دولت سیزدهم شرکت ورشکسته کشت و صنعت هفت‌تپه خوزستان را دوباره احیا کرد

بازگشت 10 هزار کارگر از بیراهه خصوصی‌سازی رانتی

فرزانه پیری
خبرنگار
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه خوزستان یکی از نمادهای واگذاری نادرست دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی بود که نتیجه آن تعدیل کارگران و از بین رفتن این قطب تولید‌کننده شکر شد، اما در دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی بار دیگر با بازگشت این شرکت به دولت، دوباره احیا شد و به دامان تولید بازگشت، به طوری که در حال حاضر بیش از 10 هزار کارگر روزگار خوشی را سپری می‌کنند. آنها شغل خود را مدیون خدمات دولت سیزدهم می‌دانند.
شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در نزدیکی شهر شوش و در فاصله 100 کیلومتری شمال اهواز با قدمتی 63 ساله که در دولت‌های گذشته به خاطر واگذاری نادرست به بخش خصوصی مورد بی‌مهری قرار گرفته و این شرکت را به مرز تعطیلی و اعتراض کارگران کشانده بود، در دولت شهید آیت‌الله رئیسی با وعده‌هایی که به کارگران داده و به آنها عمل شده بود جان تازه‌ای گرفت.
شهید آیت‌الله رئیسی بارها از نزدیک پای درد‌دل کارگران هفت‌تپه نشست و مشکلات آنان را از نزدیک شنید و به آنها وعده‌هایی از حل مشکلات داد. نتیجه وعده‌های شهید جمهور که به آن وفا شد، برداشت نیشکر به بالاترین حد در یک دهه گذشته، به‌روز شدن حقوق‌ها، بازسازی اساسی و تأمین زیرساخت‌ها و ماشین‌آلات، کاشت یک‌هزار هکتار کلزا، ۵۰۰ هکتار گندم، پرواربندی یک‌هزار رأس دام سبک، احداث حوضچه‌های پرورش ماهی و اقدامات بسیار زیاد دیگر بود که در دولت شهید جمهور محقق شد.
واگذاری رانتی که نتیجه آن بیکاری کارگران شرکت بود
قصه پرغصه این شرکت به زمانی برمی‌گردد که در دولت‌های گذشته این شرکت با سرنوشت تلخی از جمله تجمعات و اعتصابات کارگری به خاطرعدم پرداخت حقوق به کارگران به خاطر نداشتن اهلیت و صلاحیت مالک آن همراه بود که از هدف اصلی خود که تأمین شکر مورد نیاز کشور بود فاصله گرفته بود. واگذاری شرکت‌ها به افرادی بدون تأیید صلاحیت و اهلیت درگذشته، نه تنها برای کارگران آن شرکت مشکلاتی ایجاد کرده بود، بلکه منجر به بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشور شده بود که تبعات آن در سال‌های بعد ظهور کرده بود. این شرکت نیز نتیجه واگذاری به فردی بود که نه تنها صلاحیت و اهلیت کافی نداشت، بلکه ابرمتهم ارزی بود که با رانت ناشی از حمایت دولت وقت، این مجموعه را به تملک خود درآورده بود و نتیجه آن کشاندن این شرکت به مرز ورشکستگی و تعطیلی و بیکار کردن کارگرانی بود که برای امرار معاش تن به مشکلات داده بودند.

آغاز روزگار خوش کارگران شرکت
یکی از اقدامات دولت سیزدهم احیای کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیمه‌تعطیل و راکد بود که در دوران سه ساله خدمت دولت سیزدهم، 10 هزار کارخانه احیا شد و به چرخه تولید بازگشت که شرکت نیشکر هفت‌تپه که یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کشت و صنعت نیشکری ایران بود نیز در این دوران احیا شد و ورق به نفع کارگران و رونق کارخانه برگشت. شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه که اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران با وسعتی بالغ بر 24 هزار و 900 هکتار بود با پیگیری شهید آیت‌الله رئیسی در ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ با مصوبه سران قوا به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد ولی روند انتقال قطعی مالکیت آن هنوز صورت نگرفته است.
اما در جریان سفر رئیس‌جمهورشهید به شوش با تلاش‌های وی، در ۱۸ اسفندماه سال ۱۴۰۲ کارگران هفت‌تپه خواستار واگذاری قطعی این شرکت به توسعه نیشکر شدند. شهید آیت‌الله رئیسی در این سفر در محل شرکت پاک‌چوب شوش با تعدادی از نمایندگان کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه دیدار کرد و نسبت به دغدغه آنها برای واگذاری قطعی این شرکت به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قول پیگیری جدی داد. اکنون بعد از پشت‌سر گذاشتن فرازونشیب‌هایی با خدمات دولت شهید جمهور، روزگار به کام کارگران شیرین شده است. خدمات شهید آیت‌الله رئیسی تنها به زمان خدمتش در دولت سیزدهم برنمی‌گردد، بلکه شرایط این شرکت را از زمانی که رئیس قوه قضائیه بود پیگیری می‌کرد. به گفته علیرضا دورباشی‌زاده، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، مشکلات این شرکت مربوط به سال‌های ۹۴ تا ۹۹ بود که در آن زمان به دستور ریاست قوه قضائیه وقت شهید آیت‌الله رئیسی، دستور خلع بخش خصوصی از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه صادر شد، همچنین با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مهرماه ۱۴۰۰ و با مصوبه سران سه قوه، مدیریت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به شکل پیمان مدیریت برای سه ماه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار می‌شود که هنوز قطعی نشده و با همان روند ادامه دارد. به گفته مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، خلع ید شدن بخش خصوصی از شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه تصمیم بسیار شجاعانه و قاطعانه شهید آیت‌الله رئیسی بود.

جستجو
آرشیو تاریخی