صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

میراث ابراهیم؛ اقتصاد بازگشته به ریل توسعه

سید احسان خاندوزی
وزیر امور اقتصادی و دارایی

همه ما با کارنامه اقتصاد کشور در دهه 90 آشنا هستیم. دهه‏ای که با میانگین رشد کمتر از یک درصد از آن به عنوان دهه از دست رفته اقتصاد ایران یاد می‏شود. دولت سید ابراهیم رئیسی در چنین شرایطی روی کار آمد و به دلایلی که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‏شود، کار سختی برای بازگرداندن اقتصاد کشور به ریل پیشرفت و توسعه داشت اما توانست این بازگشت را رقم بزند.
عقبگرد منفی 47 درصدی «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» در طول دهه 90، کسری بودجه شدید همراه با استقراض گسترده از بانک مرکزی و رشد عجیب هزینه‏های جاری در دو سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم و ناترازی نظام بانکی و ناتوانی آن در تأمین مالی اقتصاد، همزمان با میراث شوم سقوط سنگین بورس پس از هجوم سهامداران در سال 99 موجب شده بود تا مسیرهای احیای رشد اقتصادی به واسطه استهلاک سرمایه ثابت موجود، کسری بودجه فزاینده و ناترازی نظام بانکی و بحران در بازار سرمایه مسدود به نظر برسد.
اما با انتشار گزارش مقدماتی متغیرهای حقیقی اقتصاد ایران در سال 1402 از سوی بانک مرکزی مشخص شد تولید ناخالص داخلی به قیمت‏های ثابت، 4.5 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد کرده است. بنابراین طی 10 فصل فعالیت دولت سیزدهم، در کلیه فصول شاهد رشد اقتصادی مثبت و مهم‏تر از آن، رشد پایدار بودیم. چنان که در جدول عملکرد رشد اقتصادی دولت‏ها براساس گزارش فصلی بانک مرکزی در 35 سال اخیر مشاهده می‏شود که دولت شهید رئیسی با وجود آنکه متغیرهای اقتصادی را در شرایط بغرنج و بحرانی تحویل گرفت، اما توانست بالاترین میانگین رشد اقتصادی پس از دولت نخست سازندگی و دولت دوم اصلاحات را رقم بزند. به طور متوسط رشد اقتصادی از نیمه دوم سال 1400 تا پایان 1402 با ثبت عدد 4.5 درصد بالاتر از متوسط رشد در دولت‏های نهم (3.7 درصد)، دهم (1 درصد)، یازدهم (2.6 درصد) و دوازدهم (0.3 درصد) قرار گرفته است.
آنچه به رشد اقتصادی پایدار سه سال گذشته ضریب اهمیت بیشتری می‏دهد، کیفیت آن است. کیفیت رشد اقتصادی را می‏توان در شاخص «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» جست‏و‏جو کرد. «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص» که طی سال‏ها دهه 90 برابر 47‐درصد بود در طول 3 سال دولت سیزدهم مجدداً به مدار رشد بازگشت و از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان فصل پاییز سال گذشته در مجموع 11.7 درصد رشد مثبت را به ثبت رساند.
به این نکته مهم نیز باید اشاره کرد که در آخرین گزارش بانک مرکزی برای فصل زمستان سال 1402؛ روند مثبت تشکیل سرمایه چه در بخش ماشین‏آلات و چه ساختمان نه فقط حفظ شده، بلکه رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. بخش ماشین‏آلات در این فصل با 11.3 درصد رشد(بالاترین مقدار در سال 1402) و در بخش ساختمان نیز با 17.1 درصد رشد گزارش شده که نشان از کیفیت رشد اقتصادی در سال 1402 دارد.
این رشدها با افزایش اشتغال و رسیدن به پایین‏ترین نرخ بیکاری در دهه‏های اخیر نیز همراه بود. نرخ بیکاری 8.1 درصدی در سال 1402 که نتیجه سیاست‏هایی از جمله توجه به تولید داخل، احیای واحدهای راکد، رشد اقتصادی در بخش‏های مختلف، بهبود صادرات، مدیریت واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخل، بهبود مستمر فضای کسب‏وکار و تسهیل صدور مجوزها و... بود، موجب شد تا بر اساس آمارهای رسمی، دولت سیزدهم موفق‏ترین دولت پس از دفاع مقدس در زمینه بهبود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری شود.
در کنار رشد اقتصادی مثبت و کاهش نرخ بیکاری، نرخ تورم نیز به روند نزولی خود ادامه داد. چنان که براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه کشور در خرداد امسال به 36.1 درصد رسیده که پایین‏ترین سطح تورم از اسفند 1399 محسوب می‏شود.
دولت شهید خدمت، آیت‏الله رئیسی با وجود آغاز فعالیت در یک شرایط توأم با نااطمینانی، تورم بالا، رشد منفی و ناترازی‏های مهم بودجه‏ای و بانکی، طی فقط 3 سال با تکیه بر ظرفیت‏های داخلی توانست مسیری را پیش پای اقتصاد ایران بگشاید که قابل مقایسه با مجموع 8 سال دولت قبل نیست. این موفقیت با وجود برخی اظهارات غلط و ارائه آمارهای گمراه کننده از سوی برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قابل کتمان نیست. دولت سیزدهم برخلاف آنچه تحویل گرفت، اقتصادی بازگشته به ریل رشد و توسعه و میراثی ارزشمند از کار، تلاش و فرهنگ جهادی را برای دولت چهاردهم بر جای گذاشت که امید می‏رود در دولت جدید به حول و قوه الهی ادامه یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی