صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و هفت - ۱۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و هفت - ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

وزیر صمت: واردات خودروی ارزان‌قیمت رونق می‌گیرد

کاهش چالش‌های صنعتی با بسته حمایتی خادم‌الرضا(ع)

گرامیداشت روزملی صنعت و معدن روز گذشته در حالی برگزار شد که طی بیش از یک هزار روز فعالیت دولت سیزدهم، دستاوردهای قابل تأملی ازجمله رشد وجهش سه برابری شاخص‌ها ی صنعتی و معدنی بر اساس آمار رسمی محقق شد.همچنین در تداوم این روند، بسته حمایت از تولید و تجارت خادم الرضا(ع) یادگاری از شهید جمهور در راستای تسهیل در تجارت و رفع موانع تولید با ۸۷ موضوع بخش صنعت با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین وزارت صمت وجمعی ازمدیران بخش خصوصی حوزه صنعت رونمایی شد.

ضرورت حذف رانت در بخش صنعت
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دراین مراسم گفت: بدون تردید تا زمانی که صنایع ما با مراکز پیشرفته علمی و صنایع جهان ارتباط و تعامل سازنده نداشته باشند نمی‌توانند به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنند.همچنین با دانش بنیان شدن صنایع، بازارهای جهانی به روی ما باز خواهند شد و قدرت رقابت‌پذیری پیدا خواهیم کرد.
وزیر صمت با تأکید بر توسعه معدن‌کاری، افزود: سهم معدن در کشورمان مهم است و باید از تجهیزات و فناوری‌های به‌روز استفاده شود. اگر می‌خواهید به طبیعت خود احترام بگذارید باید فناوری‌ها را ارتقا داده و از تجهیزات به‌روز استفاده کنید؛ ضمن اینکه اگر صنعتگران و معدن‌کاران از متخصصان و دانشمندان سایر کشورها در صنعت جذب کنند مشوق‌ها به آنها اختصاص می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه خودروسازان انتقادپذیر باشند، گفت: باید امتیازات خاص و انحصارات غیرضروری و رانت در بخش صنعت حذف شود تا به بهره‌وری بالا دست یابیم.
علی‌آبادی با بیان اینکه ۳۷ شرکت خودرویی در کشور داریم، افزود: برای اینکه محصول صنعتی تولید کنند باید به سمت کالاهای رقابتی حرکت کنند. مادامی که شرکت‌های خودروساز ما رقیب نداشته باشند وضعیت همین است.
وزیر صمت عنوان کرد: اختصاص ارز تنها نباید به خودروهای لوکس و گران‌قیمت محدود شود، بلکه نیاز است تا خودروهای ارزان قیمت وارد شود که منجر به ایجاد رقابت‌های سازنده با خودروهای داخلی شود.
وی تأکید کرد: خودروسازان باید خود و تولیداتشان را تغییر دهند و انتقادپذیر باشند در غیر این صورت در همین‌جا توقف خواهند کرد.علی‌آبادی با تأکید بر افزایش بهره‌وری عوامل تولید به ویژه‌کار و سرمایه، گفت: در به‌کارگیری سرمایه و تجهیزات به‌گونه‌ای رفتار می‌شود که دارای بهره‌وری بالایی نیست.
وزیر صمت با اشاره به اینکه صادرات مهم‌ترین مسأله در تولید است، بیان داشت: باید همه ابزارهای مشوق و دیپلماسی را برای صادرات کالاها در نظر گرفت و ارز باید به صنعتگرانی اختصاص یابد که به دنبال صادرات باشند.

اقدام راهبردی در بخش صنعت
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: افزایش سهم صنعت و معدن در صادرات غیرنفتی برای ایجاد اشتغال و سهم حداکثری در تولید ناخالص اقدام راهبردی در بخش صنعت است و روزی که خدمات فنی و مهندسی صادر شود آن روز در قله خواهیم بود؛ ضمن اینکه در بیشتر زمینه‌ها به این دستاورد رسیده‌ایم.
وزیر صمت، با اشاره به توسعه روابط دیپلماسی به همت شهید آیت‌الله رئیسی گفت: مذاکره‌ها و افزایش تعامل‌ها با امضای تفاهمنامه‌ها صورت گرفته است، اما هنوز اجرای آن آغاز نشده است که باید بسرعت فرایندها اجرایی شود.
وی افزود: حمایت از سازکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت تجاری‌سازی و ارتباط دو سویه باید مورد توجه قرار گیرد از این رو نباید سیاه‌نمایی‌هایی از کشور ارائه شود.
علی‌آبادی گفت: اگر سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشورمان شوند و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند و ما نیز سرمایه‌گذاری فراسرزمینی انجام دهیم، به طور قطع موفق خواهیم بود ضمن اینکه امکان افزایش صادرات کالا در کشور نیز فراهم می‌شود.

 تخصیص ۴۳ میلیارد دلار به بخش صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت سیزدهم به حل مسأله صنعت اهتمام ویژه‌ای داشت و در وزارت صمت مسائل صنعت را فهرست کرده و به موضوعات و رفع موانع پرداختیم.
وی افزود: مشکلاتی که در صنعت وجود دارد مربوط به دوره خاصی نیست، بلکه هر دوره مشکلات خود را دارد که باید در همان زمان مورد رسیدگی قرار گیرند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: ارز تخصیصی برای بخش صنعت در سال گذشته ۲۹.۵ میلیارد دلار تعیین شده بود، اما تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافت.
علی‌آبادی با بیان اینکه صنایع ما اغلب صادرات‌محور نیستند، گفت: صنایع ما وابسته به دریافت کمک و حمایت هستند. ما به ‌اندازه کافی آموزش در اختیار صنایع قرار نمی‌دهیم، باید آموزش‌های حقوقی و تخصصی صورت بگیرد.
وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی در خصوص واردات خودروی ارزان‌قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهای وارداتی در مقیاس ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و با‌کیفیت را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: خودروهای با‌کیفیت و ارزان‌قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد، ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودروها یکی از مؤلفه‌ها رقابت‌پذیری است. مؤلفه‌های دیگری نیز تأثیر‌گذار است تا تولید منطقی‌تر شود. نه‌تنها خودروی ارزان‌قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را در نظر بگیریم.
علی‌آبادی از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای جانبازان خبر داد و گفت: واردات خودرو برای جانبازانی که در گذشته ثبت‌نام کرده بودند، فراهم شده است تا به‌زودی انجام شود هرچند این امر زمانبر است. همچنین در حال حاضر اولویت برای جانبازان بالای ۷۰ درصد است.
 
تحقق شعار سال در بسته خادم‌الرضا(ع)
فرشاد مقیمی، رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم در مراسم مذکورگفت: پیشنهاد تهیه بسته تولید و تجارت در اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۲ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به رئیس جمهور شهید اعلام شد که ایشان موافقت کردند. وی افزود:این بسته در چهار دسته بهبود فضای کسب و کار، مشارکت مردم، تسهیل‌گری و تأمین منابع است و نماد انسجام دستگاه‌های دولتی و بخشی خصوصی است که ۱۵ دستگاه دولتی و ۱۰ تشکل بخش خصوصی در تهیه آن نقش و مشارکت داشتند.همچنین پیگیری چالش‌های بخش صنعت از دستگاه‌های مختلف و ایجاد انگیزه در تحقق شعار سال از دیگر ویژگی‌های این بسته است.
مقیمی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷ کارگروه و ۱۴ نشست تخصصی با سه هزار نفر ساعت کارشناسی با حضور بخش خصوصی برای تهیه این بسته صرف شده است، بیان داشت:این بسته در راستای کاهش هزینه‌های تولید و تجارت و تسهیل در خدمات‌رسانی تهیه شده است تا چالش‌های پیش روی صنعتگران و تجار و سایر فعالان اقتصادی را برطرف کند.
رئیس ستاد دهه تولید و تجارت تأکید کرد: درصدد هستیم تا در این بسته تولید و تجارت خادم الرضا(ع) شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم را در بخش صنعت محقق کنیم.

افزایش تسهیل‌گری برای صنعتگران
مقیمی با اشاره به برگزاری برنامه‌های روز ملی صنعت و معدن گفت: امسال در راستای تأیید وزیر صمت تلاش شد تا با مشارکت بخش خصوصی گام برداریم و ستاد دهه تولید و تجارت را با حضور نمایندگان ۱۰ تشکل بخش خصوصی تشکیل دهیم.
 معاون وزیر صمت بیان داشت: در تدوین بسته خادم‌الرضا، ١٠٠ محور و موضوع برجسته در حوزه صنعت و معدن، شناسایی شد تا در روز صنعت‌ و معدن امسال در حضور و توسط رئیس جمهور رونمایی شود که از این افتخار محروم ماندیم؛ بدین ترتیب تصمیم گرفته شد که بسته مذکور به عنوان یادگار از رئیس جمهور شهید، تحت عنوان «بسته خادم‌الرضا» رونمایی شود. این بسته حمایتی، مورد استفاده‌ واحدها و فعالان تولید و تجارت کشور، قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: هرچند که شاید این بسته همه‌ چالش‌های مورد درخواستی فعالان صنعتی را در کوتاه‌مدت مرتفع نکند اما قطعاً بسیاری از مشکلات و چالش‌ها را تا جایی‌که امکان‌پذیر بوده که دولت می‌تواند در تصمیم‌های خود اعمال کند، تسهیل‌گری خواهد داشت.

 افزایش انسجام بین تشکل‌های غیردولتی
مقیمی درخصوص جزئیات بسته حمایتی تولید و تجارت افزود: این بسته ابتدا سه موضوع مهم در آن مورد توجه قرار گرفته اولاً این بسته حاوی این پیام است که یک انسجام ویژه در حاکمیت کشور رقم خورده، چون این بسته شامل بسته حمایتی وزارت صنعت نیست و همه دستگاه‌های اجرایی کشور پیشنهاد‌ها و درخواست‌های بخش غیردولتی کشور را شنیدند و برخی از آنها هم راهکار‌هایی ارائه کردند.
وی گفت: موضوع دوم بحث انسجام بین تشکل‌های بخش غیردولتی است که همه این افراد کنار هم قرار گرفتند و مسئولیت هر کدام از این کارگروه‌ها را پذیرفتند، ما هم مسئولیت هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی را بر عهده گرفتیم و جلسات مربوط به این حوزه‌ها را پیگیری کردیم و وزیر پس از دستور رئیس جمهور شهید، مکاتبه‌ای با دستگاه‌های اجرایی کشور داشتند و افرادی را هم به‌عنوان نماینده در این دستگاه‌ها مشخص کردند و جلسات تشکل‌ها با این افراد برگزار شد. همچنین حدود ۸۷ مورد از درخواست‌هایی که از ۲۰۰ بخش غیردولتی تشکل‌ها داشتند، بررسی شد و برای آن راهکار‌هایی ارائه دادند.
معاون وزیر صمت با بیان اینکه به نظر می‌آید بخش قابل توجهی از مسائل و چالش‌های پیش روی واحد‌های صنعتی را بتوانیم با بسته حمایتی تولید و تجارت رفع کنیم، اظهار داشت: دامنه شمول استفاده از این بسته در حوزه صنعت، معدن و تجارت، بحث راه‌اندازی واحد‌های راکد، نوسازی و بازسازی واحدها و افزایش بهره‌برداری از واحد‌های جدید است یعنی همه ارکان مختلف و موضوعاتی که مرتبط با حوزه تولید و بحث مربوط به حوزه جهش است را می‌تواند کمک کند.

آمادگی برای بهبود معیشت کارگران
سید محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی دیگر از مدعوین مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: تولیدکنندگان و صنعتگران تابع مقررات هستند. این در حالی است که باید قوانین در راستای حمایت از بخش تولید باشد.همچنین تولید صنعتی، بدون همراهی اصناف غیرممکن است؛ اصناف باید همراه بخش تولید باشند.
دبیرکل خانه صنعت و معدن افزود: ما مخالف مالیات‌ستانی عادلانه نیستیم. نیاز است تا هزینه کرده‌ها روشن شود و این مالیات‌ها باید صرف هزینه‌های زیرساختی در صنعت شود.
وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری کمر صنعتگران را شکسته است بیان داشت: قیمت‌گذاری نه‌تنها برای بخش صنعت و تولید بلکه نفعی برای مصرف‌کنندگان نیز نداشته و ثابت شده است که نظام قیمت‌گذاری دستوری به نفع تولید نبوده، بلکه موجب ایجاد فساد شده است.
مرتضوی ادامه داد: برای ایجاد انگیزه و بهبود معیشت کارگران، به عنوان بخش تولید آمادگی داریم برای تأمین نیازهای اساسی کارگران با دولت همکاری کنیم تا استانداردهای لازم برای معیشت آنان فراهم شود.
دبیرکل خانه صنعت و معدن خاطرنشان کرد: برخی از سامانه‌ها موجب بروز برخی مشکلات برای بخش خصوصی شده است که باید این سامانه‌ها مورد بازنگری قرار گیرد تا منجر به ایجاد فساد نشود.همچنین تولید صنعتی بدون همراهی اصناف ممکن نیست و قوانین باید در راستای تسهیل فعالیت‌های تولید باشد.
 
۵۵ میلیارد دلارسرمایه‌گذاری
طی ۶۵ سال
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران دیگر سخنران مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: باید همه دست به دست یکدیگر دهیم و به رونق تولید در حوزه‌های مختلف بویژه بخش معدن و استخراج مواد معدنی کمک کنیم.
وی افزود: کشور ما از نظر زمین شناسی دارای ساختاری خاص و ظرفیت‌های خوبی است، همچنین کشور ایران در کنار امریکا و روسیه دارای شرایط خاص معدنی و ظرفیت‌هاست که باید با همراهی بخش دولتی و خصوصی از آن بهره‌برداری شود.
بهرامن با بیان اینکه عوامل بازدارنده‌ای در حوزه معدن وجود دارد بیان داشت: امروز باید مزیت‌ها شناسایی شود و در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای معادن تعریف شده است که باید در این زمینه زیرساخت‌ها تأمین شود.
رئیس خانه معدن ایران تأکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، ۴ درصد از کشور ما در اختیار بخش معدن است که در این بخش ۵۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.البته ذخایر معدنی در همه کشورها جزو تملک حاکمیتی هستند اگر از این ذخایر استفاده نکنیم خیانت کرده‌ایم. بهرامن ضمن اشاره به نقدهایی که در حوزه فعالیت‌های معدنی می‌شود تصریح کرد: حقیقتاً این نقدها درست نیست؛ بنده به عنوان یک فرد تشکلی در حوزه معدن، اعلام می‌کنم که این نقدها درست نبوده و تنها تخریب کننده است. بر اساس آخرین اطلاعات و آمار، تنها چهار درصد از سرزمین‌های ما، تحت پوشش فعالیت‌های معدنی است؛ باورش برای خیلی‌ها سخت است؛ ما با چهار درصد با سرمایه‌گذاری خوشبینانه ۵۵ میلیارد دلار از ۶۵ سال پیش تاکنون، توانسته‌ایم طی چند سال اخیر و بویژه زمانی که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد، در کنار دولت برای تأمین ارز مورد نیاز کشور قرار بگیریم. اجازه نقد منفی و مخرب نباید داد.

 

بــــرش

فعالیت ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار داشت: صنعتگران قانون جهش تولید دانش‌بنیان را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند.این قانون در جهت توسعه شبکه تحقیق و پژوهش صنعت و خدمات با ارائه مشوق‌های مالیاتی و بیمه و حمایت از تولیدات است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یادگار رئیس جمهور شهید و مجلس است که در آن ابزارهای حمایتی را اعلام کرده و اکنون ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت ورود کردند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه صنعت ما با استفاده از دانش بنیان‌ها می‌تواند مولد و پیشران باشد، تأکید کرد: کشورهایی که دانش بنیان بوده‌اند دارای درآمد و اقتصاد پایدار هستند؛ از این رو اقتصاد دانش بنیان دارای ارزش افزوده‌های بیشتری است و موتور پیشران آن چیزی جز رونق صنعت نیست.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کشور ما نیز اقتصاد دانش بنیان و حمایت از صنعت را انتخاب کرده است، گفت: صنعت فولاد، پوشاک، کشاورزی و سایر صنایع می‌توانند از ظرفیت‌های این شرکت‌ها بهره‌مند شوند. دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: عامل رقابت صنعت در دنیا فناوری است که منجر به رقابت و توسعه می‌شود؛ از این رو باید با جهانی شدن دانش بنیان‌ها به سمت فناوری‌ها برویم. وی عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان به عنوان مولدهای پیشران باید به جای ایجاد شاخه‌های جدید به سمت حمایت از صنعت بروند و این شرکت‌ها در زنجیره تأمین ارزش صنعت قرار گیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی