین برود، با همان عدد می‌توان بخشی از نوسازی ناوگان کمباین را انجام داد. رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در ادامه سخنان خود به میزان سوخت این ماشین‌آلات فرسوده اشاره کرد و گفت: تراکتور به‌طور میانگین سالانه ۸۰۰ ساعت فعالیت دارد و اگر به سن فرسودگی رسیده باشد هر ساعت ۳.۵ لیتر سوخت اضافه دارد که اختلاف سوخت ماشین‌آلات با عمر مفید و فرسودگی ۳۰۰ هزار دستگاه عدد بزرگی می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی