صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و هشت - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و هشت - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

دولت چهاردهم به تولید و صادرات اهتمام جدی داشته باشد

رضا راشدی
عضو اتاق بازرگانی ایران

کشورهایی که در حوزه اقتصاد رشد کردند و اکنون به یکی از نظام‌های اقتصادی قدرتمند تبدیل شدند، به واسطه دو اتفاق مهم است؛ اولین آن توجه به تولید است. کشورهایی که به تولید و تولیدکنندگان خود اهمیت دادند و برای آنها شرایط خوب مالی و تسهیلات قانونی فراهم کردند.
دومین اقدامی که دولت‌ها انجام دادند، توجه مضاعف به صادرات بود؛ سیاستگذاران برای آنکه صادرا‌ت‌شان رونق بگیرد، مذاکرات گسترده‌ای را با کشورهای هدف صادراتی‌شان انجام دادند و با کمک رایزنان بازرگانی بسترهای مناسبی را فراهم کردند که تجار بتوانند در کشورهای مختلف حضور فعالانه داشته باشند.
بر این اساس، اگر ما می‌خواهیم پیشرفت اقتصادی داشته باشیم و در بازار کشورهای مختلف عرض اندام کنیم، باید به دو موضوع عنوان شده، توجه کنیم.
بعضاً شاهد هستیم که تولیدکنندگان برای بازار داخلی تولید دارند و تصورشان محدود به این است که تمام تولیدات‌شان را در بازار ایران به فروش برسانند؛ این در حالی است که اگر تولیدات داخلی با کیفیت و قابل رقابت با مشابه خارجی باشد دیگر نیازی نیست که تولیدکنندگان امیدشان تنها به بازار داخلی باشد و برای صادرات کالا به کشورهای مختلف و بخصوص همسایگان برنامه‌ریزی می‌کنند.
از همین رو ضرورت دارد که وزارت صمت دولت چهاردهم نشست‌های متناوبی با تولیدکنندگان داشته باشد و از آنها بخواهد که کالای کیفی و با قیمت مناسب تولید کنند و در این میان اطمینان دهند که دولت از تمام تولیدکنندکان حمایت می‌کند. در کنار این امر باید به صادرات هم توجه کنیم. در دوره‌ای بخصوص در سال 1397، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در کشورهای مختلف، تنها بودند و هیچ حامی نداشتند. حتی رایزنان بازرگانی هم به کشور بازگشته بودند و عملاً صادرکنندگان با وجود شرایط بسیار سخت، بر توان خود تکیه کردند و توانستند صادرات کالا را دنبال کنند.
در دولت سیزدهم، صادرکنندگان و تولیدکنندگان مورد حمایت قرار گرفتند. بخش قابل توجهی از واحدهای صنعتی تعطیل شده احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند. صادرات هم مورد بازبینی قرار گرفت و برخی از بخشنامه‌ها که به ضرر صادرات بود، حذف شد. همچنین شهید ابراهیم رئیسی با شروع سفرهای خود، بخش خصوصی را با خود همراه کرد و در تمام نشست‌ها از پتانسیل و توانمندی‌های ایران گفت. این اتفاق‌ها سبب شد که کشورها تمایل به همکاری با ایران را پیدا کنند.
از همین رو با وجود شدیدترین تحریم‌ها، صادرات ایران افرایش پیدا کرد و خیلی از تولیدکنندگان که از صادرات محصولات خود ناامید شده بودند، تصمیم گرفتند دوباره شانس خود را امتحان کنند. حال اگر می بینیم که فعالان اقتصادی به آینده تجاری کشور خوش بین هستند به خاطر حمایت‌هایی است که دولت سیزدهم داشت. لذا انتظار می‌رود که دولت چهاردهم هم در کنار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد و اجازه ندهد که مشکلات بر این دو گروه چیره شود.
تا زمانی که دو مقوله عنوان شده رونق نگیرد، نمی‌توان گفت که توسعه اقتصادی محقق شده است. در حقیقت توسعه اقتصادی از مسیر تولید و صادرات می‌گذرد. امیدوارم دولت چهاردهم، با توجه به تجارت دولت‌های سیزدهم و دوازدهم در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی