صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و دو - ۳۱ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و دو - ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

۱۷.۵ میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شد
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیراً آمار صنعت بیمه در سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را منتشر کرده که بر اساس آن بیمه درمان، شخص ثالث و مازاد، زندگی (عمر) و بدنه اتومبیل در صدر حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی قرار دارند.
براساس این گزارش، طی سه ماهه نخست سال‌جاری ۱۷.۵ میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده که در قیاس با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۰.۴ درصد رشد داشته است.
همچنین حق بیمه تولیدی یا ارزش این بیمه‌نامه‌ها در مجموع ۱۱۴.۱ همت برآورد شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۴.۳ درصد رشد داشته است.
تعداد خسارت پرداختی در این مدت ۱۸.۸ میلیون مورد بوده است که ۱۱.۸ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد. همچنین مبلغ خسارات پرداختی فوق حدود ۴۲.۷ همت است که ۵۳ درصد رشد را نسبت به سه‌ماهه نخست سال گذشته نشان می‌دهد. نسبت خسارات نیز طی این مدت ۳۷.۴ است که در قیاس با سه‌ماهه نخست سال گذشته ۲.۸ درصد کاهش داشته است.
 
معامله ۶.۶ تن شمش طلا در مرکز مبادله ایران
طی فعالیت شش‌ماهه تالار معاملات شمش طلای مرکز مبادله ارز و طلای ایران و برگزاری ۳۷ حراج حضوری از ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ تاکنون، ۶ هزار و ۶۲۵ کیلوگرم شمش طلا به ارزش حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان معامله شده است.
به گزارش بانک مرکزی، صادرکنندگانی که امکان رفع تعهد ارزی با شمش طلا را دارند، مهم‌ترین عرضه‌کنندگان شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران هستند. علاوه بر این، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان شمش طلا که مشمول رفع تعهد صادراتی نیستند هم امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را دارند. با راه‌اندازی تالار حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، حجم قابل توجهی شمش طلا توسط بخش خصوصی وارد کشور شده و نیازهای مهمی از تولیدکنندگان مصنوعات طلا از این طریق پاسخ داده شده است.
 
 نحوه محاسبه مالیات بر ارث سهامداران بورس اصلاح شد
با توجه به مصوبه هیأت دولت و ابلاغ سازمان امور مالیاتی کشور، بخشی از دستورالعمل محاسبه ارزش سهام متوفی و مالیات بر ارث آن اصلاح شده است. سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای اصلاح انجام‌شده از سوی هیأت دولت در آیین‌نامه‌های اجرایی تبصره‌های (2) مواد 26 و 34 قانون مالیات‌های مستقیم را که مربوط محاسبه ارزش سهام متوفی و مالیات بر ارث آن است، ابلاغ کرد.
مرجع اعلام ارزش سهام متوفی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار است. در مورد سهام و سهم‌الشرکه و حقوق مالی متوفی در سهام و سهم‌الشرکه سایر اشخاص حقوقی، ارزش آن بر اساس رسیدگی اداره امور مالیاتی صلاحیت‌دار تعیین خواهد شد. بدیهی است محاسبه مالیات بر ارث با رعایت احکام قانونی مربوط و به مأخذ و نرخ‌های مندرج در بند (2) ماده (17) قانون صورت می‌گیرد. در مواردی که حسابرسی مالیاتی مغایر با این حکم صورت گرفته باشد، حسب مورد رسیدگی به درخواست مؤدی در راستای ماده (238) قانون مالیات‌های مستقیم و اعتراض در مراجع دادرسی مالیاتی با رعایت ترتیبات مذکور صورت خواهد گرفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی