افزایش ۷۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای تا پایان اردیبهشت

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ادامه روند افزایشی ترانزیت جاده‌ای از قلمرو کشور در دو ماهه سال‌ جاری در نتیجه تداوم ثمرات دیپلماسی موفق منطقه‌ای رئیس‌جمهور شهید خبر داد.
«جواد هدایتی» افزود: در دو ماهه نخست سال‌ جاری بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از قلمرو کشور ترانزیت شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۷۸ درصدی دارد.
وی اظهار داشت: این در حالی است که سال گذشته ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن کالا از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از کشور ترانزیت شد که با رشد ۵۸ درصدی، نصاب جدیدی برای ترانزیت جاده‌ای از قلمرو کشور ثبت شده است.
هدایتی افزود: با نهادینه‌ شدن گفتمان جهش ترانزیت در سطح ملی، منبعث از قرار گرفتن موضوع در اولویت برنامه‌های کلان، پیگیری رئیس‌جمهور فقید و هم‌افزایی همه دستگاه‌های تابعه دولت بویژه در وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاه راهبر توسعه ترانزیت و اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از جمله ارتقای زیرساخت‌ها و اصلاح فرایندها در پایانه‌های مرزی، بهسازی و ارتقای محورهای ترانزیتی منتهی به پایانه‌های مرزی، برگزاری نشست‌های مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای با کشورهای مختلف، استقرار رویکرد لجستیکی در محدوده مرزها، پیگیری پیاده‌سازی سامانه نوبت‌دهی ماشینی در پایانه‌های مرزی با اولویت تردد بالا، با رویکرد تسهیل و روان‌سازی ترددها از قلمرو کشور، شاهد ادامه روند افزایشی ترانزیت جاده‌ای از قلمرو کشور در دو ماهه سال‌جاری هستیم.
بررسی آمارهای وزارت راه و شهرسازی حاکی است ترانزیت انجام شده در بخش جاده‌ای در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۴. ۳ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سال پیش از آن (۹. ۳ میلیون تن)، افزایش ۵۴ درصدی نشان می‌دهد. از این رقم، ۹. ۱ میلیون تن کالای غیرنفتی و ۵. ۲ میلیون تن کالای نفتی بوده است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی