تثبیت رفاه بازنشستگان تأمین اجتماعی

افزایش بالغ بر 158 درصدی مستمری بازنشستگان در دولت سیزدهم

از این پس، دولت سیزدهم، مبنای تحلیل و مقایسه معیشت بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهد بود. آنجا که دیگر هر مقایسه‌ای درباره این موضوع صورت گیرد، به تاریخ پیش و پس از این دولت بازخواهد گشت. چرا که از ابتدای ایجاد این سازمان در اوایل دهه 50 شمسی تاکنون، تاریخ تأمین اجتماعی این میزان رشد بالغ بر 158 درصدی مستمری بازنشستگان را در راستای رفاه آنها به خود ندیده است.
جزئیات افزایش میزان مستمری بازنشستگان در سال 1400 تا 1401
براساس داده‌های سازمان تأمین اجتماعی، در سه سال اخیر مستمری بازنشستگان این سازمان بیشترین تغییرات مثبت را داشته است. چنانچه از ابتدای دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش سالانه موضوع ماده (۹۶) قانون تأمین ‌اجتماعی، متناسب‌سازی مرحله دوم نیز در حوزه مستمری مستمری‌بگیران اعمال شد که حداقل افزایش آن سال با در نظر گرفتن متناسب‌سازی ۵۰ ‌درصد و حداکثر آن ۱۰۰ ‌درصد بوده است.
در سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری ۵۷.۴ ‌درصد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۳۷ و ۳۵ ‌درصد افزایش یافت، به‌ طوری که بنا به گفته محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی که با وب‌سایت اطلاع‌رسانی آتیه آنلاین وابسته به این سازمان سخن گفته است: مجموع‌ درصد افزایش مبلغ مستمری حداقل و کمتر از آن در سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون ۱۵۸.۴ ‌درصد رشد یافته است. مطابق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰‌ به مستمری حداقل‌بگیران بازنشسته ۳۹ ‌درصد و سایر سطوح ۲۶ ‌درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۴۸۳ ‌هزار و ۵۵۰ ریال اضافه شد.
اما در سال 1401، نسبت به دو سال اخیر خود، میزان تجمیعی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی 96.4 درصد با افزایش مواجه شد. در این سال، مستمری حداقل‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، ۵۷.۴ ‌درصد و سایر سطوح ۳۸ ‌درصد به‌علاوه ۵ میلیون و ۱۵۱‌هزار و ۶۶۰ ریال افزایش یافت.
تداوم افزایش میزان رشد مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌های 1402 و 1403 ادامه یافت، به طوری‌که در سال 1402، میزان تجمیعی افزایش مستمری بازنشستگان این سازمان نسبت به پیش از سال 1400، سه رقمی شد و به 123.4 درصد رسید.
در سال گذشته نسبت به سال 1401، مستمری حداقل‌بگیران ۲۷ ‌درصد و سایر سطوح ۲۱ ‌درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۵۰۷ ‌هزار و ۸۸۰ ریال افزایش یافت. در سال‌جاری، مستمری حداقل‌بگیران ۳۵ ‌درصد و سایر سطوح ۲۲ ‌درصد به‌علاوه ۶ میلیون و ۹۰۰ ‌هزار و ۷۸۰ ریال افزایش یافت و میزان تجمیعی مستمری بازنشستگان تأمین اجتماعی از سال 1400 تا سال 1401 نسبت به سال 1399، 158.4 درصد رشد یافته است.
 
بیش از 4 میلیون مستمری‌بگیر در کشور وجود دارد
تعداد مستمری‌بگیران حداقل و کمتر از حداقل مستمری 4 میلیون و 383 هزار نفر است که به همراه افراد تحت تکفل آنها با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۱۶۰ ‌هزار نفر از خدمات درمانی تأمین ‌اجتماعی به‌صورت درمان مستقیم و غیرمستقیم برخوردار هستند.
در حال حاضر، یک میلیون و ۶۳ ‌هزار و ۸۵۴ پرونده معادل ۲۶ ‌درصد کل مستمری‌بگیران و تعداد مستمری‌بگیران سایر سطوح و بالاتر از حداقل مستمری، ۳ میلیون و ۶۹ ‌هزار و ۵۲۹ نفر معادل ۷۴ ‌درصد مستمری‌بگیران برآورد می‌شود.
 
اختصاص 660 هزار میلیارد تومان میزان مستمری برای سال‌جاری
طبق جدیدترین داده‌های آماری تأمین‌ اجتماعی پارسال در مجموع مبلغ ۴۵۶ ‌هزار میلیارد تومان هزینه ناخالص تعهدات بلندمدت سازمان تأمین ‌اجتماعی شامل مستمری ماهانه و عیدی پایان سال مستمری‌بگیران بوده که به‌طور متوسط ماهانه ۳۷ ‌هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت شده است. امسال نیز برآورد می‌شود در مجموع تا پایان سال بیش از ۶۶۰ ‌هزار میلیارد تومان مستمری و عیدی پایان سال به جامعه مستمری‌بگیران تحت‌پوشش تأمین ‌اجتماعی پرداخت شود. حالا بازنشستگان تأمین اجتماعی باید آن روزهایی را که برای تأمین معیشت خود با مشکل مواجه می‌شدند، به خاطره‌ها سپرده باشند، چرا که افزایش بیش از 158 درصدی مستمری آنها در سه سال اخیر، امید به زندگی را برایشان به ارمغان آورده و لحظات سرشار از ناامیدی را به باد سپرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی