صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بانک مرکزی برنامه تثبیت ارزی را با قدرت ادامه دهد

علی قنبری
کارشناس اقتصاد

در ابتدای سال‌ جاری نرخ ارز با نوساناتی مواجه و موجب شد سایر بازارها مانند سکه، مسکن و خودرو نیز تحت تأثیر قرار گیرد. به نظر، بانک مرکزی باید همه هم و غم خود را بر تثبیت ارزی بگذارد و این برنامه را با قدرت ادامه دهد و سعی کند نرخ ارز را تک‌نرخی کند و سیاست تثبیت اقتصادی را در پیش بگیرد تا در ادامه سال، حتی‌المقدور قیمت‌ها را به طور نسبی کنترل کند.
متأسفانه نرخ ارز مانند بسیاری از کالاهای دیگر تنها تابع عرضه و تقاضا نیست، بلکه تابع مسائل سیاسی و امنیتی است. به همین دلیل، بانک مرکزی وظیفه دارد در رابطه با سایر عوامل تأثیرگذار در نرخ ارز هماهنگی‌های لازم را با دولت انجام دهد و برای تثبیت نرخ ارز، هماهنگی مناسبی با وزارت خارجه که محور مسائل سیاسی خارج از کشور است، داشته باشد. دولت باید با هماهنگی بانک مرکزی عوامل خارجی که در نرخ ارز تأثیرگذار هستند را به ثبات برساند تا تثبیت ارزی مورد نظر بانک مرکزی اجرا شود.
ارز مانند بسیاری از کالاهای دیگر تابع مسائل روانی است و عواملی خارج از عرضه و تقاضا تعیین‌کننده هستند، خصوصاً در ایران که مشکلاتی مانند تحریم‌ها را داریم و همه اینها مسائلی است که بر نرخ ارز تأثیر دارد و بازار ارز را پُرریسک می‌کند. به همین خاطر، اگر بانک مرکزی در این قبیل مسائل با دولت هماهنگی‌های لازم را داشته باشد، شاید نرخ ارز کمتر تحت تأثیر این موارد قرار گیرد. دولت باید تلاش کند با هماهنگی بانک مرکزی به سمت به حداقل رساندن فاصله نرخ بازار رسمی و آزاد حرکت کند و به نحوی عمل کند که مسائل امنیتی و سیاستی خارج از کشور که روی دلار تأثیرگذار است را کنترل کند.
به دلیل شرایط خاصی که در جامعه ما حاکم است، بانک مرکزی نمی‌تواند همه عوامل و عناصر تأثیرگذار را در اختیار داشته باشد، با توجه به شرایط خاصی که در کشور و اقتصاد حاکم است، بانک مرکزی باید تلاش کند بیشترین هماهنگی را با دولت داشته باشد، دولت نباید دخالتی در تصمیم‌گیری‌های بانک مرکزی داشته باشد، اما بانک مرکزی باید سعی کند با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های تأثیرگذار بتواند در جهت کنترل نرخ ارز و ثبات قیمت‌ها منطقی عمل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی