تأمین بیش از ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

زمین شهری و روستایی نهضت ملی مسکن از 100 هزار هکتار گذشت که 10 برابر بیشتر از زمین مسکن مهر است


با توجه به اینکه نهضت ملی مسکن به عنوان بزرگترین برنامه ساخت مسکن در کشور در دولت سیزدهم اجرا شد، علاوه بر اینکه این طرح موجب افزایش تولید مسکن پس از سال‌ها رکود شده است، تأمین زمین در این طرح نیز عدد بی‌سابقه‌ای است. زمین نهضت ملی مسکن در شهرها و روستا بیش از 100 هزار هکتار است که در مقایسه با 8 هزار هکتار زمین مسکن مهر، رشد حدود 10 برابری را نشان می‌دهد. این زمین‌ها دولتی است و هزینه‌های آماده‌سازی آن نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای دولت تاکنون اجرای واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار واحد عبور کرده که بیش از ۵۶۰ هزار واحد آن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است، از تأمین بیش از یک صد هزار هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن در سراسر کشور خبر داد.
مهرداد بذرپاش در سفر به استان لرستان گفت: یکی از کارهای ما در دولت و موضوع مورد پیگیری رئیس‌ جمهور شهید، نهضت ملی مسکن است که شتاب مناسبی بویژه در بخش تأمین زمین شهری و روستایی و سایر موارد گرفته است. هم اکنون ساخت نهضت ملی مسکن در سراسر کشور از عدد ۲ میلیون و ۶۵۳ هزار واحد عبور کرده و از این تعداد ۵۶۰ هزار واحد تکمیل و تحویل مردم شده است. باقیمانده نیز در مسیر اتمام و تحویل به متقاضیان است.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: تأمین زمین شهری و روستایی در سراسر کشور از یک‌صد هزار هکتار عبور کرد و این یک عدد تاریخی در بخش مسکن بعد از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیاز استان لرستان در بخش تأمین زمین ۳ هزار هکتار است، از تأمین بیش از ۲ هزار هکتار زمین در استان خبر داد و افزود: باقیمانده اراضی در حال تأمین است که بتدریج به ساخت مسکن اختصاص خواهد یافت.
بذرپاش با اشاره به افتتاح بیش از ۳ هزار و ۱۹۰ واحد مسکونی در بخش شهری و روستایی در پروژه نهضت ملی مسکن استان لرستان گفت: همچنین در سفر امروز عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد مسکونی در لرستان آغاز شد.
همچنین در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به لرستان، یک هزار قطعه زمین در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان این استان واگذار شد.
تحویل ۳۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به متقاضیان
بذرپاش افزود: در روستاهای سراسر کشور نیز احداث واحدهای مسکونی از عدد ۵۵۰ هزار واحد عبور کرده که نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد آن تکمیل و تحویل شده است.
به گفته این مقام مسئول، هدف‌گذاری دولت سیزدهم تحویل یک میلیون قطعه زمین روستایی به مردم است که تاکنون حدود ۶۰۰ هزار قطعه تأمین و بیش از یک صد هزار قطعه تحویل مردم شده است.
بذرپاش ضمن اظهار امیدواری برای تداوم برنامه‌های دولت سیزدهم در بخش مسکن توسط دولت بعدی، گفت: امیدواریم که تکمیل واحدهای مسکونی آغاز شده و واگذاری زمین به متقاضیان یکی از اولویت‌های دولت بعدی باشد تا متقاضیان در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانند واحدهای خود را تحویل بگیرند.
 
تکمیل و تحویل ۱۳۸ هزار واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
وی توضیح داد: در بخش واحدهای مسکونی مهر باقیمانده از ۲۴۰ هزار واحد رسیده به دولت سیزدهم بیش از ۱۳۸ هزار واحد مسکونی مهر تکمیل و تحویل مردم شد. برنامه این بوده است که باقیمانده واحدها تا پایان امسال تکمیل و تحویل مردم شود.
بذرپاش ادامه داد: با عزم دولت در یک سال اخیر بخش فراوانی از واحدهای مسکونی مهر تکمیل و تحویل مردم شد.
 
تسهیلات قرض‌الحسنه مسکن ملی برای اقشار کم درآمد
هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در آیین واگذاری تعدادی از واحدهای مسکن ملی در خرم‌آباد گفت: وام قرض‌الحسنه برای تکمیل آورده دهک‌های یک تا چهار و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت می‌شود.
وی درخصوص برخی درخواست‌های تحویل گیرندگان واحدهای نهضت ملی مسکن بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی زمین را با هزینه صفر در اختیار مردم قرار داده است و سودی هم دریافت نمی‌کند.
وی افزود: نرخ تسهیلات ۲۳ درصد بود که با پیگیری وزیر راه و شهرسازی به ۱۸ درصد کاهش یافت و اقساط نیز حدود ۱۲۰ میلیون ریال در ۲ سال نخست تعیین شده بود که به ۵۹ میلیون ریال کاهش یافت و این رقم در سال سوم افزایش پیدا می‌کند که بانک باید آن را اجرا کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید پایان کار اخذ تا با ضمانت یک ضامن وام پرداخت شود، اظهار داشت: قیمت نهایی و تمام شده، با هیأتی متشکل از وزارتخانه، استانداری، راه و شهرسازی مشخص می‌شود تا ظرف یک هفته اگر تأخیر تحویل غیرمجاز باشد، از مطالبات پیمانکار تعیین تکلیف شود.
عباسی با اشاره به پرداخت وام قرض‌الحسنه برای تکمیل آورده دهک‌های یک تا چهار و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ادامه داد: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش افزوده به خرید مصالح تعلق می‌گیرد و مالیات بر عملکرد هر واحد برای پیمانکار سه میلیون ریال است.
وی با تأکید بر اینکه تا یک ماه باید استاندارد تمام آسانسورها اخذ شود، اظهار داشت: پیمانکار متعهد است تا یکسال هر نقصی در پروژه ایجاد شد، برطرف کند چون سپرده حسن این تعهدات را نزد راه و شهرسازی داشته و تا انجام ندهد، پرداخت نمی‌شود.
 
آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرم‌آباد- اندیمشک
همچنین روز گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی راه‌آهن خرم‌آباد- اندیمشک آغاز شد.
طی این پروژه خط ریلی از خرم‌آباد به پلدختر و اندیمشک احداث خواهد شد و هدف آن نیز دوخطه کردن راه‌آهن تهران-بندر امام خمینی(ره) است. با احداث این پروژه وضعیت حمل ‌و نقل کالا و مسافر در مسیرهای کریدوری شمال-جنوب بهبود پیدا می‌کند و می‌توان امیدوار بود که با این طرح، وضعیت اقتصادی منطقه و کشور تغییرات مطلوبی را تجربه کند. قرارداد اجرایی این پروژه بین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور به ارزش ۲۴ همت منعقد شده و قرارگاه تجهیز کارگاه را نیز انجام خواهد داد تا در آینده نزدیک، این محور کریدوری به بهره‌برداری برسد.
بذرپاش در مراسم آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرم‌آباد-اندیمشک گفت: امیدواریم رشد ترانزیت در کشور که در سال گذشته رقم مطلوبی بود با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند؛ چرا که این حوزه می‌تواند به اندازه نفت برای کشور تولید ثروت کند و با همت بیشتر باید اهدافی که در این بخش داریم، محقق کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه راه‌آهن درود-خرم‌آباد به پلدختر و اندیمشک می‌رسد و یکی از خطوط کریدوری شمال-جنوب-غرب کشور محسوب می‌شود. این خط راه‌آهن نه تنها اثر مناسبی در اقتصاد استان درخصوص جابه‌جایی کالا و مسافر دارد، بلکه در اقتصاد کل کشور نیز اثری راهبردی خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال بندر امام خمینی(ره) از این محور به مناطق شمال غرب و سایر نقاط کشور، عنوان کرد: این خط با دسترسی مناسبی که برای جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد می‌کند، یکی از نقاط اصلی کریدوری که بخشی از نیازهای واردات و صادرات کشور نیز از این محل برآورده می‌شود را به سایر نقاط کشور متصل خواهد کرد.
 بذرپاش افزود: بخش زیادی از نهاده‌های کشور از بندر امام خمینی(ره) وارد می‌شود و نیازهای بخش کشاورزی می‌تواند از این بندر تأمین شود و در پی آن رساندن ارزان و مناسب کالا به نقاط مختلف کشور صورت گیرد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، این خط ریلی نقش ترانزیتی قابل توجهی نیز خواهد داشت و کشورهای ترکیه، عراق، گرجستان و روسیه می‌توانند از این خط برای دسترسی به آب‌های جنوب ایران استفاده کنند و این محور می‌تواند نقش مهمی در حوزه کریدور شمال-جنوب داشته باشد.
بذرپاش در ادامه توضیح داد: طول این محور ۳۳۲ کیلومتر است و در دو قطعه کار دنبال می‌شود. قطعه اول که دورود-خرم‌آباد است و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت داشته است. در سال گذشته حدود ۱۲ درصد پیشرفت را در این پروژه را شاهد بوده‌ایم که به متوسط ماهانه یک درصد پیشرفت می‌رسد و عدد قابل توجهی است. وزیر راه و شهرسازی گفت: بابت این قطعه حدود ۹۳۰ میلیارد تومان منابع از محل استجازه مقام معظم رهبری از تهاتر نفت تأمین شد و کارگاه فعال‌تر از گذشته به کار خود ادامه خواهد داد. وی درخصوص پیش‌بینی زمان بهره‌برداری از قطعه درود-خرم‌آباد گفت: تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت پروژه صورت گرفته و با منابع قابل توجهی که برای این طرح تزریق می‌شود، حداکثر تا ۳ سال آینده این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه بازدید از ورزشگاه ۱۵ هزارنفری خرم‌آباد ضمن اعلام تکمیل این ورزشگاه، گفت: این ورزشگاه که توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی ساخته شده به اتمام رسیده و مقرر است تا با تأمین چمن مرغوب‌تر برای این ورزشگاه خدمات بهتری به استفاده کنندگان ارائه شود.

 

بــــرش

رشد 69 درصدی ترانزیت
بذرپاش در آیین آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرم‌آباد- اندیمشک گفت: تا سال گذشته ترانزیت جاده‌ای ایران ۵۸ درصد رشد داشته و از ۹.۳ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن رسید. همچنین  در سه ماهه امسال ترانزیت جاده‌ای ۶۹ درصد و مجموع کل ترانزیت کشور ۵۵ درصد رشد داشته که با تداوم این روند از ۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد. وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال حاضر ایران به سرزمین لجستیکی و ترانزیتی تبدیل شده و مسیری ایمن برای ترانزیت کالاهای بین‌المللی است و این نتیجه نشست‌های ملی و بین‌المللی رئیس جمهور شهید و دیپلماسی منطقه‌ای بود. بذرپاش ‌با بیان اینکه ترانزیت می‌تواند به اندازه صنعت نفت برای کشور تولید ثروت کند، یادآور شد: در طول سه سال دولت ‌رشد ۶۰ درصدی سالیانه ترانزیت با همت رئیس جمهور شهید محقق شد.

جستجو
آرشیو تاریخی