صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و دو - ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بر اساس عملکرد سامانه جست وجوی شغل صورت گرفت

جذب بیش از ۳۸هزار نفر به بازار کار

بر اساس گزارش عملکرد سامانه جست وجوی شغل از سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۳۶۶ هزار کارجو و ۳۳ هزار کارفرما درخواست خود را برای پذیرش شغل و تأمین نیروی کار به ثبت رسانده‌اند. همچنین از طریق این سامانه بیش از ۳۸ هزار نفر به کارگماری و جذب بازار کار شده‌اند.
سامانه جست‌وجوی شغل با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارتباط  کارجویان و کارفرمایان اواخر سال ۱۴۰۰ توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد تا افراد جویای کار و کارفرمایان نیازمند نیروی کار بتوانند از خدمات سامانه بهره‌مند شوند.
از ابتدای راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل تاکنون ۳۶۶ هزار کارجو و ۳۳ هزار و ۵۰۰ کارفرما در سامانه جست وجوی شغل ثبت‌نام کرده و ۳۵۸ هزار ظرفیت شغلی در سامانه بارگذاری شده است. با ایجاد این سامانه علاوه بر فراهم شدن امکان ثبت درخواست شغلی توسط جویندگان کار، کارفرمایان نیز فرصت‌های شغلی موردنظر خود را به طول رایگان در سامانه بارگذاری و نیروی کار ماهر و مورد نیازشان را تأمین می‌کنند.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ایجاد سامانه جست‌وجوی شغل در توسعه کاریابی‌ها و بهبود وضعیت اشتغال در کشور اثرگذار است.
این سامانه یک فرصت مناسب برای کاهش هزینه‌های جست وجوی شغل و بهبود عملکرد مؤسسات کاریابی است و رضایتمندی استفاده‌کنندگان از خدمات کاریابی را افزایش می‌دهد.
یکی از مزایای سامانه جست‌وجوی شغل این است که وقتی اطلاعات و رزومه کارجویان در سامانه بارگذاری و ثبت می‌شود در صورتی که به مهارت و تخصص نیاز داشته باشند، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کارجویان را به سمت مهارت آموزی و کسب تخصص، سوق داده و بستر کار آنها را فراهم می‌کند.
بر اساس آخرین گزارش‌ها از ابتدای راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل تاکنون ۳۶۶ هزار کارجو و ۳۳ هزار و ۵۰۰ کارفرما اطلاعات خود را برای پذیرش شغل و تأمین نیروی مورد نیاز در سامانه به ثبت‌ رسانده‌اند.همچنین ۳۵۸ هزار ظرفیت شغلی در سامانه بارگذاری شده است.
طبق این گزارش تعداد معرفی‌نامه‌های صادر شده برای کارجویان از طریق دفاتر کاریابی ۱۳۷ هزار مورد بوده و از طریق سامانه بیش از ۳۸ هزار نفر به‌کارگماری و جذب بازار کار شده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها از طریق سامانه جست وجوی شغل ۱۳۷ هزار معرفی‌نامه توسط فاتر کاریابی برای کارجویان صادر و بیش از ۳۸ هزار نفر به کارگماری و جذب بازار کار شده‌اند.
بنابر اعلام معاونت اشتغال وزارت کار، راه‌اندازی سامانه جست وجوی شغل پس از بازدید شهید آیت‌الله رئیسی از ستاد نظارت وزارت کار در پایان اسفند ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و ایشان بر ایجاد سامانه‌ای که کارجویان و کارفرمایان را به یکدیگر متصل کند تأکید کرد.بر همین اساس در کمتر از ۴ ماه نسخه جدید و به روز شده تحت عنوان سامانه جست وجوی شغل ایجاد شد که در تیرماه ۱۴۰۲ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.
درحال حاضر ۱۰۰۰ کاریابی مجازی و فیزیکی در سراسر کشور به این سامانه متصل هستند و خدمات خود را به کارجویان و کارفرمایان ارائه می‌کنند.
به اعتقاد کارشناسان با توجه به کمبود نیروی کار در بسیاری نقاط از جمله شهرک‌های صنعتی، راه‌اندازی سامانه جست وجوی شغل اقدام مؤثری در جهت تأمین نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود و موجب شفافیت در بازار کار، تسریع در دسترسی کارفرمایان به نیروی کار مورد نیاز، کاهش نرخ بیکاری و کاهش هزینه جست وجوی شغل خواهد شد.

 

بــــرش

تسریع ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان
افراد متقاضی کار که از مهارت خاصی برخوردارند، می‌توانند در سامانه جست‌وجوی شغل نام‌نویسی کرده و فرصت‌های شغلی موجود را بررسی و در صورت تأیید کارفرما مراحل مصاحبه و پذیرش را دنبال کنند، کارفرمایانی هم که به دنبال جذب نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف هستند با ثبت‌نام در سامانه رزومه‌های مختلف را مشاهده خواهند کرد.
سامانه جست وجوی شغل در دولت سیزدهم و با دستور شهید رئیسی راه‌اندازی شد که تسهیل و تسریع ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان، توانمندسازی بیکاران و تقویت نقش کاریابی‌ها از جمله اهداف ایجاد آن به شمار می‌رود.کلیه کارفرمایان و جویندگان کار با مراجعه به نشانی https: //shoghl.mcls.gov.ir می‌توانند از مزایا و خدمات سامانه استفاده کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی