صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و پنج - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و پنج - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ویژگی‌های ضروری برای وزیر جدید صمت

سیدروح‌الله غضنفری
کارشناس صنعت

 
وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، یکی از وزارتخانه‌های مهم اقتصادی کشور است. وزارتخانه‌ای که سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی دارد. از سال 1396 تا سال 1403 این وزارتخانه ادغامی صنایع و معادن و بازرگانی 8 وزیر و سرپرست به خود دیده است. لذا عدم ثبات در فرمانده واحد برای بخش‌های تولید و بازرگانی، باعث شد که برنامه‌ها در این حوزه با خلل‌های متعددی روبه‌رو شود. این وزارتخانه عریض و طویل که در دولت‌های قبل همواره تفکیک آن به بحث و بررسی گذاشته می‌شد، مهم‌ترین نقش را در تولید کشور دارد. لذا برای تحقق اهداف و برنامه‌ها ضرورت دارد که سیاست‌ها و فرماندهی ثبات داشته باشد و همچنین فردی کارآمد رأس آن قرار گیرد.
به‌عنوان کسی که بیش از ۲۰ سال تجربه در بخش‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌ام، شاهد خلأهای مدیریتی و کاستی‌های اجرایی بوده‌ام که با‌وجود دلسوزی‌ها و تلاش‌های وزرای پیشین صمت، به‌دلیل بی‌ثباتی شدید در مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور، نبودن فرمانده واحد در بخش تولید، عدم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، همسو نبودن بخش‌های مختلف وزارت صمت، مشکلات مربوط به تحریم، نبود وحدت رویه جهت اجرای مفاد بخشنامه‌های صادره، بحث دنباله‌دار و بلاتکلیف تفکیک یا عدم تفکیک وزارتخانه و مشکلات ایجاد شده در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، سبب نقصان در این دستگاه مهم شده است.
با توجه به مطالب عنوان‌شده، لازم است وزیر پیشنهادی شایسته وزارت متبوع چند ویژگی را داشته باشد که این موارد می‌تواند شامل 10 محور زیر باشد:
تجربه مدیریت در وزارتخانه و آشنایی کامل به ساختار و لایه‌های وزارتخانه و سازمان‌های تابعه داشته باشد.
حتماً تجربه کار در سطح استان داشته باشد (اهمیت مضاعف این مورد آن است که تجربه و درک ساختار تولید و تجارت استانی اثر مستقیم بر درستی یا نادرستی تصمیمات و سیاستگذاری‌های کلی دارد.)
حتماً تجربه بنگاه‌داری و کار تولید داشته باشد.
رویکرد دانشگاهی و علمی داشته و با محیط آکادمیک تعامل و ارتباط مستمر داشته باشد.
به مباحثی همچون انقلاب صنعتی چهارم، هوش مصنوعی و زنجیره‌های ارزش، اشراف داشته باشد.
نگاه استراتژیک و سیاستگذاری به تولید و تجارت داشته باشد.
اعتقاد عملی به کار با تشکل‌ها و انجمن‌ها تخصصی داشته باشد.
به تفویض امور به استان‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی معتقد باشد.
سلامت کامل مالی اقتصادی و اخلاقی داشته باشد.
چنانچه فرد موردنظر زیر ۵۰ سال و حائز ویژگی‌های بالا باشد، امتیاز ویژه برای وی محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی