صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و یک - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

گندمکاران نیمی از مطالباتشان را دریافت کردند

از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و این روند بدون وقفه تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت

نفیسه امامی
خبرنگار

پرداخت مطالبات بموقع گندمکاران در دولت سیزدهم یکی از اولویت‌های مهم دولت و رئیس جمهور شهید بود تا در اسرع وقت پول به حساب آنان واریز شود. این اولویت‌گذاری باعث شد تا کشاورزان با انگیزه و رغبت بیشتری محصولات خود را به دولت تحویل دهند تا دیگر با تجربه تلخ دیرکرد در پرداخت مطالباتشان در دولت قبل روبه‌رو نشوند.
برهمین اساس طبق اعلام سخنگوی دولت، منابع پرداخت تمام مطالبات کشاورزان با قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم، ۱۷ هزار و پانصد تومان پیش‌بینی شده است که در ۶ ماه ابتدایی سال پرداخت خواهد شد.

پرداخت بیش از نیمی از مطالبات گندمکاران
علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته خبر از پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان دیگر از پول گندمکاران داده است. به گفته وی با پرداخت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان دیگر از پول گندم‌های خریداری شده از کشاورزان کشور، میزان پرداخت مطالبات گندمکاران به بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان رسید که شامل بیش از نیمی از مطالبات آنها شد.
پیشتر طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجموع گندم‌های خریداری شده به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود که معادل 40 درصد از مطالبات آنها پرداخت شده بود و حالا این میزان افزایش یافته است.
از ابتدای بهار امسال تاکنون بیش از ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و این روند بدون وقفه تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
استان‌های خوزستان، گلستان و فارس در رتبه‌های اول تا سوم از کل خرید گندم کشور را به خود اختصاص داده‌اند و در رتبه‌های بعدی نیز استان‌های ایلام، کرمانشاه و خراسان رضوی بیشترین رشد خرید گندم را ثبت کرده‌اند.

خوزستان؛ بیشترین میزان پرداخت مطالبات در بین استان‌های کشور
استان خوزستان به عنوان اولین استان تولیدکننده گندم در کشور، بیشترین میزان مطالبات خرید گندم را در میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است که تاکنون در ۲ مرحله واریزهایی از سوی دولت برای گندمکاران این استان انجام شده است. در همین ارتباط دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به پرداخت ۱.۵ همت از مطالبات کشاورزان خوزستانی اشاره کرده و گفته است: تاکنون ۲۱.۵ همت از مطالبات کشاورزان واریز شده است.
حجت‌الاسلام سادات ابراهیمی تصریح کرده است: باقیمانده مطالبات گندمکاران در خوزستان ۶.۵ همت است که دولت و مسئولان مربوطه باید نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام کنند.
علی اکبر حسینی استاندار خوزستان نیز درباره پرداخت مابقی مطالبات گندمکاران استان گفته است: پیشنهاد استان این بود که پولی که پرداخت می‌شود به صورت درصدی به حساب همه گندمکاران واریز شود، اما این روش انجام نشد و اعتبار داده شده بین کشاورزانی که در مرحله اول گندم خود را تحویل دادند به طور کامل پرداخت شده است.
شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران ۲۸ هزار میلیارد تومان گندم از کشاورزان استان خوزستان را خریداری کرده است که از این میزان بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که بیشترین میزان پرداختی در بین استان‌های کشور است.

راهکار برای تسریع در پرداخت به کشاورزان
پرداخت مطالبات در سال‌جاری به این شکل بوده است که ابتدا اطلاعات کشاورزان در سامانه بهره‌وری وارد می‌شود و پس از بررسی‌های لازم و بعد از تحویل گندم به مراکز خرید، اطلاعات به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود و سپس مستقیم از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به کشاورز مبالغ پرداخت خواهد شد. در گذشته این پول به حساب شرکت بازرگانی دولتی واریز می‌شد و بعد از آن به حساب بانک کشاورزی می‌رفت و سپس به حساب کشاورز پرداخت می‌شد که این روند موجب تأخیر در واریز پول به حساب آنان می‌شد، اما حالا این روش می‌تواند سرعت کار را بالا ببرد و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرد و مستقیماً به ذی نفع نهایی که کشاورزان باشند، پرداخت شود.

 

بــــرش

نتیجه ریل‌گذاری صحیح دولت با تحقق خودکفایی در تولید گندم
رسیدن به خودکفایی در تولید گندم در دولت سیزدهم اقدام بی‌نظیری بود که با قیمت‌گذاری مناسب، اعلام بموقع قیمت، اجرای کشت قراردادی (ارائه کودهای پایه و بذر)، تغذیه گیاهی و حمایت کودی دولت محقق شد به طوریکه در سال نخست با کاهش پنج ‌میلیون ‌تنی واردات گندم، بیش از 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشت. روند افزایش تولید گندم تداوم پیدا کرد و در سال دوم فعالیت دولت سیزدهم، تولید گندم به حدود 13 تا 13.5 میلیون تن رسید و به این ترتیب دولت توانست بیش از 10.5 میلیون تن از این محصول را به‌شکل تضمینی خریداری کند و واردات به کمترین میزان خود رسید.
با افزایش انگیزه در تولید گندم و فروش آن به دولت، حجم تولید گندم در کشور به بیش از 2.5 برابر افزایش یافت و میزان پرداخت دولت به گندمکاران به هفت برابر رسید. طبق مصوبه شورای قیمت‌‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی، هر کیلوگرم گندم معمولی نان 17 هزار و 500 تومان و گندم دوروم 18 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.
کشاورزان با توجه به نرخ منطقی خرید تضمینی گندم پس از برداشت، گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید تضمینی می‌دهند، زیرا در غیراین صورت دلالان و واسطه‌ها پس از ورود به چرخه خرید با نرخ کمتری محصول را از آنها خریداری می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی