صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و یک - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و یک - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

افزایش 5 درصدی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

وام‌های بانکی عادلانه‌تر شد


 
سهم تسهیلات پرداختی به خانوارها از ۱۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ و ۱۸.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت و آمارهای تسهیلات پرداختی در سال فروردین ماه ۱۴۰۳ حاکی از ادامه این روند است. اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ در مجموع مبلغ ۳.۸۳۳.۸۸۶ میلیارد ریال بود که ‌تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی به ۲.۶۵۹.۷۰۹ نفر از متقاضیان پرداخت شده است. در مقایسه با دوره سه ساله پایانی دولت قبل (‌۱۳۹۷-۱۳۹۹) ‌مبلغ ۸۵۰.۸۱۴ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی به ۲.۶۶۰.۴۲۳ نفر از متقاضیان پرداخت شده بود که معادل ۳۴۹.۶۷ درصد رشد در مبلغ تسهیلات پرداختی یادشده داشته است. در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۵۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به متقاضیان پرداخت گردیده  که نشانگر تحقق ۱۰۷ درصدی نسبت به مقدار مصوب است. در سال ۱۴۰۳ نیز تا تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۳ تعداد‌ ۵۱.۸ هزار فقره به مبلغ ۱۷۰.۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به متقاضیان پرداخت شد. در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۷۴۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۴۶۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شد. این در حالی است که ۸۵.۲ هزار فقره به مبلغ ۴۶.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۰۶/۰۳/۱۴۰۳ پرداخت شده است. در زمینه پرداخت تسهیلات فرزند‌آوری نیز در دوره سه ساله دولت سیزدهم (۱۴۰۰-۱۴۰۳) مبلغ ۸۵۲.۷۳۳ میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده که در مقایسه با دوره سه ساله پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۷-۱۳۹۹) باید گفت با توجه به ابلاغ قانونی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آذر ماه سال ۱۴۰۰ و اجرایی کردن پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری‌، پرداخت این تسهیلات از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده است، بنابراین ‌با نسبت متوسط عملکرد دولت قبل قابل مقایسه نیست.
 
اعطای تسهیلات بخش مسکن
در زمینه پرداخت تسهیلات پرداختی بخش مسکن و ساختمان، مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان (از جمله موضوع تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، تسهیلات کمک ودیعه مسکن و غیره) در ۳ سال اخیر مبلغ ۶.۹۹۷.۷۱۳ میلیارد ریال است (بر اساس آمار مأخوذه از اداره اطلاعات بانکی)، این میزان تسهیلات پرداختی در مقایسه با متوسط عملکرد سه ساله پایانی دولت قبل بیانگر رشدی ۱۵۳ درصدی است‌. مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در بخش مسکن و ساختمان در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم (ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان سال ۱۳۹۹) مبلغ ۲.۷۷۲.۹۷۷ میلیارد ریال بوده که در دوره سه ساله دولت سیزدهم تقریباً با ‌۱۵۳ درصد رشد به مبلغ ۶.۹۹۷.۷۱۳ میلیارد ریال رسیده است.
 
تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال
این تسهیلات شامل تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال بابت معرفی‌شدگان از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بسیج، توسعه فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، بنیاد مستضعفان، اشتغال زندانیان معسر و هیأت امنای حساب‌های استانی پیشرفت و عدالت است که در این راستا طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۳ مبلغ ۴۶۹.۸۹۷ میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی بابت توسعه اشتغال به متقاضیان پرداخت شده است.
 
تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
شبکه بانکی طی دوره ساله دولت سیزدهم (۱۴۰۳-۱۴۰۰) مبلغ ۶۲۹.۸۴۳ میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی پرداخت کرده که این رقم در مقایسه با دوره سه ساله پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۹-۱۳۹۷) ۷۴۳ درصد رشد نشان می‌دهند، همچنین در سه ساله پایانی دولت دوازدهم مبلغ ۷۴.۷۳۱ میلیارد ریال تسهیلات یادشده توسط شبکه بانکی کشور به متقاضیان پرداخت شد.
 
تسهیلات قرض‌الحسنه امور دیه
شبکه بانکی در دوره سه ساله (۱۴۰۳-۱۴۰۰) مبلغ ۶.۲۷۱ میلیارد ریال تسهیلات با معرفی ستاد مردمی امور دیه پرداخت کرد که در دوره سه ساله پایانی دولت دولت دوازدهم (۱۳۹۹-۱۳۹۷) مبلغ ۱.۰۲۸ میلیارد ریال تسهیلات یادشده توسط شبکه بانکی کشور به متقاضیان پرداخت شده که حاکی از رشد ۵۱۰ درصدی در دوره سه ساله دولت سیزدهم است‌.
 
تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان‌
در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۸۰۴۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۷۴.۱ هزار میلیارد ریال به ۲۱۱۳ شرکت‌ دانش‌بنیان پرداخت شد. در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۲۳۹۱۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۶۹۹.۴ هزار میلیارد ریال به ۲۹۳۶ شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.
همچنین مطابق آخرین آمار موجود، طی فروردین ماه سال ۱۴۰۳ در حدود ۶۸۸ فقره تسهیلات به ارزش ۱۰۳.۹ هزار میلیارد ریال به ۳۹۶ شرکت دانش‌بنیان پرداخت شده که رشدی معادل ۴۶.۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است.
 
تسهیلات‌ خرید تضمینی گندم‌
در ۳ سال اخیر تاکنون در زمینه خرید تضمینی گندم و محصولات اساسی کشاورزی، تأمین کود مورد نیاز بخش کشاورزی و واردات گندم و تأمین ذخایر راهبردی کالاهای اساسی، مبلغ ۱.۲۰۹.۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی کشور به شرکت‎های مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام کشور و خدمات حمایتی کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پرداخت شد. در سه سال پایانی دولت دوازدهم، در مجموع مبلغ ۲۹۸.۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بابت موضوع مذکور پرداخت شد که در دولت سیزدهم با افزایش تقریباً ۴ برابری، مبلغ تسهیلات اعطایی به ۱.۲۰۹.۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است. در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم ابلاغ گردید که ۲۹۲ هزار میلیارد ریال آن تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداخت شد. لازم به توضیح است که در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم ابلاغ شد که ۳۵۰ هزار میلیارد ریال تا پایان سال ۱۴۰۲ پرداخت شده است.
 
پرداخت تسهیلات‌ به شرکت‌های دارویی ‌
در این بخش می‌توان به تخصیص مبلغ ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش از طریق بانک‌های عامل برای شرکت‌های دارویی (مورد تأیید وزارت بهداشت) به منظور واردات دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد که بر اساس آمار ارسالی از سوی بانک‌های عامل در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۴۴۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دارویی پرداخت شده که عملکرد بانک‌ها حدود سه برابر مبلغ تخصیص یافته است.
در سال ۱۴۰۲ نیز مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به شرکت‌های دارویی معرفی شده از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اختصاص یافت که بر اساس آخرین آمار ارسالی از سوی بانک‌های عامل تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ ۷۶۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دارویی پرداخت شده که این رقم نیز بیش از ۲.۵ برابر مبلغ تخصیص یافته است.
در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در مجموع مبلغ ۱۲۰۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دارویی پرداخت شده که در مقایسه با دوره سه ساله پایانی دولت قبل با رشد ۴ برابری همراه بوده است. در ۳ سال اخیر در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط تعداد ۳۲۱۰۰۲ فقره تسهیلات جمعاً به مبلغ ۱۳۵۱۰۳۴۹ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.
 
تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال
در سال‌های ۱۴۰۳-۱۴۰۰ ‌مبلغ ۶۲.۷۰۵ میلیارد ریال تسهیلات توسط شبکه بانکی جهت اجرای قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به متقاضیان پرداخت شده است. این در حالی است که در سال‌های ۹۷ تا ۱۳۹۹ یعنی در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم (۱۳۹۷-۱۳۹۹) مبلغ ۵.۴۰۴ میلیارد ریال تسهیلات یادشده توسط شبکه بانکی کشور به متقاضیان پرداخت شده  که حاکی از ۱۰۶۰ درصد رشد در پرداخت تسهیلات مذکور است‌.
 
عملکرد تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۳
در فروردین سال ۱۴۰۳ نیز به میزان ۲۴۰۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که رشدی معادل ۲۴.۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. میزان ۶۸.۲ درصد از این تسهیلات پرداختی به منظور تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی