صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد - ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

بهبود بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بهار امسال

شاغلان دانش‌آموخته دانشگاهی 6 درصد افزایش یافتند

در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال در حالی‌ که شاغلان فارغ‌التحصیل دانشگاهی بالغ بر 6 درصد افزایش یافته‌اند، جمعیت بیکار این گروه 1.02 درصد با رشد مواجه شده‌اند. در این میان در سه ماهه نخست امسال، رشد اشتغالزایی بانوان بالغ بر 2 درصد بوده که سرعت رشد اشتغالزایی دانش‌آموختگان دانشگاهی در مقابل رشد بیکاری آنها بیانگر بهبود بازار کار این گروه است.
طبق داده‌های مرکز آمار کشور در بهار امسال نرخ بیکاری از 8.2 درصد به 7.7 درصد کاهش پیدا کرد و تعداد بیکاران به دو میلیون و 74 هزار نفر رسید. تعداد مشارکت‌کنندگان افزایش یافته و به 26 میلیون و 820 هزار نفر رسیده است. میزان رشد تعداد جمعیت فعال کشور در بهار امسال نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته 1.3 درصد بوده است. رشد تعداد شاغلان کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به اولین فصل سال گذشته، 1.8 درصد بوده است. مرکز آمار همچنین وضعیت کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در بهار امسال ارائه کرده است. بنا به گزارش این مرکز، در این فصل سهم جمعیت بیکار دانش‌آموخته دانشگاهی در کشور از کل بیکاران با رشد 2.2 درصد مواجه بوده و به 43 درصد رسیده است. در مقابل سهم جمعیت شاغل این گروه از شاغلان کشور در بهار سال گذشته 26.5 درصد بوده که با رشد 1.1 درصدی مواجه شده و به 27.6 درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، 6 میلیون و 440 هزار نفر فارغ‌التحصیل در بهار سال گذشته شاغل بوده‌اند که در نخستین فصل از سال‌جاری، 389 هزار نفر به آنها اضافه شده و تعداد آنها به 6 میلیون و 829 هزار نفر رسیده است. همچنین میزان رشد تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال، 6.04 درصد بوده است. این میزان رشد با توجه به انباشت تقاضا در بازار کار دانش‌آموختگان دانشگاهی چشمگیر بوده و چشم‌انداز مثبتی از این بازار را حکایت می‌کند. این موضوع وقتی بیشتر آشکار می‌شود که رشد تعداد بیکاران دانش‌آموخته دانشگاهی 1.02 درصد بوده است. بنابراین در بهار امسال، سرعت رشد اشتغالزایی دانشگاهیان فارغ‌التحصیل بالغ بر 5 درصد بیشتر از رشد بیکاران این گروه بوده است. در بهار امسال، تعداد بیکاران دانش‌آموخته دانشگاهی از کل بیکاران، 891 هزار نفر بوده است.

وضعیت بازار کار آقایان دانش‌آموخته دانشگاهی
یافته‌ها حکایت دارند که رشد اشتغالزایی جمعیت فارغ‌التحصیل آقا از میزان رشد جمعیت بیکار آن مثل داده‌های کلی اشتغال و بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سرعت بیشتری داشته است.
در بهار سال‌ جاری، سهم جمعیت بیکار دانش‌آموخته دانشگاهی آقا از کل بیکاران آقایان، 30.2 درصد بوده است. یعنی به ازای هر 100 نفر بیکار آقا، سه نفر بیکار وجود دارد. همچنین در این فصل رشد سهم جمعیت بیکار دانش‌آموخته دانشگاهی آقا 2.5 درصد با رشد روبه‌رو بوده است. این در حالی است که سهم جمعیت شاغل دانش‌آموخته دانشگاهی آقا از کل شاغلان آن در این فصل 23.7 درصد بوده که با رشد 0.8 درصد مواجه بوده است. اما در عین حال، تعداد شاغلان آقا در بهار سال‌ جاری از مجموع شاغلان آقا، چهار میلیون و 926 هزار نفر بوده که نسبت به تعداد جمعیت آن در بهار سال گذشته به میزان 1.7 درصد رشد نشان می‌دهد. این در حالی است که تعداد جمعیت بیکار آقای دانش‌آموخته دانشگاهی از کل بیکاران آقا در بهار امسال، 4 میلیون و 158 هزار نفر بوده که در مقایسه با تعداد بیکاران آن در بهار سال گذشته، 0.7 درصد با رشد مواجه شده است. در سه ماهه اول سال گذشته، تعداد بیکاران آقای دانش‌آموخته دانشگاهی، 4 میلیون و 129 هزار نفر بوده است. روی هم رفته، گزارش مرکز آمار کشور از بازار کار داتش‌آموختگان دانشگاهی این گزاره را یادآور می‌شود که همچنان آقایان سهم بالایی از اشتغالزایی در این گروه را برعهده داشته و این نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی در این زمینه در دسترس‌تر قرار دارد، موضوعی که در فصول و سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

چرا بازار کار بانوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی متمایزتر شده است؟
آنچه به طور کلی بازار کار بانوان را در سال‌های اخیر متأثر کرده بود، وجود شکاف بسیار بین بازار کار آقایان نسبت به بانوان بود، گزاره‌ای که آن هم به دلایل متعدد از جمله مسائل اجتماعی و فرهنگی در آن دخالت داشته‌اند و همین امر سبب این موضوع شده است.
اما آنچه بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در بهار امسال نسبت به بهار پارسال متمایز کرده ، رشد اشتغالزایی سهم و جمعیت بانوان و کاهش سهم جمعیت بیکار آنها از کل بیکاران بانو بوده است. در بهار سال‌ جاری، همزمان با کاهش 1.4 درصدی و افزایش 2.4 درصدی سهم جمعیت بیکار بانو از کل بیکاران این قشر، بازار کار شاهد میزان رشد تعداد اشتغالزایی و کندی در رشد تعداد بیکاران این قشر بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد برخلاف فصول و سال‌های گذشته، حالا بازار کار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نه تنها متقاضی داشته، بلکه میزان عرضه فرصت‌های شغلی در آن بیشتر شده است. به بیانی دیگر، بستر لازم برای بازار کار فارغ‌التحصیلان خانم فراهم شده است.  این گزاره وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که سرعت تعداد اشتغالزایی بانوان بیشتر از آقایان بوده است. یافته‌های گزارش مرکز آمار بیانگر آن است، تعداد شاغلان خانم فارغ‌التحصیل دانشگاهی در بهار سال‌ جاری از مجموع شاغلان، یک میلیون و 902 هزار نفر بوده که با رشد 2.4 درصدی سهم 48.1 درصدی از اشتغال این قشر را برعهده  داشته‌اند. به بیانی دیگر رشد تعداد شاغلان بانو در بهار سال‌ جاری 2.3 درصد بوده است. در مقابل جمعیت بیکار دانش‌آموخته دانشگاهی خانم در بهار امسال حدود 476 هزار نفر بوده که در مقایسه با بهار سال گذشته، 1.4 درصد رشد نشان می‌دهد. آنچه مشخص است، هرچند که بازار کار بیشتر در اختیار آقایان است، اما در بهار سال‌ جاری داده‌ها نشان می‌دهند که سهم جمعیت شاغل بانوان فارغ‌التحصیل از کل شاغلان و بیکاران بانو نسبت به آقایان بیشتر بوده و این گزاره بیانگر افزایش فرصت‌های شغلی بازار کار آنها بوده است. به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار کار دانش‌آموختگان دانشگاهی بخصوص بانوان در مسیر مناسبی قرار گرفته و فرصت‌های اشتغالزایی برای آنها نسبت به گذشته در دسترس‌تر قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی