صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

معرفی اتحادیه

اتحادیه آهنکاران ساختمان، سازندگان در، پنجره، سازه‌های فلزی و جوشکاری تهران

صنعت ساختمان‌سازی یکی از صنایع اشتغالزا در کشور محسوب می‌شود، به طوری که در زمان فعالیت خود مشاغل مختلفی نیز همزمان با آن فعال شده و چرخ تولید در آنها به حرکت در می‌آید. از همین رو می‌توان گفت صنعت ساختمان‌سازی یکی از صنایعی است که برای دستیابی به خروجی نهایی نیازمند استفاده از تولیدات صنایع دیگراست. در، پنجره، سازه‌های فلزی و... از بخش‌هایی هستند که در ساختمان‌سازی از آنها بهره برده می‌شود. از همین رو در شهرهای کشور تعداد قابل توجهی از فعالان در این رسته وجود دارند. فعالان این صنف در تهران زیر نظر اتحادیه‌ای باعنوان «اتحادیه آهنکاران ساختمان، سازندگان در، پنجره، سازه‌های فلزی و جوشکاری تهران» فعالیت می‌کنند که این اتحادیه در سال 1349 تأسیس شده است. اتحادیه آهنکاران ساختمان، سازندگان در، پنجره، سازه‌های فلزی و جوشکاری تهران دارای 900 عضو ثابت دارای پروانه کسب است که در 13 رسته شغلی شامل در و پنجره، اسکلت آهنی، جوشکاری، داربست، تخلیه چاه و... فعالیت می‌کنند. علاوه برآن 500 پرونده نیز در حال طی کردن مراحل دریافت جواز کسب و کار هستند.

حدیث حدادی
خبرنگار

تلاش اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تهران برای کشوری شدن


اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: صنعت دوخت یکی از اشتغالزاترین صنایع در کشور به شمار می‌رود، به طوری که در حال حاضر بین 4 تا 5 میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. در واقع این صنعت جزو صنایع زودبازده کشور می‌باشد که نیازمند حمایت دولتمردان است، زیرا از نظر درآمدزایی در رتبه بالایی قرار گرفته و با برنامه‌ریزی روی این صنعت می‌توان علاوه بر درآمد داخلی، درآمد ارزی قابل توجهی نیز داشت.
علیرضا صادقی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهمی که اتحادیه برای رفاه بیشتر اعضای خود انجام می‌دهد، تأمین نیاز ماشین‌آلات دوخت و تجهیزات خط تولید بخش‌های مختلف همچون پوشاک، کیف و کفش، فرش، خودروسازی، هواپیما‌سازی و... است. اعضای این اتحادیه در 38 رسته مختلف فعالیت دارند، اما در حال حاضر تنها 12 رسته در اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه ثبت شده که یکی از اقدامات اتحادیه پیگیری دریافت کد آسیک برای آنهاست. در این راستا تاکنون جلسات مختلفی برگزار کرده و اقدامات متعددی صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت دوخت و بافت بیش از 4 هزار مدل است که در این خصوص تنها مونتاژ صورت می‌گیرد، زیرا این تجهیزات وارداتی بوده و تولید داخلی ندارد. اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه تنها اتحادیه چرخ خیاطی در کشور است. از همین رو قصد داریم حوزه فعالیت خود را از تهران گسترش داده و ابتدا به محدوده استانی و سپس به کشوری برسانیم. در این راستا اقدامات ابتدایی صورت گرفته است. همچنین این اتحادیه حدود 15 سال است که علاوه بر تولید، خدمات پس از فروش را نیز تحت حمایت خود گرفته است.
صادقی عنوان کرد: یکی از اقدامات این اتحادیه برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی همچون مسابقه فوتسال، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، برگزاری مراسم در روزهای خاص(ولادت و شهادت) برای اعضا است. اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه یک کمیسیون آموزش تشکیل داده که در آن برنامه‌های آموزشی خاصی را برای اعضا خود در نظر گرفته است تا اعضا بتوانند بهترین عملکرد را در حوزه فعالیت خود داشته باشند. قصد داریم در کلاس‌های آموزشی مواردی همچون مشتری‌مداری، روش کار با تکنیسین فنی و... را به اعضا آموزش دهیم تا رضایت مشتری را جلب کنیم.
وی تأکید کرد: در حال حاضر اتحادیه در حال آماده‌سازی ساختمان قدیمی خود است که مراحل پایانی بازسازی را سپری می‌کند. علاوه بر آن اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت و لوازم مربوطه به طور مستمر هر هفته جلساتی را با اعضای خود برگزار می‌کند که در آنها به مشکلات آنها رسیدگی می‌شود. همچنین در حال حاضر در حال پیگیری بیمه تکمیلی برای سال جدید هستیم تا اعضای فعال در صورت تمایل از آن استفاده کنند. گفتنی است این اتحادیه با بهره بردن از کارشناسان مالیاتی به اعضای خود در خصوص امور مالیاتی مشاوره رایگان نیز می‌دهد.

 

انجمن صنعت کامپوزیت ایران از یکی از پتروشیمی‌ها شکایت کرد

  دبیر انجمن صنعت کامپوزیت ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: یکی از انواع کامپوزیت‌ها که در ساخت آنها از الیاف کوتاه یا بلند استفاده شده، کامپوزیت پلیمری است که از آنها به منظور انتقال بار از الیاف و ماتریس بهره برده می‌شود. علاوه بر این نوع کامپوزیت، دو گروه دیگر یعنی کامپوزیت‌های زمینه فلزی و سرامیکی نیز وجود دارد که کامپوزیت پلیمری نسبت به آنها توسعه بیشتری داشته است.
مسعود تأملی افزود: بخش عمده‌ای از مواد اولیه این محصول در کشور تولید می‌شود که اصلی‌ترین مواد اولیه کامپوزیت شامل پارچه، الیاف، شیشه و رزین و پلی‌استر غیر اشتباع است. در واقع صنعت انجمن کامپوزیت ایران خانواده‌ای از تولیدکنندگان، فروشندگان و تأمین‌کنندگان(افرادی که به صورت عمده از تولیدکننده خرید کرده و به مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی می‌کنند)را تحت پوشش خود دارد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که این انجمن با آن دست و پنجه نرم می‌کند مربوط به تخصیص ارز است. علاوه بر آن بخشنامه‌هایی که گمرک، وزارت صمت و اداره مالیات صادر می‌کند نیز مشکلات متعددی را برای فعالان صنف کامپوزیت پلیمری ایجاد کرده است، زیرا تعدد بخشنامه‌ها منجر به ایجاد موانعی شده که حجم تولید را کاهش داده است. بنابراین انجمن صنعت کامپوزیت ایران در حال تلاش برای حذف یا ادغام برخی از این بخشنامه‌هاست. همچنین انجمن به منظور برطرف کردن مشکلات مربوط به گمرک به‌ناچار به صورت موردی اقداماتی انجام داده و موانع مربوط به فعالان این صنف را برطرف می‌کند، اما قانونی که این موانع را ایجاد کرده همچنان پابرجاست. در این خصوص نیز انجمن صنعت کامپوزیت ایران جلسات متعددی را با کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، وزارت صمت و گمرک برگزار کرده که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
 تأملی بیان کرد: یکی از پتروشیمی‌های فعال در کشور در این حوزه انحصاری ایجاد کرده که انجمن در خصوص از بین بردن این انحصار به شورای رقابت شکایت کرده و در حال پیگیری این موضوع نیز است. در واقع در پی این شکایت، خواستار اجرایی شدن سیاست‌های اجرایی اصل 44 به صورت صحیح هستیم. از دیگر مشکلاتی که اعضا با آن مواجه هستند، مدت زمانی است که وزارت صمت برای اعتبار ثبت سفارش در نظر گرفته است. به طوری که این وزارتخانه برای ثبت سفارش‌ها اعتباری 6 ماهه را در نظر گرفته است، در حالی که فرآیند سفارشات ما بیش از 6 ماه زمان می‌برد و فعالان ما در این حوزه مجبور هستند مجدداً ثبت سفارش انجام دهند که همین امر علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد برای آنها هزینه‌زاست. در خصوص بر طرف کردن این مشکل نیز تا کنون با کارشناسان وزارت صمت جلساتی را برگزار کرده و در حال پیگیری آن هستیم.

 

اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران

تقریباً همه دستگاه‌هایی که متحرک هستند توسط یک سیستم الکترومکانیکی تغذیه می‌شود. در واقع چنین سیستمی در اغلب موتورهای الکتریکی، شیربرقی و مکاترونیک وجود دارند. به طوری که اغلب وسایلی که همه روزه از آنها استفاده می‌کنیم دارای چنین سیستمی هستند. وسایلی همچون شیشه‌های برقی خودرو، صندلی‌های برقی، ماشین لباسشویی و... از این سیستم برای حرکت استفاده می‌کنند. این سیستم دارای سه دستگاه الکترومکانیکی رایج به نام‌های موتورهای الکتریکی، سلونوئید و مکاترونیک است. برخی از این وسایل در کشور تولید می‌شود که تولید کنندگان و تعمیرکاران آن تحت نظر اتحادیه‌ای با همین نام مشغول به فعالیت می‌باشند. براساس اعلام رئیس اتحادیه سال تأسیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران وسایل الکترومکانیکی تهران 1342 بوده و درحال حاضر بیش از هزار و 500 عضو فعال دارد. علاوه بر آن در حال حاضر در این اتحادیه حدود 20 پرونده جدید وجود دارد که در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز کسب و کار می‌باشند.

 

اتحادیه لوازم خانگی نفت سوز، گازسوز والکترونیک

امروز در همه منازل لوازم خانگی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر تا جایی پیش رفته که این وسایل جزو جدایی‌ناپذیر زندگی افراد شده است. از همین‌رو و با توجه به نیاز و تقاضایی که افراد جامعه و خانوارها برای تأمین این وسایل دارند، در سطح شهر تعداد بی‌شماری مغازه فروش لوازم خانگی وجود دارد که به بخش‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. در حال حاضر لوازم خانگی نفت سوز، گازسوز و الکترونیکی تحت نظر اتحادیه‌ای با همین عنوان فعالیت می‌کنند. اتحادیه لوازم خانگی نفت سوز، گازسوز و الکترونیک در سال 1343 تأسیس شده که دارای دو هزارعضو فعال دارای پروانه کسب در تهران است. براساس اعلام رئیس اتحادیه در حال حاضر حدود 480 پرونده به منظور دریافت مجوز کسب و کار در اتحادیه وجود دارد.

 

ایجاد ارتباط با سازمان‌های اعتباری داخلی و خارجی یکی از اقدامات انجمن حبوبات ایران

دبیر انجمن حبوبات ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: این انجمن به منظور ساماندهی امور فعالیتی اعضای خود نظیر واحدهای فرآوری، بسته‌بندی، صادرات و واردات تشکیل شده است. در واقع مسئولین این انجمن تلاش می‌کنند با حفظ توازن و نظم برای اعضای خود شرایط را برای بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید مهیا کنند که در این راستا تا کنون از تجربیات علمی و عملی دست‌اندرکاران نیز استفاده کرده‌اند. این انجمن قصد دارد با حمایت از بهبود فضای کسب‌و‌کار و پاسخگویی به مشکلات و نارسایی‌ها در چهارچوب قوانین کشور، شرایط پیشرفت را برای اعضای خود فراهم کند. از همین رو تاکنون اقدامات مختلفی را به منظور ایجاد شرایط مطلوب انجام داده است.
عبدی افتخاری گفت: با توجه به اینکه آمار صحیح و متمرکزی درباره کشاورزان و تولیدات داخلی وجود ندارد، بیشتر اعضای انجمن حبوبات ایران را تاجران (واردکنندگان) تشکیل می‌دهند. واردکنندگان حبوبات به عنوان متخصصین واردات یکی از اقلام مهم سفره مردم در راستای تنظیم و کنترل بازار شناخته می‌شوند که وظیفه خطیری بر عهده دارند، زیرا حبوبات یکی از مواد غذایی است که در معیشت مردم جایگاه ویژه‌ای دارد. این انجمن از سه کمیته فنی، تولید و واحدهای فرآوری و بسته‌بندی تشکیل شده است که جلسات کمیته فنی و همچنین هیأت مدیره به صورت مستمر هر ماه در دفتر انجمن حبوبات ایران برگزار می‌شود.
وی تصریح کرد: انجمن حبوبات ایران به منظور پیشبرد اهداف از پیش‌تعیین‌شده خود و ارتقای سطح دانش اعضا، دوره‌های آموزشی متعددی در حوزه‌های سامانه جامع، قوانین و امور گمرکی و... برگزار می‌کند. علاوه بر آن یکی از وظایف مهم این انجمن، ایجاد بستر و سازکار لازم جهت پذیرش وظایف اجرایی دولت در اجرای قوانین پنج‌ساله توسعه اقتصادی و همچنین قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و دیگر قوانین مربوطه است. در این راستا تاکنون نیز اقدامات متعددی همچون برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی‌ها، ایجاد ارتباط با بانک‌ها و سازمان‌های اعتباری داخلی و خارجی و... از سوی انجمن صورت گرفته است.
افتخاری افزود: همچنین انجمن حبوبات ایران در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط به بازار مشارکت دارد و علاوه بر آن در راستای حمایت از منافع مشروع و قانونی اعضای خود به آنها مشاوره حقوقی رایگان می‌دهد.

 

تشکیل نمایشگاه دائمی تولید تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات توسط سندیکای صنعت مخابرات ایران

نایب‌رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» اظهار داشت: این سندیکا تحت مجوز اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران فعالیت می‌کند. در همه مجامع عمومی سندیکا که مرکب از شرکت‌های عضو است، نماینده اتاق بازرگانی ایران نیز حضور دارد. دبیرخانه سندیکا مرکب از بخش‌های اداری، فنی، مالی، روابط عمومی، امور عضویت و مشاوران تحت نظر دبیر سندیکا فعالیت می‌کنند. همچنین از اقدامات مهم این سندیکا می‌توان به برگزاری منظم جلسات هیأت مدیره و امکان حضور هر یک از شرکت‌های عضو در جلسات هیأت‌مدیره، برگزاری مجامع عمومی در زمان مقرر و انتشار برنامه و بودجه، استفاده از نیروهای متخصص جهت انجام امور، پویایی و فعالیت کمیسیون‌ها و بانک اطلاعاتی موجود در سندیکا اشاره کرد.
فرامرز رستگار تأکید کرد: توانایی تشکل در بهره‌گیری از ابزارهای حمایتگری در راستای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها به منظور تأمین منافع اعضا، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ارزشیابی عملکرد تشکل‌های اقتصادی محسوب می‌شود. با توجه به اقداماتی که سندیکا در این راستا انجام داده موفق به کسب کرسی در نهادهای حاکمیتی، ایجاد ارتباط خوب و اقدامات مشترک با سایر تشکل‌ها، اقدامات و پیگیری‌ها در جهت تغییر آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها درحد قابل قبول شده است. همچنین سندیکای صنعت مخابرات ایران ارتباط مؤثری با نهادهای دولتی و رسانه‌ها نیز دارد که همین امر نیز می‌تواند در بهبود شرایط فعالیت برای اعضا مؤثر باشد.
وی افزود: یکی دیگر از مؤلفه‌های این سندیکا به منظور بهبود محیط کسب‌و‌کار اعضا مؤلفه تنظیم‌گری است. در واقع با استفاده از این مؤلفه موفق به دریافت خدمات انحصاری از دولت شده است. به طوری که در راستای بهبود محیط کسب‌وکار اعضا، تشکل‌ها وظایفی را از جانب دولت به عهده می‌گیرند تا به نوعی متولی امور مربوط به تنظیم‌گری بازار در بخش مربوط به خود باشند. به منظور دستیابی به این امر، سندیکای صنعت مخابرات ایران اقداماتی همچون ارزیابی کیفی خدمات اعضا، استعلام نهادهای داخلی از تشکل درباره توان و ظرفیت ساخت داخل و بررسی‌هایی در خصوص کشف قیمت و قیمت‌گذاری را انجام داده است.
رستگار گفت: سندیکای صنعت مخابرات ایران از ابتدای سال تا کنون اقداماتی همچون مشارکت در کمیته تنظیم لیست اولویت‌های بومی‌سازی تجهیزات برای سال ۱۴۰۳، مشارکت و نظارت برای تهیه نظامنامه بومی‌سازی تجهیزات و نرم‌افزارهای حوزه فاوا در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امضای تفاهمنامه بین سندیکا و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای گسترش سهم تولید داخل در شبکه ملی اطلاعات را انجام داده است. علاوه بر آن، این سندیکا در روز جهانی ارتباطات در اردیبهشت‌ماه مبادله ۱۲ قرارداد و تفاهمنامه تولید داخل بین اپراتورها و شرکت‌های عضو را نیز در کارنامه عملکرد خود دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در حال همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم ضوابط اندازه‌گیری عمق ساخت داخل تجهیزات فاوا و برنامه‌ریزی برای تشکیل نمایشگاه دائمی تولید تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز هستیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی