صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

بانک جهانی اعلام کرد
کاهش ۶.۲ میلیون نفری تعداد فقرا در ایران در دولت رئیسی
بر اساس برآورد بانک جهانی، تعداد فقرا در ایران در ۲ سال نخست دولت شهید رئیسی ۶.۲ میلیون نفر کاهش یافته است.  به گزارش ایرنا، آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد در طول دوره ۸ ساله دولت روحانی (۲۰۱۳- ۲۰۲۰) تعداد فقرا در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر افزایش یافت اما در ۲ سال نخست دولت شهید رئیسی ۶ میلیون نفر با بهبود وضعیت زندگی، از زیر خط فقر خارج شدند.
 طبق این آمار، تعداد فقرا در ایران در سال پایانی دولت احمدی‌نژاد (۲۰۱۲) حدود ۱۵.۲ میلیون نفر بود که در دولت روحانی تعداد آنها به ۲۵.۶ میلیون نفر افزایش یافت و به عبارتی ۱۰ میلیون نفر بر تعداد فقرا افزوده شد.
اما در سال اول دولت رئیسی، تعداد فقرا حدود ۳.۸ میلیون نفر کم شد و در سال دوم هم ۲.۴ میلیون نفر دیگر از شمار فقرا کاسته شد و در مجموع در ۲ سال نخست فعالیت دولت رئیسی حدود ۶.۲ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شدند.
بانک جهانی نرخ فقر را بر سه مبنای درآمدی شامل درآمد روزانه کمتر از ۲.۱۵ دلار، درآمد روزانه کمتر از ۳.۶۵ دلار، درآمد روزانه کمتر از ۶.۸۵ دلار؛ محاسبه می‌کند.
در هر سه شاخص، نرخ فقر در ایران در پایان دولت روحانی به بدترین وضع خود رسید و در ۲ سال نخست دولت رئیسی بشدت نزولی شد و از شمار فقرا به طرز فاحشی کاسته شد.


 
پاسخ رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه به یک ادعا
رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه در پاسخ به مطالب منتشرشده از سوی برخی افراد درباره اختصاص بودجه به دستگاه‌ها اعلام کرد این نوع تخصیص‌ها طبق روال قانونی و معمول انجام شده است.
برخی افراد، مصوبات سازمان برنامه برای تخصیص بودجه به برخی دستگاه‌ها را منتشر کرده و مدعی شده بودند این تخصیص‌ها رنگ و بوی انتخاباتی دارد. البته اگر به تاریخ درخواست تخصیص بودجه دقت می‌کردند، تاریخ آنها حتی برای قبل از شهادت آیت‌الله رئیسی بود و قطعاً ربطی به انتخابات ندارد.
حسن چنارانی در واکنش به این جوسازی‌ها در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: همواره درخواست‌های زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه واصل می‌شود و پس از کار کارشناسی، برخی تأیید و با برخی مخالفت یا با اصلاحاتی انجام می‌شود. سازمان مجری قانون بودجه است و براساس قوانین و مقررات پاسخ دستگاه‌ها را می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی