صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و سه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و سه - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

آمار دام سبک بین ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس متغیر است
 تعداد دام سبک موجود در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام در کشور از ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس در طول سال متغیر است. به گزارش بازار، آمار تعداد دام سبک با افزایش بارندگی و سبز بودن مراتع در حال بهبود است. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در حال حاضر هر کیلو گرم دام سبک زنده ۳۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که ابتدای خرداد هر کیلو گرم دام سبک بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان معامله می‌شد. علت افزایش قیمت دام سبک به این برمی‌گردد، اگر سال‌های قبل به دلیل خشکسالی دامداران از اردیبهشت مبادرت به عرضه بره‌های کم وزن خود به بازار می‌کردند و معمولاً لاشه‌ها حدود ۱۰ کیلو گرم وزن داشتند در حال حاضر با شرایط مناسب بره‌ها در مراتع نگهداری می‌شوند تا به وزن مناسب برسند و سپس عرضه می‌شوند. بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تعداد دام سبک موجود در بهره‌برداری‌های پرورش دهنده دام در کشور از ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس در طول سال متغیر است. همچنین طبق نتایج این طرح، کمترین تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشور با ۴۴.۹۸ میلیون رأس در فصل تابستان و بیشترین تعداد آن با ۵۳.۶۶ میلیون رأس در فصل بهار بوده و کمترین تعداد بز و بزغاله با ۱۵.۴۴ میلیون رأس در فصل تابستان و بیشترین تعداد با ۱۷.۵۰ میلیون رأس در فصل بهار بوده است.
 
۵۰۰ میلیارد تومان چای بهاره در شمال کشور خریداری شد
جهانساز، رئیس سازمان چای شمال از خرید ۵۲ هزار تن برگ سبز چای بهاره به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان در شمال خبر داد. حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از خرید ۵۲ هزار تن چای بهاره چین اول در گیلان و مازندران خبر داد و گفت: از این میزان ۴۱ هزار تن برگ سبز درجه یک معادل ۸۰ درصد از محصول است. وی با عنوان اینکه ۱۰ هزار و ۳۷۰ تن برگ سبز درجه دو نیز خریداری شد، ارزش مجموع چای خریداری شده را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳۰ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده است. رئیس سازمان چای شمال گفت: همچنین تاکنون ۱۱ هزار و ۳۷۰ تن چای خشک تولید شد که پنج درصد مربوط به مازندران بوده است.
 
تدبیر دولت برای تأمین بموقع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت برای تأمین بموقع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، پرداخت بدهی‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار را پذیرفت. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، هیأت وزیران در جلسه نهم خردادماه ۱۴۰۳ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی، تصویب کرد: با توجه به تکالیف وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تأمین مکفی و بموقع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، بدهی‌های شرکت پشتیبانی امور دام کشور به اشخاص حقوقی ناشی از عملیات تنظیم بازار و تکمیل ذخایر راهبردی مشروط بر انجام حسابرسی ویژه تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان بدهی دولت به اشخاص مذکور پذیرفته می‌شود و اعتبار لازم برای تسویه آن با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بودجه سال‌های آینده پیش‌بینی خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی