صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۷

اخبار

افزایش تولید گوجه فرنگی با طرح جدید
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ از ابلاغ طرح افزایش تولید گوجه‌فرنگی در گلخانه تابع اقلیم(سایبان) با هدف افزایش تولید وجلوگیری از افزایش قیمت این محصول در آبان و آذر خبر داد.
الهام فتاحی‌فر، مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی هدف از اجرای این طرح را تأمین بخشی از نیاز مصرف داخلی گوجه فرنگی در ماه‌های آبان و آذر و جلوگیری از افزایش قیمت برای مصرف کننده به دلیل کاهش عرضه محصول در پاییز و پایان برداشت گوجه فرنگی زراعی (فضای باز) اعلام کرد.
وی از دیگر مزایای این طرح را امکان تغییر تقویم کاشت و برداشت گوجه فرنگی زراعی با استفاده از شرایط گلخانه تابع اقلیم، افزایش کیفیت محصول به دلیل پوشش مناسب گلخانه (جلوگیری از آفتاب سوختگی، تگرگ و …)، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، کاهش تبخیر و تعرق و کاهش دوره آبیاری و در نتیجه افزایش کارایی مصرف آب نسبت به کشت فضای باز و افزایش درآمدزایی طرح برای کشاورزان در مقایسه با کشت فضای باز، اعلام کرد.
مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی افزود: طرح کاشت در سایبان بویژه برای کشاورزان دارای مزارع گوجه فرنگی به منظور تغییر شیوه کشت از فضای باز به محیط سایبان، به دلیل افزایش کارایی در مصرف آب، افزایش عملکرد تولید در واحد سطح (۳ تا ۵ برابر)، افزایش کیفیت ظاهری و بازارپسندی محصول، افزایش درآمد بهره‌بردار و امکان افزایش صادرات و ارزآوری مناسب، توصیه می‌شود.
 
 
افزایش تولید شیر و گوشت دام سنگین در کشور
با توجه به گزارش مرکز آمار ایران، تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور نسبت به فصل بهار سال قبل ۱.۹ درصد و تولید شیر ۱۲.۵ درصد افزایش یافته است.
به گزارش تسنیم، بر اساس اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) دوره بهار 1403 که در اواخر خرداد ماه سال‌جاری اجرا شد، تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور 5.57 میلیون رأس برآورد شد که شامل 1.73 میلیون رأس دام اصیل، 2.38 میلیون رأس دام آمیخته و 1.46 میلیون رأس دام بومی است. تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل 1.9 درصد افزایش یافته است.
در فصل بهار سال‌جاری، تعداد گوساله متولد شده 415 هزار رأس و تعداد گاو و گوساله در حال پروار 458 هزار رأس برآورد شد که نسبت به فصل بهار سال قبل، به ترتیب 10.7 درصد افزایش و 7.1 درصد کاهش داشته است. مقدار تولید شیر گاو در بهار امسال 2.31 میلیون تن برآورد شد که نسبت به بهار سال گذشته 12.5 درصد افزایش داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی