مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» خبر داد

تحقق افزایش ظرفیت 3200 واحد تولیدی

1000 روز خدمت به تولیدکنندگان و تولید کشور ارائه شد

شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در ۱۰۰۰ روز خدمت خود،‌ در حوزه‌های مختلف کارهای ماندگاری انجام داد و در حوزه صنعت،‌ می توان گفت که اتفاق‌های رخ داده،‌ رکورد بوده است. او توانست حال و اوضاع واحدهای صنعتی که بسیار ناخوشایند بود را بهبود و به تک تک تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی،‌ امید ببخشد. امیدی که در دولت روحانی از تمام فعالان اقتصادی گرفته شد. در این دولت صاحبان سرمایه،‌ به سمت سرمایه گذاری رفتند و واحدهای صنعتی هم که کاهش تولید را در دستور خود قرار داده بودند، دوباره رشد تولید را ثبت کردند. نمود این اعداد و ارقام را می توان در رشد صادرات غیرنفتی و توزیع مناسب کالا در بازار داخلی دید. براین اساس مسیری که شهید جمهور از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز کرد  باعث شد۸۷۷۰ واحد تولیدی احیا شود که‌ در کارنامه کاری هیچ رئیس جمهوری ثبت نشده است.
در این خصوص با فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید.
 
شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی به حوزه تولید و صنعت چه نگاهی داشت و آیا پشتیبان و حامی تولیدکنندگان بود؟
شهید ابراهیم رئیسی توجه بسیار ویژه‌ای به بخش تولید داشتند، یکی از دلایلی که باعث شده بود این امر به‌صورت متناوب رصد شود، ‌ایجاد اشتغال پایدار در کشور و حل مشکلات معیشتی مردم بود. دولت سیزدهم به‌دنبال عددسازی نبود و نمی‌خواست با ایجاد شغل در حوزه‌هایی که ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد، نرخ اشتغال کشور را افزایش دهد. از همین رو تصمیم گرفته شد برای کمک به اقتصاد کشور، ‌اشتغال مورد نیاز از طریق تولید و صنعت محقق شود. طبیعتاً یکی از مکانیزم‌ها و روش‌های ایجاد اشتغال، محور اشتغال صنعتی است. به همین خاطر احیا، ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی و صنعتی در دولت سیزدهم مورد توجه مضاعف قرار گرفت.
شهیدجمهور خیلی خوب به این درک رسیده بود که ما برای آنکه بتوانیم از صنعت، ‌اشتغال‌آفرینی داشته باشیم، سه راه پیش رو داریم. یک آنکه سرمایه‌گذاری جدیدی انجام دهیم که ‌قاعدتاً این امر بازه زمانی حداقل ۲۴ ماه تا ۴۸ ماه را نیاز دارد. روش دیگر این است که از طریق ظرفیت واحدهای تولیدی موجود، افزایش در ظرفیت تولید دهیم که اکنون یکی از محورها و پروژه‌هایی که روی آن متمرکز هستیم، این موضوع است. لذا واحدهایی که فعال هستند و می‌توانند افزایش ظرفیت پیدا کنند، مورد توجه قرار گرفتند که حرکت به این سمت باعث شد ۳ هزار و ۲۰۰ واحد در سال ۱۴۰۲ افزایش ظرفیت تولید داشته باشند. همچنین این افزایش، میزان اشتغال کشور را بالا برد.
مسیر دیگر یا سوم این بود، واحدهای صنعتی که به هر دلیلی توقف تولید داشتند، احیا و مجدد راه‌اندازی شوند که حرکت به این سمت باعث می‌شد در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به نتیجه مطلوب‌تر برسیم. این رویه همچنین به منابع مالی زیادی نیاز نداشت چرا که در گذشته و در زمان ایجاد، سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گرفته بود. لذا به طور متوسط و با یک‌سوم منابع مورد نیاز برای ایجاد یک واحد جدید، می‌توان واحد تولیدی و صنعتی متوقف شده را به چرخه اقتصاد برگرداند. دولت سیزدهم با جدیت این رویکرد را دنبال کرد و دیدیم که در مدت کوتاه خیلی از واحدهای صنعتی احیا شدند. با برگشت واحدهای صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کامل آنها افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی محقق شد.
سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی پیرو صحبت‌های شهید جمهور، کمک به احیای واحدهای صنعتی را در دستور کار خود قرار داد و در این مسیر تلاش کرد با فراهم کردن زیرساخت‌ها و حمایت‌های لازم، تولیدکنندگان را به آینده تولید امیدوار کند و خوشبختانه آمارها حکایت از آن دارد که مسیر خوبی در چند وقت اخیر طی شده است. مسأله دیگری که باید به آن پرداخت، این است که عملاً با تعطیل شدن یا کاهش شدید تولید واحدهای صنعتی، عملاً بهره‌وری سرمایه ‌دچار خسران شده بود. خیلی از واحدهای صنعتی برای آنکه بتوانند شکل بگیرند، از منابع مالی بانک‌ها استفاده کردند، لذا با خواب سرمایه تولیدکنندگان و توقف تولید، وضعیت آن سرمایه‌ها و منابع مالی که بانک‌ها تزریق کردند، نامعلوم بود. از همین رو یک سوم منابع بانک‌ها از نظر سرمایه‌گذاری‌های اتفاق افتاده درگیر بود و عملاً بهره‌وری نداشت.
 
با این اوصاف شهید جمهور تأکید داشتند که واحدهای صنعتی که دچار توقف تولید شده بودند، ‌احیا شوند؟
بله، شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی اصرار داشتند که واحدهای صنعتی که به هر دلیل دچار توقف تولید شدند، به خانواده صنعت کشور بازگردند و در این خصوص تأکید می‌شد که دستگاه‌های درگیر برنامه مشخص داشته باشند و بگویند که واحدهای صنعتی با چه شرایط و فرایندی احیا خواهند شد و همچنین با تزریق منابع مالی و تسهیل امور از مدیران بنگاه‌های صنعتی و تولیدی خواسته می‌شد که روند احیای واحد خود را گزارش دهند که در صورت نیاز، کمک‌ها ادامه پیدا کند. یکی از نکات کلیدی که شهید جمهور تأکید داشتند و این امر هم در دستور کار وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها قرار گرفت، این بود که اجازه ندهیم واحد صنعتی و تولیدی تعطیل یا غیرفعال شود. با این رویکرد عملاً بحث فعال‌سازی واحدهای صنعتی از دستور کار خارج می‌شد چرا که هر واحدی که با مشکل مواجه می‌شد، تمام بخش‌های دولت کمک می‌کردند که حل شود. همچنین شهید جمهور این موضوع را به‌صورت ویژه و خاص رصد می‌کرد و از تمام مجموعه‌ها می‌خواست که همکاری لازم را داشته باشند. بر این اساس دستاوردهای خوبی هم داشتیم. در ابتدای کار دولت سیزدهم، فعالیت حدود ۱۷ درصد واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی، متوقف شده بود که این عدد در پایان سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۱۲ درصد رسید. همچنین در ابتدای کار دولت شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی ۴۷ هزار واحد صنعتی در شهرک‌ها وجود داشتند و اکنون ۵۴ هزار واحد صنعتی فعالیت می‌کنند. بر این اساس می‌توان گفت که حدود ۱۰ درصد واحدها افزایش یافتند و همچنین ۵ درصد از واحدهای متوقف کاهش پیدا کردند. این اعداد نشان می‌دهد که دولت سیزدهم کارهای بزرگ و ماندگاری در حفظ و احیای واحدهای صنعتی کشور انجام داده است. قطعاً مسیر ایجاد شده از سوی شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، ‌ادامه خواهد یافت و همه تلاش خواهیم کرد که وضعیت صنعت کشور با سرعت بیشتری بهبود پیدا کند و پیرو آن بتوانیم نرخ اشتغال کشور را افزایش دهیم.
 
حمایت‌های معنوی و قانونی شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی از تولیدکنندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از آنجا که شهید جمهور برای تولیدکنندگان و تولید کشور اهمیت بسزایی قائل بود، ‌تقریباً خیلی از پنجشنبه‌ها برای بازدید از کارخانه‌ها، ‌گپ و گفت با تولیدکنندگان و کارگران خطوط تولید وقت می‌گذاشت و تمایل داشت بدون واسطه صدای تک تک آنها را بشنود و اگر نیازی وجود دارد، ‌برای حل آنها دستور قاطع بدهد یا از ارگان‌ها و مجموعه‌ها بخواهد که مشکلات مطرح شده را بررسی و حل کنند و گزارش خود را بدهند. او در تمام مراسم‌هایی که مربوط به تولیدکنندگان و صنعتگران بود، ‌به درددل مدیران و کارگران گوش می‌داد. همین رویکرد و نگاه باعث شد که در دولت سیزدهم، جشن احیاهای متعدد در استان‌های کشور برگزار شود و کارگران با شور و اشتیاق رئیس جمهور فقید کشورمان را تشویق کنند. شهید جمهور بارها در جلسات هیأت دولت اظهار می‌کردند که کسی حق ندارد کاری کند که واحد تولیدی تعطیل شود و با تمام عوامل اجرایی که مانع تولید می‌شدند، برخورد می‌کرد. در خاطر دارم که در سفر به هرمزگان برای حل یک مشکل بارها تشکیل جلسه دادند و خواستار آن شدند که سازمان‌ها برای حل مشکل یک واحد صنعتی همکاری داشته باشند. حتی زمانی که مصوبات در حوزه تولید و صنعت نیاز به اصلاح داشت برای آن هیچ کوتاهی و یا اهمالی صورت نمی‌گرفت و به سرعت در دستور کار قرار می‌گرفت. از جمله اقدامات برای بهبود وضعیت تولید می‌توان به کاهش ۵۰ درصدی حقوق ورودی به جهت افزایش نرخ ارز، افزایش معافیت‌های مالیاتی و کاهش عوارض دولتی اشاره کرد. مجموع این موارد گویای آن است که رئیس جمهور فقید کشورمان تولید و صنعت را در رأس توجه و حمایت می‌دانست.

جستجو
آرشیو تاریخی