راه‌آهن یزد- اقلید به بهره‌برداری رسید

مسیر ریلی یزد- اقلید، با وجود مشکلات فنی، در دولت قبل تکمیل شد اما سیر آن متوقف ماند. در این پروژه ۲۷۰ کیلومتری، ایستگاه‌هایی نیمه‌تمام مانده بود که با احداث ۵ ایستگاه و رفع ایرادات موجود به بهره‌برداری رسید

راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به‌عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شده است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه می‌شود. علاوه بر این سرعت جابه‌جایی قطار مسافری این طرح برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود که این مسیر راه‌آهن، روز گذشته همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد به بهره‌برداری رسید.
راه‌آهن یزد - اقلید طرح ملی و از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب است که یک بار در هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط دولت دوازدهم قبل از اینکه به‌طور کامل تکمیل شود، افتتاح شد اما سیر در آن متوقف شد.
طرح راه‌آهن یزد - اقلید مدت‌ها بود که با تأخیر مواجه شده بود و با تخصیص اعتبار مطلوبی که در دولت سیزدهم برای این طرح به انجام رسید و همچنین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، به بهره‌برداری می‌رسد.
این طرح ملی برقراری ارتباط میان‌بر ریلی استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با کاهش بیش از ۳۱۰ کیلومتر مسیر و نیز تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق - جنوب غرب و جنوب شرق - جنوب غرب کشور را در بر دارد.
حمل بیش از ۳ میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و بیش از ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری و همچنین جابه‌جایی یک میلیون نفر مسافر در سال نخست بهره‌برداری و ۳ میلیون نفر مسافر در سال بیستم بهره‌برداری برای این طرح برنامه‌ریزی شده است.
 
حرکت نخستین قطار
در مراسم افتتاح این خط ریلی، مهرداد بذرپاش، از حرکت اولین قطار مسافری در مسیر ریلی یزد- اقلید طی ۲ روز آینده خبر داد.
وی گفت: ترانزیت ریلی و جاده‌ای در ۲ ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته که امید است با تداوم این روند افزایشی تا پایان سال، حجم جابه‌جایی کالاهای ترانزیتی به ۲۰ میلیون تن برسد.
وی اظهار کرد: این آمار نشان از اقدامات عمرانی و توسعه‌ای در زیرساخت‌های این بخش و نیز توسعه روابط دیپلماتیک کشور در دولت سیزدهم است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: راه‌آهن یزد - اقلید یکی از طرح‌های مورد تأکید رئیس‌جمهور فقید بود و پس از حادثه بالگرد نیز با تأکید سرپرست ریاست‌جمهوری در جلسه هیأت دولت مقرر شد تا پایان عمر دولت سیزدهم تمام طرح‌ها بدون وقفه دنبال شود.
وی به اهمیت اجرای این طرح که ۲۴۵ کیلومتر از ۲۷۰ کیلومتر طول مسیر آن در یزد واقع شده اشاره و اظهار کرد: یزد یکی از مهم‌ترین باراندازهای ریلی کشور است و سهم بالایی در جابه‌جایی ریلی بار دارد.
بذرپاش با اشاره به جایگاه کریدوری راه‌آهن یزد، یکی از خدمات این مسیر ریلی جدید را جابه‌جایی زائران آستان مقدس رضوی از جنوب غرب کشور به مشهد مقدس با کاهش زمان سیر ۴ ساعته ذکر کرد و گفت: بعد از راه‌اندازی مسیر شیراز - بوشهر نیز این مسیر نقش قابل‌توجهی در ترانزیت کالا خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قطار باری از امروز در این مسیر حرکت خواهد کرد و قطار مسافربری یزد - اقلید، تا ۲ روز آینده در مدار قرار می‌گیرد. این مسیر از بزرگ‌ترین کریدورهای ریلی کشور است و نقش مهمی در توسعه کشور و استان یزد دارد.
وی با اشاره به اینکه رشد ترانزیت کشور نشان می‌دهد که مذاکرات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که ریاست‌جمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.
بذرپاش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت پروژه راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بی‌سابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده که این اعداد ،منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف می‌کند و در کنار آن اثرات مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد که اعدادی بی‌سابقه در تاریخ کشور است.
 
تحویل ۴۱۵۷ واحد نهضت ملی مسکن
همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد، ۴ هزار و ۱۵۷ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این استان افتتاح و تحویل متقاضیان شد. همچنین عملیات اجرایی بیش از ۲۲ هزار واحد در شهرهای مختلف استان نیز با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. علاوه بر این، ۴ هزار و ۴۱۲ قطعه زمین در قالب گروه ساخت به متقاضیان واگذار شد.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل واحدها در یزد گفت: دولت سیزدهم با وجود همه سختی‌هایی که با آن مواجه بود، به‌صورت جهادی در حوزه مسکن ورود کرده و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، آثار اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن به مرور آشکار می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید تأمین مسکن بود و در همه روزها توسط شخص رئیس‌جمهور یا دفتر ایشان طرح‌های مسکن پیگیری می‌شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این دولت با شجاعت و به‌صورت جهادی طرح‌های مسکن را پیش برده است و می‌دانستیم که در این مسیر انتقادهایی به دولت خواهد شد، اما وعده رئیس‌جمهور برای ساخت سالی یک میلیون مسکن بر اساس نیاز مردم بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته رکورد صدور پروانه بهره‌برداری در بافت‌های فرسوده شکسته شد و در روستاها نیز ۶۰۰ هزار قطعه زمین در دست ساخت است که امیدواریم این عدد به یک میلیون واحد برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس سیاست‌های این وزارتخانه، استان یزد که پیشتاز فعالیت در حوزه مسکن ملی است، ساخت ۵۰ درصد مسکن این طرح در یزد را به‌صورت یک‌طبقه حیاط‌دار در دستور کار قرار داد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در هر هفته چند بار استان‌ها درخواست دارند که برای افتتاح پروژه‌ها حاضر شویم و این نشان از سرعت قابل قبول پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی