صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

با خرید 4.8 میلیون تن گندم از کشاورزان؛ خرید گندم در فصل بهار از کل سال آخر دولت قبل بیشتر شد

گندم یکی از اصلی‏ترین کالاهای استراتژیک و اساسی بخش کشاورزی محسوب می‏شود که نقش زیادی در سفره خانوارهای ایرانی دارد از این رو هر ساله دولت‏ها به دنبال افزایش خرید تضمینی گندم، رشد تولید و خودکفایی در تولید آن هستند.
از این رو برداشت گندم از اواسط فروردین‏ماه سال‏جاری در استان‏های گرم و خشک کشور آغاز شد و طی روزهای اخیر برداشت این کالای استراتژیک و حیاتی در مناطق معتدل نیز دنبال می‏شود.
با این حال بد نیست بدانیم آمارهای خرید تضمینی نشان دهنده آن است که در پایان سال زراعی گذشته 10 میلیون و 400 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نشان دهنده رشد 121 درصدی خرید تضمینی این محصول اساسی است.
در حالی که این میزان در سال پایانی دولت دوازدهم 4 میلیون و 700 هزار تن بود و دولت مجبور شد با ارزبری بیش از 2 میلیارد دلاری، 7 میلیون و 75 هزار تن گندم از دیگر کشورها وارد کند.
اما در سال‏جاری نیز و بر اساس آخرین آمارهای وزارت جهاد کشاورزی حدود 4 میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده، این در حالی است که در سال 1400 که سال آخر دولت دوازدهم بود تنها 4 میلیون و 700 هزار تن گندم تا پایان مهر ماه سال مذکور خریداری شده بود که می‏توان گفت عملکرد فصل بهار وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم بهتر از کل عملکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت دوازدهم بوده است.
یک دلیل مهم این توفیق آن است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی پنج هزار تومان به 7500 تومان و در ابتدای سال 1401 به 11 هزار و 500 تومان و مجدد این رقم به 13 هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند.
در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1403 به 17 هزار و 500 تومان افزایش یافت که می‏توانست بالاتر هم باشد. البته مهم‏تر از آن، پرداخت بموقع مطالبات گندمکاران بود که با پیگیری و جدیت شهید جمهور در دولت سیزدهم صورت گرفت و موجب اعتمادسازی در کشاورزان شد.
این اعتمادسازی، در سال‏های 1402 و امسال نتیجه داد و پیش‏بینی‏ها از رشد تولید گندم در کشور، حکایت دارد. با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال 1400 و پس از آن نشان می‏دهد که این نرخ با افزایش 250 درصدی همراه بوده است. در نتیجه اقدامات انجام شده، از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402 خرید تضمینی گندم 121 درصد افزایش یافته است.

خرید تضمینی گندم 203 هزار تن افزایش یافت
در همین خصوص سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی پیرامون افزایش تولید گندم با راهبرد حداکثرسازی تولید گفت: بر اساس گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران(سیفا)میزان خرید تضمینی گندم تا پایان روز پنجشنبه 31 خرداد ماه به میزان 4.8 میلیون تن است و ارزش گندم‏های خریداری شده معادل 84 همت است.
وی افزود: بیشترین میزان خرید به ترتیب مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و 611 هزار تن، گلستان 953 هزارتن، فارس 533 هزار تن، ایلام 295 هزار تن است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: میزان خرید تضمینی مشابه سال گذشته در همین تاریخ 4.567 میلیون تن بود.
سهرابی تصریح کرد: میزان افزایش خرید در مقایسه با سال گذشته 203 هزار تن معادل 4.5 درصد رشد داشته است.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در ادامه یادآور شد: میزان خرید مشابه در سال زراعی 1401‐1400 به میزان 3 میلیون و 243 هزار تن و میزان افزایش خرید معادل یک میلیون و 529 هزار تن و معادل 47 درصد رشد داشته است.
وی گفت: میزان خرید مشابه در سال زراعی 1400‐1399 به میزان 2.738 میلیون تن و میزان افزایش 2.033 میلیون تن و معادل 74 درصد رشد داشته است.
سهرابی افزود: این توفیقات لطف و عنایت خداوند متعال و نتیجه راهبردهای جدید، تلاش‏ها و اقدامات فنی و اجرایی مجموعه مدیران، کارشناسان، محققین و کشاورزان در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و مراکز خدمات بوده است. در همین ارتباط لازم است به راهبردهای جدید وزارت جهاد کشاورزی و تأثیر آنها اشاره شود؛ وزیر جهاد کشاورزی حداکثرسازی تولید با حفظ منابع پایه و بستر‏های تولید را از راهبرد‏های وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت و راهبری بخش کشاورزی اعلام نموده است.
این مقام مسئول وزارت جهاد در این باره می‏گوید: با اتخاذ این راهبرد تولید در بخش کشاورزی تا جایی که علم، دانش و فناوری‏های روز تعیین کند مجاز است و براین اساس به‏جای تعیین سطح کلی تولید، تولید مجاز در سطح خرد و مزرعه مدنظر است و میزان آن می‏تواند حاصل جمع تولیدات سطح خرد مجاز شده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی