حذف صف خرید خودرو با تولید ۱.۷ میلیون دستگاه در سال ‌جاری

به گفته سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت صمت با توجه به برنامه افزایش تولید خودرو، صف خرید خودرو در نیمه دوم امسال برداشته می‌شود. ‌احمد آقایی در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص وضعیت تولید خودرو در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، گفت: وزارت صمت برنامه‌ای را در راستای افزایش تولید خودرو به صورت جهشی دارد که بر اساس این برنامه افزایش ۲۸ درصدی تولید را در سال‌ جاری نسبت به سال گذشته برنامه‌ریزی کرده است.
 
امسال تولید خودرو به ۱.۷ میلیون دستگاه می‌رسد‌
سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل وزارت صمت افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد‌ که بر اساس برنامه مذکور در نظر داریم تولید خودرو در سال‌ جاری را به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش دهیم که این موضوع یک جهش تولید معنادار و قابل توجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه از سال ۹۷ با کاهش تولید خودرو در کشور مواجه بودیم و این وضعیت به مدت ۴ سال ادامه یافت، افزود: در این مدت تولید خودرو به کمتر از یک میلیون دستگاه در سال رسید که از سال ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم با رفع موانع تولید افزایش تولید خودرو را آغاز کردیم. آقایی اظهار داشت: تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ به ۹۵۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۲ نیز به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید.
 
بازار عرضه و تقاضای خودرو به تعادل می‌رسد
وی با بیان اینکه روند افزایش تولید قابل توجه بوده است، بیان داشت: امیدواریم با پیش‌بینی‌ای که از بازار تقاضا و میزان مصرف کشور داریم که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه است، تولید امسال بتواند جبران عقب‌ماندگی تولید سال‌های گذشته را داشته باشد.
 
بیش از ۲.۵ میلیون نفر برای خرید خودرو به شیوه نوبت‌دهی ثبت‌نام کردند
وی در ادامه به موضوع عرضه خودرو در سامانه یکپارچه پرداخت و گفت: به دلیل کاهش تولید خودرو که در حدود سال ۹۷ و بعد آن اتفاق افتاد و عطشی که در خصوص تقاضا در بازار خودرو شکل گرفت، خودروسازان برای عرضه خودرو از روش قرعه‌کشی استفاده کردند که روش خوبی نبود، لذا دولت به دنبال آن بود که بتواند خودرو را با یک روش مناسب عرضه کند و در اختیار متقاضیان قرار دهد به همین دلیل از سال ۱۴۰۱ عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو به شیوه نوبت‌دهی ایجاد شد.‌
آقایی گفت: بنابراین خودرو از طریق این شیوه در دو نوبت به متقاضیان عرضه شد و طی این دو نوبت بیش از ۲.۵ میلیون نفر از طریق سامانه مذکور برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند.
سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: بر اساس ظرفیت تولید خودروسازان، بخش اعظمی از خودروهایی که متقاضیان برای خرید آن از طریق سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده بودند تحویل شد و امیدواریم امسال نیز سال آخر تحویل‌دهی تمام خودروهای ثبت‌نامی باشد.
وی بیان داشت: با توجه به تیراژ تولید خودرو پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال صف خرید خودرو برداشته شود و خودروها به صورت مداوم و مستمر تحویل متقاضیان شوند و خریداران به صورت مستقیم از نمایندگی و خودروساز خرید انجام دهند.
 

جستجو
آرشیو تاریخی