صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و سه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و سه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

2 میلیون فرصت شغلی در تعاونی‌ها وجود دارد

رشد حدود 8 درصدی اشتغال تعاونی‌ها در سه سال اخیر

شاید از این پس مبنای تاریخ اقتصاد تعاونی، همین سه سال اخیر باشد. به بیانی این مدت مبنای رشد یا افت تعاونی‌ها خواهد بود. وقتی‌ در این دوره، اشتغال اقتصاد تعاونی‌ها 7.8 رشد یافت و ایجاد تعاونی‌ها نیز با رشد 6.4 درصدی مواجه شد؛ گزاره‌ای که هرگز در هیچ دوره‌ای با این مقیاس، تعاونی‌ها به رونق نرسیده بودند.
محض نمونه، در 33 ماه اخیر منتهی به تیرماه سال‌جاری در دولت سیزدهم، به‌طور متوسط در هر ماه 2 هزار و 243 فرصت شغلی در تعاونی‌ها ایجاد شد و ماهانه 200 تعاونی نیز به وجود آمد.
نشانه‌ها این گزاره را یادآور می‌شوند که محیط کسب‌وکار تعاونی‌ها در حدود سه سال اخیر بهبود پیدا کرده‌ است.
آخرین شاخص‌های شامخ و پایش محیط کسب‌و‌کار در زمستان پارسال بیانگر آن بوده که رقم شاخص صنعت تعاون در بهمن‌ماه به 51.64 درصد افزایش یافته و بالاتر از متوسط نرخ شاخص شامخ بوده است. خدمات بخش تعاون نیز با رقم 51.23 درصد افزایش یافته است.
همه اینها نشان از بهبود اقتصاد بخش تعاون دارد که این روند در سه ماهه اول امسال ادامه یافته است.
 
افزایش تعاونی‌ها در سال‌جاری
روز گذشته نیز معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دستاوردهای دولت سیزدهم در این بخش پرداخت و گفت: تشکیل تعاونی‌ها در این دوره حدود سه ساله نسبت به مدت مشابه در دولت گذشته، 6.4 درصد رشد داشته است. در این دولت 6 هزار و 600 تعاونی ایجاد شد که زمینه اشتغال 173 هزار فرصت شغلی تازه را به وجود آورد که از رشدی معادل 7.8 درصد برخوردار بوده است.
بنا به گفته حامد ویس‌کرمی، در حال حاضر 104 هزار تعاونی با مشارکت 2 میلیون و 700 نفر در کشور وجود دارد که بالغ بر 2 میلیون فرصت شغلی در سطح کشور فراهم شده است.
در این میان بانوان در بخش تعاون نقش فعالی برعهده دارند و مشارکت آنها در اقتصاد تعاونی بالاست. آنطور که ویس‌کرمی گفته، 22 درصد از تعاونی‌های فعال کشور توسط بانوان مدیریت می‌شوند.
بر اساس گفته این مقام مسئول، در دولت سیزدهم بالغ بر ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه زنان تشکیل شده است. این شرکت‌های تعاونی برای بیش از 19 هزار بانو اشتغال فراهم کرده‌اند.
 
رشد 24 درصدی تعاونی‌ها در دولت سیزدهم
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 54 درصد از تعاونی‌های کشور تولیدی بوده و همین امر زمینه را برای صادرات غیرنفتی افزایش داده است. در همین دوره صادرات تعاونی‌ها 24 درصد افزایش داشته و صادرات غیرنفتی این بخش در دولت قبل از 3118 به 3874 میلیون دلار در این دولت رشد کرده است.
 
ایجاد 1400 تعاونی روستایی
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به توسعه تعاونی‌های روستایی اشاره کرد و گفت: در این دولت 1400 تعاونی روستایی ایجاد شد که برای 24 هزار نفر در روستاها فرصت شغلی فراهم کرد.
بنابر داده‌های ارائه شده توسط ویس‌کرمی، بالغ بر ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در این مدت به تعاونی‌های روستایی پرداخت شده است.

رشد 166 درصدی تسهیلات تعاونی در سه ماه اول امسال
معاون امور تعاون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از پرداخت 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب خط اعتباری به تعاونی‌ها در دولت سیزدهم خبر داد.
به گفته ویس کرمی، از مجموع خط اعتباری تعاونی‌ها، 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال‌جاری است که نسبت به سال گذشته از ۱۶۶ درصد رشد برخوردار بوده است. به گفته وی، بالغ بر 139 همت منابع مالی در اختیار تعاونی‌هاست.
از آنجا که مسکن کارگری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است، این مقام مسئول، گفت: در 33 ماه اخیر 747 تعاونی مسکن ایجاد شده و در این دولت از مجموع تسهیلات پرداخت‌شده برای اولین بار، 2 هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کرد تا احداث مسکن‌های کارگری تسریع شود.
وی گفت: در هفته‌های گذشته‌ تفاهمنامه‌هایی برای احداث ۳۸ هزار واحد مسکونی به امضا رسید. اصلاح و ابلاغ سند توسعه بخش تعاون نیز در ابتدای سال قبل به تصویب دولت رسید و در این قالب برنامه ۱۰ ساله ارائه شد.
 
ایجاد شهرک‌های تخصصی بخش تعاون
او همچنین بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های امسال واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش تعاون است. اهداف بسیاری در راستای این هدف دنبال می‌شود و اقدامات مربوط به این مهم آغاز شده است. برنامه دیگر تشکیل تعاونی‌های نیروگاهی است و جهش تولید برق و کاهش ناترازی ۱۴ هزارمگاواتی و پیشگیری از برق را به این واسطه دنبال می‌کنیم.
معاون وزیر کار اضافه کرد: فعالیت در حوزه اقتصاد دریا از دیگر برنامه‌های حوزه تعاون به‌شمار می‌رود. ایجاد شهرک‌های تخصصی بخش تعاون به عنوان چهارمین برنامه در این حوزه تدوین شده که باید دنبال شود. تأسیس نهادهای مالی حوزه تعاون هم باید به عنوان یکی از برنامه‌های بخش تعاون اجرایی شود. همچنین تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری بخش مسکن و ایجاد و تکمیل زنجیره‌های ارزش تولید در حوزه تعاون از برنامه‌های مهم این حوزه محسوب می‌شوند.
ویس‌کرمی افزود: امسال ۱۲۴ هزار زنجیره ارزش را در حوزه تعاون برنامه‌ریزی کردیم. افزایش تأسیس تعاونی‌های زنان با اهداف مشخص در راستای رشد این حوزه نیز در حوزه تعاون وزارت کار برنامه‌ریزی شده است.
معاون امور تعاون وزیر کار ادامه داد: توسعه تعاونی‌های پلتفرمی از دیگر برنامه‌های بسیار مهم حوزه تعاون محسوب می‌شود. در صورت توسعه این بخش کاربران صرفاً به عنوان سرمایه‌گذار نخواهند بود، بلکه امکان افزایش سرمایه و ارزش افزوده در این راستا وجود خواهد داشت.

 

بــــرش

مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت؛ 4 مزیت تعاونی‌ها
براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد کشور دارای سه بخش است که تعاون یکی از این ارکان محسوب می‌شود. تعاونی یک بخش اقتصادی منعطف است که در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی دارای گستردگی است. اقتصاد مردمی باید دارای مالکیت، مدیریت، عاملیت و نظارت باشد و بخش تعاون زمینه اجرایی کردن این مهم را فراهم کرده است.
تجمیع دارایی و اعتبار مردم و حرکت آن در مسیر تولید، عدالت در توزیع منابع، جلوگیری از انباشت قدرت و ثروت، کاهش هزینه‌های تولید، کاهش ریسک فعالیت‌های اقتصادی ‌و‌کاهش هزینه‌های تصدی‌گری دولت از مزایای بخش تعاون به‌شمار می‌روند.

جستجو
آرشیو تاریخی