صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و سه - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

وقفه درعرضه میوه‌های نوبرانه عامل گرانی میوه‌های تابستانی

امکان ذخیره‌سازی میوه‌های تابستانه برای مدت طولانی وجود ندارد و این محصولات نسبت به میوه‌های پاییزه و زمستانه امکان نگهداری بسیار کمتری نهایتاً تا یک ماه را دارند

نفیسه امامی
خبرنگار

 امسال میوه‌های نوبرانه و بهاره تا حدودی دیرتر از سال‌های قبل به بازارها عرضه شدند و حالا در خردادماه میوه‌های تابستانه راهی بازار شده‌اند اما قیمت‌ها به اندازه‌ای بالا و بعضاً نامتعارف است که بسیاری از اقشار جامعه توان خرید این محصولات را ندارند و در انتظار پایین آمدن قیمت‌ها هستند. از سوی دیگر هم ترفند همیشگی فروشندگان برای جلب مشتری اعلام قیمت نیم کیلو میوه به جای یک کیلوگرم است که چند سالی است مرسوم شده است.
با مشاهده قیمت میوه‌ها در مراکز خرده فروشی به طور میانگین قیمت‌ تقریبی هر کیلوگرم میوه تابستانه از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. هر کیلوگرم زردآلو 180 هزار تومان، هلو ۱۶۰ هزار تومان، گیلاس 160 هزار تومان، سیب گلاب 235 هزار تومان، انگور یاقوتی 210 هزار تومان و گلابی ۳۷۵ هزار تومان قیمت می‌خورد. اگرچه قیمت‌های فوق تقریبی هستند و شاید در بعضی از مناطق با ارقامی بالاتر یا شاید پایین‌تر هم به فروش برسند.
مجتبی شادلو رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره توزیع میوه‌های تابستانی و دلایل وقفه در ورود آنها به بازار می‌گوید: هوای خنک در بهار امسال باعث شد میوه‌های نوبرانه دیرتر به بازار برسند، اما حالا که در ابتدای تیرماه قرار داریم این کمبود تولید در حال جبران است و انواع میوه‌های هسته‌دار مانند شلیل، هلو و زردآلو به فراوانی به بازار عرضه می‌شوند.
وی اضافه می‌کند: ما عرضه مناسب میوه را در تیر، مرداد و شهریور خواهیم داشت چون وضعیت تولید میوه‌های تابستانی هم قابل قبول بوده است. در واقع بازار را فقط پشتوانه تولید و توزیع می‌تواند کنترل کند که اکنون هم ما از این منظر هیچ مشکلی نداریم.
شادلو با اشاره به بالا بودن قیمت میوه‌ها بیان می‌کند: بالا رفتن قیمت میوه‌ها به دلیل عدم فراوانی تولید بود اما به طور قطع با روند افزایشی که میوه‌ها برای عرضه به بازارها دارند، قیمت‌ها به تدریج تعدیل می‌شوند، اما هنوز تا رسیدن به نقطه تعادل فاصله داریم.

کاهش قیمت‌ها در روزهای آتی
وی تأکید می‌کند: فراوانی توزیع میوه‌ها از حالا به بعد بیشتر خواهد بود و سایر میوه‌هایی که آماده برداشت هستند نیز عرضه خواهند شد. ما در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت میوه‌های تابستانی خواهیم بود.
رئیس اتحادیه باغداران اضافه می‌کند: قیمت میوه اکنون نه تنها به نفع تولیدکننده، بلکه به نفع مصرف‌کننده هم نیست زیرا تفاوت قیمت از مزرعه تا بازار فاصله چند برابری دارد، درحالی که کمبود میوه‌ای هم وجود ندارد و عرضه به طور مستمر ادامه دارد اما باز هم قیمت انواع میوه قابل قبول نیست و تولیدکننده و مصرف‌کننده گله‌مند هستند که حق را به هر دو گروه باید داد.
وی با انتقاد از تعیین قیمت‌های خودسرانه توسط بعضی از خرده فروشی‌ها می‌گوید: نظارت بر بازارها باید به گونه‌ای باشد که خرده فروشان در مناطق مختلف شهر به دلایلی از جمله اجاره مغازه یا سایر هزینه‌ها، قیمت‌های غیرمنطقی به مشتری ندهند درحالی که با وجود تذکرات مکرر، متأسفانه همواره چنین مشکلاتی وجود داشته و دارد.
شادلو تنوع در میوه‌های تابستانی را مزیت آنها عنوان می‌کند و می‌گوید: به اندازه‌ای در میوه‌های تابستانی تنوع وجود دارد که که بعضاً عده‌ای به دنبال آن هستند که قیمت بعضی از میوه‌های داخلی را با عنوان میوه‌های خارجی بالا ببرند. ضمن اینکه با وجود این میزان تنوع همه خرده فروشی‌ها امکان عرضه یکجای همه محصولات را ندارند و مصرف کننده هم نمی‌تواند همه انواع آنها را خریداری کند.
وی ادامه می‌دهد: میوه‌های پاییزه مانند سیب، پرتغال و کیوی از زمان برداشت در پاییز امکان دپو شدن و توزیع آنها را برای سه فصل دارند. این محصولات با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده قبل از توزیع میوه‌های متنوع تابستانی، عرضه شده‌اند چون در فصل گرما دیگر از آنها استقبال نمی‌شود.
شادلو در پایان سخنانش با اشاره به اینکه امکان ذخیره‌سازی میوه‌های تابستانه برای مدت طولانی وجود ندارد، می‌گوید: تولیدات بهاره و تابستانه مستقیماً وارد بازار می‌شوند زیرا هم ذخیره‌سازی فرایندی هزینه‌بر است و هم این محصولات نسبت به میوه‌های پاییزه و زمستانه امکان نگهداری بسیار کمتری نهایتاً تا یک ماه را دارند زیرا بعد از این مدت کیفیت محصول پایین می‌آید. در مقابل میوه‌های پاییزه مانند سیب و پرتغال تا یک سال امکان ماندگاری دارند.

 

بــــرش

آسیب‌پذیری بالای میوه‌های تابستانی
میوه‌های تابستانی آسیب‌پذیری بیشتری در قیاس با میوه‌های پاییزی دارند، اما با وجود تنوع بالای انواع میوه در کشورمان، سیستم باغداری در ایران به روزرسانی نشده‌اند. این در حالی است که سودآورترین و ارزآورترین محصولات کشاورزی ما محصولات باغبانی است اما باغات به شیوه سنتی اداره می‌شوند.
 این مسأله در سال‌های گذشته که کاهش تولید بیش از ۵۰ درصدی محصول به دلیل سرمازدگی و تگرگ در کشور ما رخ داد، خود را نشان داده است. در چنین شرایطی اگرچه قیمت میوه‌ها بالا می‌رود اما کمترین بهره به تولیدکننده می‌رسد و این مسأله نیازمند توجه بیشتر و ضرورت به روزرسانی در سیستم باغداری کشور است.

جستجو
آرشیو تاریخی