صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • بازار
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره بیست و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره بیست و شش - ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سکوت شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ادامه دارد

تکیه حامی براندازی جمهوری اسلامی بر ریاست پارلمان بخش خصوصی

 
فردی که پرونده اقتصادی دارد و سال گذشته در سیاسی‌ترین اقدامات و اظهارنظرات، سقوط جمهوری اسلامی را آرزو کرده بود، روز گذشته در سایه ترک‌فعل شورای‌عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، غیرقانونی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی نشست.

ادعای همکاری با دولت و حاکمیت
حسین سلاح‌ورزی، رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران در سایه سکوت (اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی) روز گذشته در جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی حاضر شده و ادعاهای جدیدی را در مورد همکاری با دولت و حاکمیت مطرح کرده است.
بر این اساس فردی که سال گذشته در سیاسی‌ترین اقدامات و اظهارنظرات، سقوط جمهوری اسلامی را آرزو کرده بود، روز گذشته در سایه سکوت شورای‌عالی نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، غیرقانونی بر صندلی ریاست اتاق بازرگانی نشست و مدعی شد نمی‌گذارد اتاق بازرگانی باشگاه سیاسی شود.

بی‌توجهی به اعلام ابطال انتخابات
در حالی که رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران با قلدری مقابل رأی مراجع نظارتی کشور در نشست روز گذشته هیأت نمایندگان حاضر شده بود، اعضای حاضر در شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی و انتخابات غیرقانونی این اتاق، از یک طرف با عدم اجرای وظایف قانونی خود به اتخاذ مواضع دوپهلو و حتی سکوت در این حوزه اکتفا می‌کنند، همچنین از طرف دیگر بر نظر مراجع امنیتی تأکید می‌کنند و به‌عنوان عضو شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران به وظیفه قانونی خود در مورد اعلام ابطال انتخابات عمل نمی‌کنند.
 
عدم واکنش شورای‌عالی
شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی بر اساس حکم قانون اتاق بازرگانی مصوب سال 1369 وظیفه عالی نظارت بر این تشکل بخش خصوصی را عهده‌دار شده است. همچنین اعضای این شورا در مسائلی نظیر انتخابات اتاق بازرگانی وظایف بسیار مهمی بر‌عهده دارند. اتاق بازرگانی ایران از روز 28 خردادماه که برای انتخابات هیأت رئیسه برگزار شد وارد حاشیه جدی یعنی حضور افراد رد صلاحیت‌ شده در انتخابات شده است. همچنین با وجود افشای اسناد مختلف مبنی بر غیرقانونی بودن حضور سلاح‌ورزی در این سمت، اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی تاکنون واکنش مطلوبی از خود نداشته‌اند.

 محرز شدن تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی
این مسائل در حالی مطرح است که برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیون اقتصادی گرفته تا کمیسیون اصل 90 مجلس، موضوع تخلفات انتخابات اتاق بازرگانی محرز شده است و نمایندگان مطالبه قانونی ابطال انتخابات ریاست اتاق و همچنین سایر اقدامات قضایی را در این خصوص مطرح کرده‌اند.

ضرورت به میدان آمدن سایر قوا
شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی در حالی به وظیفه خود در مورد اعلام ابطال آرای رئیس غیرقانونی، عمل نکرده است که به‌ نظر می‌رسد مجلس و دستگاه قضا به‌عنوان مدعی‌العموم باید در مورد این ترک‌فعل اقدامات مقتضی را در دستور کار قرار دهند.

سایر اعضای شورای‌عالی هم اظهارنظر کنند
گفتنی است وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیراً برای بار دوم اعلام کرده نظر دولت درباره انتخابات اتاق بازرگانی همان نظر مراجع نظارتی است. وی عضو شورای نظارت بر اتاق بازرگانی است. بر این اساس ضرورت دارد سایر اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی به اظهارنظر صریح بپردازند. بر پایه این گزارش، در حالی که صلاحیت رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی از طرف مراجع نظارتی تأیید نشده است، در این بین عدم‌ اقدام صریح اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی شائبه جدی در افکار عمومی ایجاد کرده و موجب خدشه‌دار کردن خدمات دولت مردمی آیت‌الله رئیسی شده است.

ممنوعیت ورود رسانه‌های منتقد به جلسات اتاق بازرگانی    
 دومین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در دوره دهم در شرایطی روز گذشته برگزار شد که به دستور سلاح ورزی رئیس غیر قانونی اتاق بازرگانی ایران برای اولین بار از ورود رسانه‌های منتقد به جلسه اتاق جلوگیری شد.
بر اساس این گزارش، خبرنگار یکی از رسانه‌های منتقد برای حضور در جلسه روز گذشته اتاق بازرگانی با دربسته برخورد کرد و مشخص شد که رئیس اتاق بازرگانی رأسا جلوی ورود رسانه‌های منتقد از جمله نود اقتصادی را به جلسات اتاق بازرگانی گرفته است .   
پیش از این  هم روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بود که خبرگزاری ایرنا که خبر استعفای سلاح ورزی را منتشر کرده بود اجازه حضور در نشست‌های این نهاد را ندارد.
اقدام سلاح ورزی در برخورد با منتقدین در شرایطی اتفاق افتاده که در دوره ریاست غلامحسین شافعی علی‌رغم انتقادات رسانه‌ها از اتاق بازرگانی هیچ وقت حکمی برای ممنوع‌الورود بودن آنها از سوی رئیس اتاق صادر نشده بود و این اتفاق به نوعی فصلی جدید از تعامل پارلمان بخش خصوصی و رسانه‌ها را به معرض نمایش می‌گذارد.
این گزارش می‌افزاید  که در هفته‌های گذشته سلاح ورزی علی رغم اعلام رد صلاحیت توسط وزارت اطلاعات در انتخابات هیأت رئیسه اتاق بازرگانی شرکت کرده و به عنوان رئیس اتاق انتخاب شد. همچنین نامه استعفای وی هم در روزهای اخیر توسط خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده ولی وی همچنان بر حضور خود در ریاست اتاق بازرگانی تأکید دارد.

گردن ‌کشی رئیس رد صلاحیت شده اتاق بازرگانی!
حسین سلاح ورزی که در جریان انتخابات اتاق بازدگانی، توسط نهادهای امنیتی به دلیل مسائل مالی و امنیتی رد صلاحیت شده بود پس از آنکه به ریاست اتاق بازرگانی منصوب شد، در اولین جلسه هیأت نمایندگان بازرگانی، رسانه‌های منتقد خود را ضدانقلاب و مغرض خواند!
همچنین سلاح ورزی در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شده است که برخی از رسانه‌ها سعی در القای تقابل بخش خصوصی و دولت دارند در حالی که هیچ تقابلی میان این دو بخش نیست!
البته  طی روزهای گذشته وزیر اقتصاد در نشست خبری خود در واکنش با این انتخاب، نظر دولت را مشخصاً همان نظر دستگاه‌های نظارتی عنوان کرده بود!
 رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در سخنانی یادآور شده بود: آقای سلاح‌ورزی پرونده دارند و تفهیم اتهام نیز شده‌اند که بخشی از آن مربوط به پرونده فساد در اتاق بازرگانی است.
این درحالی است که خبرنگاران رسانه‌های منتقد اعلام کردند که به دلیل انتقاداتی که به انتصاب سلاح‌ورزی داشته‌اند، از ورود آنها به جلسه اخیر هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ممانعت شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی