صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و شصت و نه - ۲۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و شصت و نه - ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱

خودروهای فرسوده معضل جدی کشور

رضا خاتمی
کارشناس صنعت خودرو

آمار متفاوتی در مورد تعداد خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد، اما آنچه مسلم است بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند. این خودروها بار مالی قابل توجهی را برای دولت ایجاد کرده است. دولت سیزدهم برای اسقاط خودروهای فرسوده کارهای مهمی انجام داد که از جمله آن ایجاد زیرساخت برای کسانی بود که می‌خواستند خودروهای خود را اسقاط کنند. همچنین خودروسازان توجیه شدند که بخشی از فروش‌هایشان، چه فروش فوق‌العاده و چه پیش‌فروش باید به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کند و آنها در اولویت قرار گیرند. همچنین بر اساس ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان تولید داخل مکلف شدند ۲۵ درصد از تولیدات خود را به اسقاط خودروی از رده خارج تخصیص دهند.از سویی مراکز اسقاط خودرو فعال شدند و هم‌اکنون آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان هستند. تردد خودروهای فرسوده مشمول جریمه‌های سنگین شده و هیچ اغماضی هم در کار نیست. واردکنندگان خودرو، خریدار خودروهای فرسوده شدند و این اتفاق مهمی است چرا که از سال 1397 واردات خودرو ممنوع شده بود. اگر از سال 1400 تاکنون موضوع اسقاط خودروهای فرسوده مانند دولت دوازدهم به فراموشی سپرده شده بود یا در اولویت قرار نمی‌گرفت، اکنون حجم تردد خودروهای قدیمی در سطح کشور بسیار بیشتر بود و شاید تعداد روزهایی که هوای کشور ناسالم بود بیشتر می‌شد. مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزان خسارت اقتصادی ناشی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیش از ۱۱.۳ میلیارد دلار است. تردد خودروهای فرسوده معضل جدی کشور است و ضرورت دارد دولت چهاردهم به این امر بپردازد. دولت چهاردهم اگر راه دولت سیزدهم را پیش بگیرد طی دو سال می‌تواند کارنامه موفقی در این حوزه داشته باشد و هوای کلان‌شهرها را به سمت بهبود هدایت کند.
در این میان چهار توصیه به دولت چهاردهم و سیاستگذاران دارم؛ 1-تسهیلات بیشتری به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص پیدا کند تا آنها برای تعویض خودروی خود رغبت بیشتری داشته باشند. 2-خودروسازان، مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو مکلف باشند سهمی از محصولات خود را به دارندگان خودروهای فرسوده اختصاص دهند.
3-سیستم بانکی از دارندگان خودروهای فرسوده حمایت و با پرداخت تسهیلات بانکی به آنها کمک کند که صاحبان خودروهای فرسوده با شرایط و نقدینگی بهتر بتوانند خودروی فرسوده خود را تعویض کنند.
4-جریمه تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر افزایش پیدا کند؛ بدین دلیل دارندگان خودروهای فرسوده برای آنکه جریمه نشوند خودروهای قدیمی خود را وارد خیابان‌ها نمی‌کنند و این امر به مرور زمان به کاهش آلایندگی هوا کمک خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی