صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصاد کلان
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و سه - ۱۵ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و سه - ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تلاش دولت سیزدهم برای عدالت مالیاتی

مالیات ۱۷میلیارد تومانی در مقابل مجموع واریزی ۲۳۰۰میلیارد تومانی اینفلوئنسرها!

طبق بند ز تبصره ۶ قانون بودجه سازمان امور مالیاتی باید اینفلوئنسرهای مشمول مالیات‌دهی را شناسایی کند و طبق اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسرهای با دنبال‌کننده بالای ۵۰۰ هزار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده شناسایی شده و مشمول مالیات بر درآمد شدند. طبق اعلام سخنگوی سازمان امور مالیاتی در حال حاضر برای تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر شناسایی شده حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفته‌اند. کاربران فضای مجازی با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده علی‌رغم درآمد هنگفت و چند میلیارد تومانی عموماً مالیاتی را نمی‌پردازند یا اگر هم مبلغی به عنوان مالیات برای آنها تعیین شود از پرداخت آن اجتناب می‌کنند. می‌توان این بخش از مؤدیان مالیاتی را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فراریان مالیاتی کشور معرفی کرد و عدم پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرهای فضای مجاری، واینرها، گیمرها، بلاگرها و... یکی از مصادیق ناعدالتی نظام مالیات‌ستانی است که البته در دولت سیزدهم گام‌هایی برای حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه برداشته شده و تلاش‌های خوبی برای شناسایی فراریان مالیاتی و برخورد جدی با دانه‌درشت‌ها صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع تراکنش واریزی به 123 اینفلوئنسر در سال 1400 بیش از 2 هزار و 300 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که برای این کاربران تنها نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده و از این تعداد هم فقط ۲۳ نفر این مالیات را پذیرفتند.
به گزارش «ایران اقتصادی» چندی پیش سخنگوی سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: اداره مالیات وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسر‌ها با دنبال‌کننده بالای ۵۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار داد و در نهایت ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را شناسایی کرد که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند. در نهایت پس از بررسی هویت افراد، برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده است. مهدی موحدی بکنظر گفت: مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲،۳ هزار میلیارد تومان بوده است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسر‌ها لزوماً واریزی به حساب بانکی آنان نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم. در نهایت نیز برای این افراد نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسر‌ها این مالیات را پذیرفتند و در قالب توافق ماده ۲۳۸ مالیات را می‌پردازند.
آمارها به این معنا است که از مجموع درآمد سالانه به طور میانگین حدود 19 میلیارد تومان به‌ازای هر یک از این 123 نفر مجموعاً تنها 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده است، این در شرایطی است که عمده درآمد این اشخاص باید به‌عنوان سود شناسایی شود زیرا عمده مشاغلی که در این حوزه هستند هزینه قابل‌ توجهی ندارند.
همچنین سازمان امور مالیاتی برای برخی اصناف در حوزه خدمات ضرایب مالیاتی بیش از 30 درصد در نظر گرفته است، به این ترتیب اگر درآمد مؤدی در چنین شرایطی حدود 5 میلیارد تومان باشد، مالیات او با کسر معافیت مالیاتی سالانه بیش از 500 میلیون تومان خواهد بود و در نتیجه ارقام مربوط به مالیات اینفلوئنسرها این پرسش را به وجود می‌آورد که چگونه ممکن است از درآمد 2،3 هزار میلیارد تومانی این افراد تنها 17 میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شود و به عبارتی این رقم می‌تواند در حد یک شوخی مالیاتی با شاخ‌های فضای مجازی باشد که درآمد هنگفتی دارند و مالیات ناچیزی را می‌پردازند.
به نقل از ایبِنا، درآمد اینفلوئنسرها از راه تبلیغات برای دیگر کسب‌وکار‌ها یا فروش پکیج و دوره‌های آموزشی است و طبق آماری که اعلام شده برای مجموع ۱۲۳ نفر از این افراد ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که به‌طور میانگین سهم هر کدام به ۱۳۸ میلیون تومان می‌رسد. نگاهی به تعرفه تبلیغات و پکیج‌های آموزشی اینفلوئنسر‌ها نشان می‌دهد که این مبلغ برای برخی از آنان در حد انتشار چند استوری روزانه است. درآمد ماهانه این افراد با توجه به حجم تبلیغاتی که در استوری و پست انتشار می‌دهند، گاهی از یک میلیارد تومان هم عبور می‌کند. اندک افرادی در این بین وجود دارند که به نسبت تحصیلات و حرفه‌ای که در آن تعلیم دیده‌اند درآمد کسب می‌کنند. تعداد بی‌شماری، اما کار خود را با انتشار عکس و ویدیو از زندگی روزمره خود آغاز کردند و پس از آن با افتتاح کسب و کار خود، در آن بخش مشغول به فعالیت شدند و علاوه بر تبلیغات و آموزش، کسب و کار خود را نیز به منابع درآمدی‌شان اضافه کردند. نگاهی به تعرفه‌هایی که این افراد برای انتشار استوری و پست دریافت می‌کند، مهر تأیید دیگری بر درآمد نجومی روزانه این افراد است.سبک کاری این افراد با یکدیگر متفاوت است. برخی چهارچوب‌هایی را برای تبلیغات رعایت می‌کنند که باعث می‌شود دنبال‌کننده (فالوئر) تخصصی داشته باشند و قیمت تک استوری‌های‌شان از ۱۰ میلیون تومان آغاز شود و اگر ویژگی‌های دیگر به آن اضافه شود، این عدد بالاتر هم می‌رود.
جستجو
آرشیو تاریخی