تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار به ۹ پروژه مهم حمل‌ونقلی و مسکن

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه‌وشهرسازی گفت: برای تکمیل هر چه سریع‌تر طرح‌های راهبردی با تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار اعتبار از منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری به ۹ پروژه مهم حمل‌ونقلی و مسکن تخصیص پیدا می‌کند.
میر محمود غفاری با اشاره به تخصیص منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری در روز پنجشنبه ۱۷ خردادماه به طرح‌های راهبردی گفت: جمع منابع تزریق شده از این محل به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل‌ونقل و مسکن در سه ماه گذشته به بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی رسید. غفاری ادامه داد: پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور معظم‌له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های راهبردی وزارت راه‌وشهرسازی که به درخواست این وزارتخانه و مساعدت ستودنی رئیس‌جمهور شهید صادر شده بود، پس از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده انجام این مهم توسط وزیر راه‌وشهرسازی، از اواخر سال گذشته تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در مسیر درست خود استمرار دارد که در نتیجه آن تاکنون بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی به پروژه‌های کلیدی حوزه حمل‌ونقل و مسکن تزریق شده است.
وی از تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار از منابع فوق در روز پنجشنبه به ۹ پروژه‌ مهم خبر داد که شامل خط ریلی چابهار-‌زاهدان، خط ریلی زاهدان-یونسی- سرخس، خط ریلی شیراز-بوشهر-عسلویه، خط ریلی خط دوم دورود-خرم‌آباد- اندیمشک، خط ریلی رشت-آستارا، خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور، خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده می‌شود.
 
تکمیل پروژه راهبردی چابهار-زاهدان تا پایان سال ‌جاری
غفاری یادآور شد: با توجه به تأکید مؤکد وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص پروژه مهم چابهار-زاهدان با تزریق و استمرار این منابع، تا پایان سال ‌جاری علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی، محور ریلی شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تکمیل و تردد پرترافیک در این مسیر تسهیل می‌شود.
وی این پروژه را دارای اهمیت چند بعدی دانست که زمینه شکوفایی اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای استان سیستان و بلوچستان فراهم می‌آورد. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه‌وشهرسازی گفت: سایر پروژه‌های مهم نظیر خط ریلی زاهدان-یونسی تا سرخس (تکمیل کریدور استراتژیک شمال-جنوب در شرق کشور) و خط ریلی شیراز-‌بوشهر-عسلویه و اتصال پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی و خط دوم مسیر ریلی دورود-خرم‌آباد-اندیمشک و در نتیجه افزایش ظرفیت انتقال بار از بندر امام خمینی(ره) به مرکز و شمال کشور و احداث خط ریلی فوق راهبردی رشت-آستارا با تزریق و استمرار منابع فوق در مسیر پرسرعت تکمیل، حداکثر ظرف سه سال آینده قرار می‌گیرد تا آرزوهای دیرین توسعه شبکه ریلی محقق شده و به نقطه اوج بالندگی خود برسد.
غفاری مسأله مهم دیگر برای تکمیل شکوفایی صنعت ریلی را موضوع ناوگان و لکوموتیو این صنعت دانست و گفت: در دو سال اخیر کار نوسازی واگن‌ها با استفاده از منابع عمومی و هم‌افزایی با منابع بخش غیردولتی از طریق سازکار تبصره ۱۸ قوانین بودجه سال‌های گذشته و تبصره ۲ قانون بودجه سال‌ جاری با سرعت و قوت در دست اقدام و پیگیری است. وی افزود: خبر بسیار خوب، تخصیص منبع بسیار قابل توجهی از محل استجازه برای خرید و تجهیز لکوموتیو مورد نیاز شبکه ریلی است که در یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده است. معاون وزیر راه‌وشهرسازی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر مناسب وزیر راه‌وشهرسازی در تخصیص‌های روز پنجشنبه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای این مهم تخصیص یافت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا پایان سال‌ جاری و اوایل سال آینده شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود و ملت عزیز ثمرات آن را بزودی مشاهده خواهند کرد.
به گفته غفاری، علاوه بر این، بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت‌های طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده تخصیص یافته که با توجه به اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه تخصیص زمین و تسهیلات ساخت مسکن، زمینه تحویل هزاران واحد مسکونی جدید در سراسر کشور را به هموطنان فراهم خواهد کرد؛ ضمن اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری با اولویت استان‌های محروم و مرزی کشور رونق قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
غفاری در پایان از مجاهدت‌ها و حمایت‌های بی‌دریغ و دلسوزانه شهید رئیسی (رئیس‌جمهور شهید) و معاون اول وقت رئیس‌جمهور که در حال حاضر در کسوت سرپرست ریاست‌جمهوری قرار دارد و حداکثر پشتیبانی و مساعدت را در پاسخ به پیگیری‌های مستمر وزیر راه‌وشهرسازی داشت و همچنین از شخص وزیر راه‌وشهرسازی که مدیریت منسجم همه مراحل پیچیده این کار بزرگ را به نحو احسن به انجام رساندند، تشکر و قدردانی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی