صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گفت و گو
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و پنجاه و هشت - ۱۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و پنجاه و هشت - ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

عدم اجرای پروژه‌های آبخیزداری فرسایش خاک را سرعت می‌دهد
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آمارهایی که در زمینه میزان رسوب و فرسایش خاک ارائه می‌شود عمدتاً مربوط به ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور است که هنوز پروژه‌های آبخیزداری در آنها اجرا نشده است.
عباسعلی نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مطالعات انجام شده نشان می‌دهد در مناطقی از کشورمان که پروژه‌های آبخیزداری اجرا شده، میزان رسوب و فرسایش خاک کاهش یافته است، گفت: آمارهایی که در زمینه میزان رسوب و فرسایش خاک ارائه می‌شود، عمدتاً مربوط به ۹۰ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور است که هنوز پروژه‌های آبخیزداری در آنها اجرا نشده است و در آمارها نیز معمولاً درصد رسوب یا درصد فرسایش خاک در این عرصه‌ها اعلام می‌شود و همین مسأله سبب می‌شود که در آمارهای جهانی، رتبه ایران در میزان رسوب و فرسایش خاک پایین بیاید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: اثربخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کاهش میزان رسوب و فرسایش خاک و بهبود وضعیت پوشش گیاهی در عرصه‌هایی که این پروژه‌ها اجرا شده است، در مطالعات کارشناسان سازمان و متخصصان حوزه منابع طبیعی در نقاط مختلف کشور کاملاً ثابت شده است.
نوبخت با بیان اینکه آمار و برنامه‌ریزی، دو رکن مهم تحول در همه زمینه‌ها محسوب می‌شود، عنوان کرد: انجام مطالعات درست در بخش آبخیزداری، می‌تواند به ما کمک کند که علاوه بر میزان بارندگی، بتوانیم مقدار گرما و تشعشعات خاک را نیز در یک منطقه خاص به دست آوریم تا وقتی که قرار است برای کاشت گونه‌های گیاهی در آن منطقه تصمیم‌گیری کنیم، بهترین گونه یا گونه‌های مورد نظر را انتخاب کنیم که هم هزینه‌های نگهداری بعد از کاشت را به حداقل برسانیم و هم کاشت آنها، بیشترین ثمربخشی را داشته باشد.
 
جمعیت دام سنگین به ۷ میلیون رأس رسید
رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: بنابر آمار جمعیت کنونی دام سنگین ۷ میلیون رأس است که براین اساس کمبودی در عرضه نداریم.
سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار جمعیت کنونی دام سنگین حدود ۷ میلیون رأس است که براین اساس کمبودی در عرضه نداریم.
او قیمت کنونی هرکیلو گوساله نر را ۱۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده هرکیلو دام برای دامدار ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار تومان است. مقدسی ادامه داد: بنابر آمار بیش از حد نیاز گوشت وارد کشور شد که به هیچ عنوان واردات گوشت بی کیفیت با ارز ترجیحی راهگشای تنظیم بازار نیست و بعضاً گوشت های وارداتی اخیر به عنوان مصارف صنعتی استفاده شد. رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: عرضه مستقیم گوشت و اتصال زنجیره‌ها به یکدیگر تنها راهکار تنظیم بازار است، اما مسئولان با واردات به دنبال مُسکن موقت تنظیم بازار هستند، در حالی که این امر تیشه به ریشه تولید داخل می زند.

جستجو
آرشیو تاریخی