صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و چهل و چهار - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و چهل و چهار - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در دولت سیزدهم
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه میزان تولید برنج سفید در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۱ میلیون تن بود، گفت: تولید برنج با روند افزایشی در دولت سیزدهم به ۲.۵ میلیون تن در سال گذشته رسیده است. محمدعلی نیکبخت درباره افزایش تولید برنج سفید در دولت سیزدهم افزود: با مجموع اقدامات انجام شده تولید برنج سفید در کشور روند افزایشی داشته به طوری که در سال ۱۴۰۰ حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن برنج سفید در کشور تولید شد و در سال ۱۴۰۱ این عدد به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن و در سال گذشته نیز به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش یافت. وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حوزه مکانیزاسیون برنج و بازسازی و نوسازی شالی‌کوبی‌ها، اقدامات خوبی طی این سه سال انجام گرفته که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شده است. نیکبخت تصریح کرد: درجه کاشت و برداشت مکانیزه برنج با حدود ۱۰ درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به ۷۲ و ۹۰ درصد رسیده است. 
 
تولید ماهی گرم‌آبی به ۲۰۰ هزار تن رسید
مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی گفت: مجموع تولید ماهیان گرم‌آبی به ۲۰۰ هزار تن رسیده که همه ساله به سبب مازاد بر نیاز کشور باید ۵۰ درصد آن صادر شود. علی الویری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۵۰ درصد تولید ماهیان گرم‌آبی مربوط به آزاد و آزاد سرگُنده است که مصرف داخل کشور دارد و ۵۰ درصد دیگر شامل سفید پرورشی، کپور و تیلاپیا می‌شود.  او با تأکید بر صادرات نیمی از تولید ماهیان گرم‌آبی افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال عراق استقبال چندانی نداشته باشد چرا که سالانه ۵۵ هزار تن ماهی گرم‌آبی نیاز دارد که ۴۰ هزار تن آن را خود تأمین می‌کند و ۱۵ هزار تن از ما می‌خرد که براین اساس یا باید به کشور‌های دیگر صادر کنیم یا در تولید احتیاط کنیم که روی دست تولیدکنندگان نماند. الویری ادامه داد: بر اساس آمار سال گذشته ۲۰۰ هزارتن ماهی گرم‌آبی در کشور تولید شد و امسال برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰۰ هزار تن است. هر چند در صورت تأمین بازار، امکان افزایش ۲ برابری تولید وجود دارد. مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم‌آبی قیمت کنونی هر کیلو ماهی آزاد و آزاد سرگُنده سرمزرعه را ۶۵ هزار تومان، آمور و کپور ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و تیلاپیا را ۱۰۵ تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در ۶ ماهه دوم با رسیدن به فصل تولید، قیمت تیلاپیا به ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان نیز می‌رسد.
 
ضرورت صادرات حدود ۲۵ تن زعفران تا فصل برداشت
نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآوردها حاکی از آن است که ۲۰ تا ۲۵ تن زعفران در دست کشاورزان است که تا فصل برداشت باید به بازارهای هدف صادر شود. غلامرضا میری در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، صادرات زعفران کاهش داشته که امیدواریم در ماه‌های باقی مانده تا فصل برداشت، صادرات افزایش یابد. میری ادامه داد: برآورد‌ها حاکی از آن است که ۲۰ تا ۲۵ تن زعفران در دست کشاورزان، روستاییان و عوامل واسطه است که در ماه‌های باقی مانده تا فصل برداشت باید به بازار‌های هدف صادر شود. نایب رئیس شورای ملی زعفران، حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته را ۷۰ میلیون تومان، پوشال ۸۸ تا ۹۰ میلیون تومان، سرگل ۹۲ تا ۹۵ میلیون تومان و نگین را ۱۰۵ میلیون تومان اعلام کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی