صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

دولت صادق‌الوعد

مروری بر مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهــور شهید در حوزه اقتصادی و اقدامات دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده‌ها از سال 1400 تا 1403

 

آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد فقر در ایران پس از شیب تند صعودی در دولت قبل با روی کار آمدن دولت سیزدهم روند معکوس به خود گرفته و طی دو سال متوالی در هر ۳ شاخص خط فقر کاهشی شد.

 افزایش بیش از ۱۰ برابری یارانه حمایتی از معیشت مردم از ۴۵ هزار تومان برای هر نفر در سال ۱۴۰۰ به ۶۲۰ هزار تومان در سه دهک اول و ۵۲۰ هزارتومان در ۴دهک بعدی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بود که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اجرایی شد.

  پیاده سازی و شروع به کار سامانه مؤدیان، در دولت سیزدهم به منظور ثبت تمامی تعاملات اقتصادی بین کسب و کارها با مصرف کنندگان نهایی اجرا شد.

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در همه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی و ۲۷ میلیون نفر از ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر اجرا شد.

بیش از ۱۳.۳۰۰.۰۰۰ دستگاه پرداخت الکترونیکی در دولت سیزدهم ساماندهی شد و بیش از ۱.۳۰۰.۰۰۰ مؤدی جدید مالیاتی از این طریق شناسایی شدند.

حجم تجارت خارجی غیرنفتی در سه سال اول دولت سیزدهم نسبت به سه سال پایانی دولت دوازدهم با ۳۴.۸ درصد رشد از ۲۴۶.۲ به ٣٣١.٣ میلیارد دلار رسیده است.

نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساختمان از منفی ١١ درصد در سال ١٤٠٠ به ٢.٧ درصد در شش ماهه اول سال ١٤٠٢ افزایش یافته است.

در سال گذشته سه مؤسسه اعتباری توسعه، نور و کاسپین منحل شدند و رئیس کل بانک مرکزی نیز از تعیین تکلیف ۸ بانک دیگر در سال ۱۴۰۳ خبر داده است.

هزینه درمان سه دهک اول درآمدی و مددجویان تحت پوشش در مراکز درمانی دولتی رایگان شد. 

 اختصاص ۲۱ همت برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و برقراری نظام حمایتی از زنان سرپرست خانوار و سایر آسیب دیدگان در سال ۱۴۰۲، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بوده است.

سال گذشته، دولت سیزدهم ۳۲ میلیون نفر را در مناطق روستایی، عشایری و شهـرهای زیر ۲۰ هزار نفر، مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و خانوارهایی که فاقد بیمه پایه درمان بودند به‌صورت رایگان بیمه کرد. 

میزان دریافتی‌های خانوارهای محروم از ۶۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در سال‌جاری افزایش یافته است.

در سال گذشته برای ۵ هزار روستا عملیات آبرسانی در راستای تأمین آب شرب گوارا انجام گرفت و امسال نیز ۵ هزار روستای دیگر تا آخر سال به آب شرب سالم دسترسی پیدا خواهند کرد. 

در راستای کاهش سوءتغذیه کودکان زیر ۵ سال ماهانه یک میلیون تومان برای هر کودک در خانوارهای ۷ دهک اول درآمدی به تعداد ۱۳۰ هزار نفر واریز شد و این طرح در سال‌جاری نیز ادامه دارد.

مجموع صادرات کالاهای غیرنفتی (بدون میعانات گازی) در سه سال دولت سیزدهم با ۲۶.۷ درصد رشد نسبت به سه سال دولت دوازدهم از ۱۲۰.۳ به ۱۵۲.۴ میلیارد دلار رسیده است. 


 

 

جستجو
آرشیو تاریخی