پروژه «تونل کبیرکوه» ایلام آماده بهره‌برداری است

 تونل کبیرکوه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه تونل‌سازی در غرب کشور، بین شهرهای آبدانان و دره‌شهر در جنوب استان ایلام واقع شده است که طبق گفته مسئولان راه‌و‌شهرسازی استان ایلام، تیرماه امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت. تونل کبیرکوه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه راهسازی و بزرگ‌ترین تونل غرب کشور، سال ۱۳۸۹ کلنگ‌زنی و سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد  و شهریورماه ۱۳۹۸ عملیات حفاری تونل اصلی به طول چهار هزار و ۷۵۰ متر به اتمام رسید.
این تونل مهم، بین شهرهای آبدانان و دره‌شهر در جنوب استان ایلام قرار داشته که از اهمیت بالایی برای توسعه و از بن‌بست خارج شدن شهرستان آبدانان به لحاظ جغرافیایی و ارتباطی برخوردار است. شهرستان آبدانان به لحاظ جغرافیایی بین کوه‌های کبیرکوه و دینارکوه از راه‌های ارتباطی مناسبی برخوردار نیست و بهره‌برداری از این تونل نقش مهمی در توسعه این شهرستان، تسهیل در ارتباط با مرکز، جنوب و استان‌های همجوار از جمله لرستان و خوزستان خواهد داشت و زمینه جذب سرمایه‌گذاری را در منطقه فراهم خواهد کرد.
 حالا بعد از گذشت ۱۳ سال با توجه و حمایت‌های دولت سیزدهم در تزریق اعتبارات مناسب و تسریع در عملیات اجرایی، این پروژه مهم و بزرگ استان در مراحل پایانی خود قرار دارد و بر اساس گفته‌های مسئولان، این طرح بزرگ راهبردی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. حسن بهرام‌نیا، استاندار در جریان بازدید از تونل کبیرکوه در مسیر دره‌شهر به آبدانان با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان اظهار کرد: رئیس‌جمهور شهید در اختصاص اعتبارات به دو ابر‌پروژه استان ایلام شامل سامانه گرمسیری و تونل کبیرکوه اهتمام ویژه‌ای داشت. وی ابراز کرد: تونل کبیرکوه یکی از ابر‌پروژه‌های مهم کشور است که بیانگر همت بلند و انگیزه مبارک دولت کار و کرامت  شهید آیت‌الله رئیسی است که به عنوان یادگار آن خادم مخلص در حافظه تاریخی مردم استان جاودانه خواهد شد.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه صادق‌الوعد بودن یکی از شعارهای دولت سیزدهم بوده است، یادآور شد: باید تلاش شود تونل کبیرکوه تا نیمه دوم تیرماه سال ‌جاری به بهره‌برداری برسد. بهرام‌نیا با بیان اینکه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ حدود سه هزار میلیارد ریال برای ساخت تونل کبیرکوه هزینه شده است، گفت: در ۲ سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این طرح ناتمام از سوی دولت سیزدهم اختصاص یافت.
 
جستجو
آرشیو تاریخی