صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصاد کلان
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و سه - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و سه - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

14 تأمین‌کننده نهاده‌های دامی وارداتی کشور

تا پایان خرداد ماه 3 میلیون و 488 هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش یک‌میلیارد و 648 میلیون دلار وارد کشور شده که 30 درصد بیشتر از سال قبل است

امین محمودی
روزنامه نگار

نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته شده که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی نیز دارد.
با این حال واردات این محصول در سال گذشته با کاهش 19 درصدی از حدود 17 میلیون و 617 هزار تن به 14 میلیون و 372 هزار تن رسیده بود، به همین منظور می‌توان گفت که واردات این محصول در سال گذشته افتی 3 میلیون و 200 هزار تنی داشته است.
 هم‌اکنون 75 درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و 25 درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در این امر است.
نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی تا پایان خرداد ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.

رشد 31 درصدی واردات نهاده دامی برای تنظیم بازار
بازرس انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» در خصوص آخرین وضعیت نهاده‌های دامی به کشور گفت: خوشبختانه در سال‌جاری میزان واردات نهاده‌های دامی با افزایش محسوسی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است.
کسری لشکری افزود: به طوری که تا پایان خرداد ماه 3 میلیون و 488 هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش یک میلیارد و 648 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 2 میلیون و 664 هزار تن نهاده دامی به ارزش یک میلیارد و 256 میلیون دلار وارد کشور شده بود.
بازرس انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی با بیان اینکه به لحاظ وزنی و ارزشی واردات این کالای اساسی با رشد 31 درصدی روبه‌رو بوده است، خاطر نشان کرد: تا پایان خرداد ماه سال‌جاری395 هزار تن جو به ارزش 157 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی 179 هزار تن جو به ارزش 69 میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد 121 درصدی به لحاظ وزنی و رشد 129 درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.
لشکری افزود: همچنین تا پایان خرداد ماه سال‌جاری 2 میلیون و 420 هزار تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و دو میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی یک میلیون و 674 هزار تن ذرت دامی به ارزش 637 میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد 46 درصدی به لحاظ وزنی و رشد 57 درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.
این مقام صنفی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر طی این مدت 593 هزار تن دانه سویا به ارزش 446 میلیون دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی 534 هزار تن از این محصول به ارزش 389 میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد 11 درصدی به لحاظ وزنی و رشدی 15 درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.
مزیت واردات نهاده دامی از روسیه به جای برزیل و آرژانتین
وی در ادامه گفت: کشورهای اتریش، اسپانیا، اسلواکی، امارات متحده عربی، انگلیس، آلمان، ترکیه، سوئیس، چین، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان و هنگ کنگ 14 مبدأ واردات نهاده‌های دامی در خرداد ماه به کشورمان بوده‌اند.
لشکری یادآور شد: عمده واردات ذرت دامی کشورمان از مقاصد صادراتی برزیل، روسیه و آرژانتین صورت می‌گیرد که روسیه نسبت به دیگر کشورها مزیت بیشتری نسبت به واردات برای تجار دارد به طوری که برای تجار ایرانی ذرت وارداتی از روسیه هم با کیفیت‌تر و هم ارزان‌تر است که به کاهش قیمت نهاده در بازار داخل منجر می‌شود.
بازرس انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی تصریح کرد: اینکه برخی واردکنندگان حاضر می‌شوند از آرژانتین و برزیل خرید سلف ذرت با قیمت بالاتری داشته باشند به این دلیل است که می‌گویند برخی واحدهای مرغداری ذرت برزیلی را مصرف می‌کنند، این در حالی است که ذرت وارداتی وقتی به صورت آسیاب شده به مرغداران داده می‌شود هیچ برتری کیفی‌ای به ذرت وارداتی نسبت به کشورهای دیگر ندارد.
وی افزود: از طرف دیگر جو وارداتی کشورمان نیز بیشتر ار روسیه وارد و مقداری نیز از مقاصد کشورهای فرانسه و آلمان تأمین می‌شود، این در حالی است که باید به این نکته اشاره کرد که هم جو روسی ارزان‌تر بوده، هم دلیلی ندارد از آلمان و فرانسه که در جنگ عراق علیه ایران به این کشور کمک زیاد تسلیحاتی کرده‌اند جو وارد کنیم.

ارزانی نهاده‌های روس برای ایرانی‌ها
قیمت ذرت دامی در هر تن از مبدأ کشور روسیه برای واردکنندگان داخلی 305 یورو تمام می شود این در حالی است که واردات این محصول از برزیل و آرژانتین در هر تن 25 یورو بیشتر نسبت به روسیه بوده و  330 یورو تمام می‌شود.
قیمت جو  در هر تن از مبدأ کشور روسیه برای واردکنندگان داخلی 270 یورو تمام می‌شود این در حالی است که واردات این محصول از آلمان و فرانسه در هر تن 30 یورو بیشتر نسبت به روسیه بوده و  300 یورو تمام می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی