صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و سه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و سه - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

افزایش عرضه گوشت قرمز در سال 1403

نفیسه امامی
خبرنگار

برنامه امسال وزارت جهاد کشاورزی در بخش گوشت قرمز نیز مشابه سایر تولیدات دامی خوداتکایی است و به همین منظور راهکارهایی درخصوص افزایش تولید گوشت قرمز پیش‌بینی شده است، زیرا این بخش ظرفیت خوداتکایی دارد.
در میان محصولات پروتئینی، گوشت قرمز به میزان نیاز کشور تولید نمی‌شود، زیرا میزان تولید گوشت قرمز حدود ۹۰۰ هزار تن است و برای تأمین بخشی از بازار داخلی باید ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شود. اگرچه در ۴۰ سال گذشته به جهت اینکه نیاز به گوشت در صنعت و فرآوری افزایش یافته بود، بخشی از گوشت صنعتی وارد شد و بیشتر به شکل منجمد واردات صورت گرفت.
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی برنامه امسال در بخش گوشت قرمز نیز مشابه سایر تولیدات دامی خوداتکایی است و به همین منظور راهکارهایی درخصوص افزایش تولید گوشت قرمز پیش‌بینی شده است، زیرا این بخش ظرفیت خوداتکایی دارد.
اطلاعات مرکز آمار حاکی از آن است که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) در حدود ۲ درصد افزایش داشته است. بر‌اساس نتایج بررسی‌های انجام شده، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد 1403 در مجموع 33٬167 تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
بر‌اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار، گوشت گاو و گوساله با 18٬310 تن، 55٫2 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با 11٬626 تن، بز و بزغاله با 2٬468 تن و سایر انواع دام با 763 تن، به‌ترتیب 35٫1 درصد، 7٫4 درصد و 2٫3 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد 1403 با ماه مشابه سال 1402 نشان‌دهنده کاهش 28 درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در خرداد 1403 نسبت به ماه مشابه سال 1402 برای گوسفند و بره 38 درصد، برای بز و بزغاله 14 درصد، برای گاو و گوساله 23 درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش 26 درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر 5 درصد افزایش داشته است.
 
۲۱۷ هزار تن گوشت طیور عرضه شد
روند تولید طیور و جوجه‌ریزی از سال 1402 در سیکل افزایشی قرار گرفت، به‌طوری که رکورد تولید و جوجه‌ریزی در دولت سیزدهم شکسته شد و به بیش از 150 میلیون قطعه رسید. با استمرار این روند در خردادماه سال‌جاری هم ۱۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری کشور انجام گرفته است.
براساس گزارش مرکز آمار ایران، عرضه گوشت طیور در خرداد ماه به بیش از ۲۱۷ هزار تن رسید که گوشت مرغ با ۲۱۰ هزار تن، ۹۷.۲۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. طبق نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه خرداد، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتارشده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در این ماه، جمعاً ۲۱۷ هزار و ۴۵ تن گزارش شده، که سهم گوشت مرغ بیش از سایر انواع طیور بوده است.
بر‌اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ با ۲۱۱٬۰۰۸ تن، ۹۷.۲۲ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۲٬۶۸۴ تن و سایر انواع طیور با ۳٬۳۵۳ تن، به‌ترتیب ۱٫۲۴ درصد و ۱.۵۴ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در خرداد ۱۴۰۳ با ماه مشابه سال ۱۴۰۲ نشان‌دهنده افزایش ۳۴ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت طیور در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۳۴ درصد، برای بوقلمون ۱۵ درصد، برای بلدرچین ۵۰ درصد، برای سایر انواع طیور ۲۲ درصد افزایش و برای شترمرغ ۲۲ درصد کاهش داشته است.

 

بــــرش

پیش‌بینی جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه‌ای در تیرماه
ظرفیت تولید مرغ در کشور ۳.۵ میلیون تن است که با احتساب سرانه مصرف، سالانه ۲.۵ میلیون تن مرغ موردنیاز است. امسال به‌دلیل سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش حجم جوجه‌‌ریزی‌ خرداد، پیش‌بینی می‌شود که تولید مرغ تا پایان سال به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۳ میلیون تن برسد.
بنابر آمار، روزانه هزار تن مرغ مازاد از سطح بازار توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و جمع‌آوری می‌شود که با توجه به حجم بالای جوجه‌‌ریزی‌خرداد، این میزان باید به ۲ تا ۳ هزار تن افزایش یابد تا زیان مرغداران به حداقل برسد.
برآوردها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی تیرماه نیز به حدود ۱۵۰ میلیون قطعه برسد که بر این اساس در خصوص میزان تولید مشکلی نخواهیم داشت. بنابراین میزان تولید و عرضه در تیرماه بالاتر از تقاضا پیش‌بینی می‌شود چراکه تولید روزهای جاری روند افزایشی داشته است.
طی ماه‌های اخیر به‌طور متوسط براساس ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی، ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن تولید داشتیم که کماکان این رقم از بازار بیشتر است، درحالی که حداکثر نیاز کشور ۱۳۵ میلیون قطعه است که بر این اساس بخشی از تولید باید به‌عنوان ذخایر استراتژیک جمع‌آوری یا به بازارهای هدف صادر شود.

جستجو
آرشیو تاریخی