صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مسیر آتی بورس

همایون دارابی
کارشناس بازار سرمایه


دولت مهم‌ترین رکن اجرایی کشور محسوب می‌شود و وضعیت وزارتخانه‌هایی همچون اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی با انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. بنابراین تأثیر زیادی می‌توانند بر بازار سرمایه بگذارند.
بازار سرمایه پیش از این در شوک اتفاقی بود که برای رئیس جمهور شهید کشورمان رخ داد. علاوه بر آن هم افزایش نرخ بهره باعث ایجاد فشار بر بازار شده بود. ضمن اینکه همچنان هم بازار را در وضعیت پرس شده می‌بینیم.
بازار سرمایه تاکنون در انتظار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بود تا بر اساس آن وضعیت اقتصادی را برآورد کند. با مشخص شدن نتیجه انتخابات در روز گذشته بازار بعد از این می‌تواند روند جدی را پیدا کند و مشخص شود به کدام سمت و سو حرکت کند.
 تاکنون ریسک در بازار بورس وجود داشت. به طور معمول چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و دو تا سه ماه بعد از آن، بورس در بلاتکلیفی به سر می‌برد، الان هم تقریباً وضعیت این‌گونه است و نمی‌توان به طور قطعی حدسی درباره آینده زد.
طی هفته‌های اخیر واکنش بورس به انتخابات حاکی از سردرگمی و نگرانی بود و به دلیل همین بلاتکلیفی پیش از این در بازار شاهد ریزش نیز بودیم. علاوه بر وضعیت انتخابات، تنش جنگ غزه و رژیم صهیونیستی که از ماه‌های گذشته در منطقه خاورمیانه به وقوع پیوست به علاوه تعیین نرخ بهره، بازار را با فشار روبه‌رو کرده است.
بورس علاوه بر موارد مذکور با موضوعاتی همچون نرخ حامل‌های انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها، اصلاح نرخ فرآورده‌های پتروشیمی هم روبه‌روست. اگرچه این موارد جزو مسائل مهم و تأثیرگذار در بازار محسوب می‌شوند اما اهمیت خود را به دلیل برگزاری انتخابات و تعیین رئیس جمهور از دست داده بود.
بازار در انتظار تعیین ریاست جمهوری بود و بعد از برگزاری مرحله اول انتخابات باز هم در حالت رکود قرار گرفت تا اینکه روز گذشته نتیجه نهایی انتخابات مشخص شد. برای بازار سرمایه تعیین رئیس جمهور دارای اهمیت است و همین موضوع در تشکیل صف بازارهای روز شنبه هفته قبل به طور کامل اثرگذار بود.
عملاً بازار شانس زیادی برای تحولات مثبت ندارد. فقط باید صبر کرد و منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
با توجه به اینکه در هفته گذشته و در انتهای بازار صف‌های خرید مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی و معاملات آپشن تشکیل گردید، این مسأله حاکی از آن است که معامله گران به استقبال نتایج انتخابات در شنبه هفته قبل و یا نتیجه انتخاب روز گذشته رفته‌اند. سرمایه‌گذاران در این روند به نفع هر کدام از کاندیداها اقدام به خرید از صندوق‌های اهرمی یا صندوق‌های آپشن کرده‌اند.
در این شرایط توصیه من به سهامداران بازار سرمایه این است که صبوری کنند تا در روزهای آتی و به تبع آن شرایط بازار  مشخص شود تا بتوانیم تصویری از آینده داشته باشیم.
با تعیین رئیس جمهور و سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه‌‌های پولی و مالی خواهد داشت، تمامی بخش‌های اقتصاد از جمله بورس تأثیرگذار خواهند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی