ظرفیت صنعت پتروشیمی به مرز ۱۰۰ میلیون تن در سال رسید

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی به مرز ۱۰۰ میلیون تن در سال رسیده و تا پایان امسال با بهره‌برداری از طرح‌های جدید از ۱۰۱ میلیون تن عبور خواهد کرد.
مرتضی شاه‌میرزایی‌ در نشست خبری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران IPF گفت: پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران IPF در روز‌های ۱۴ و ۱۵ مرداد امسال در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.
وی افزود: هدف از برگزاری این همایش، رونمایی از آخرین دستاورد‌های صنعت پتروشیمی ایران و تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط تجاری با شرکت‌های بین‌المللی است.
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: همه گاز‌های همراه نفت غرب و شرق کارون تا پایان سال آینده با همکاری شرکت‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شود. نمونه‌ای از تلاش‌ها برای جمع‌آوری این گازها، بهره‌برداری از ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در سال گذشته با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب است.
وی ادامه داد: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز که از سال‌ها پیش قرار بود به بهره‌برداری برسد، حدود سه هفته پیش با حضور آقای مخبر به صورت برخط به بهره‌برداری رسید و فقط ایستگاه‌های پیش‌تراکم و خطوط انتقال در بالادست این ان‌جی‌ال باقی مانده است.
شاه‌میرزایی همچنین گفت: ظرفیت صنعت پتروشیمی به مرز ۱۰۰ میلیون تن رسیده و تا پایان امسال از ۱۰۱ میلیون تن خواهد گذشت.
وی اضافه کرد: با بازنگری در طرح‌های نیمه‌تمام، مسیر سرمایه‌گذاری‌ها از طرح‌هایی که متناسب با شرایط اقلیمی نقاط خشکی کشور نبود به سواحل منتقل شد و همچنین این سرمایه‌گذاری‌ها از طرح‌هایی که فقط نیمه‌خام‌فروشی را در صنعت پتروشیمی افزایش می‌داد به طرح‌های مهم‌تری که نیاز کشور است، تغییر کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه درباره ارزآوری صنعت پتروشیمی هم گفت: در سال ۱۴۰۰ کمتر از شش و نیم میلیارد دلار برنامه ارزآوری صنعت پتروشیمی بود که خوشبختانه بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری در این صنعت اتفاق افتاد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۱ از مرز ۱۶ میلیارد دلار عبور کردیم و در سال ۱۴۰۲ به علت کاهش قیمت‌های جهانی در برخی محصولات پتروشیمی، عرضه اعتباری و مدت‌دار آغاز شد تا مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی تأمین شود.
 شاه‌میرزایی ادامه داد: ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری در سال ۱۴۰۲ داشتیم که نزدیک به یک میلیون تن به عرضه مواد اولیه در داخل کشور اضافه کرد و ارزآوری کشور از مسیر افزایش صادرات این صنایع افزایش یافت که آمار دقیق آن در بانک مرکزی در حال بررسی است.
حسن عباس‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این نشست خبری با اشاره به بومی‌سازی اغلب کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی در داخل کشور گفت: کاتالیست تولیدی اتیلن گلایکول‌ها از خارج کشور وارد می‌شد و یک شرکت ایرانی هم مدعی بومی‌سازی آن شد که آن را در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بررسی کردیم و نتایج موفقی نیز داشت.
وی اظهار کرد: در یک محموله حدود ۹۰ میلیون دلار برای واردات این نوع از کاتالیست‌ها نیاز بود که خوشبختانه با بومی‌سازی آن، خروج ارز از کشور رخ نمی‌دهد.
 این مقام مسئول با اشاره به اصلاح آیین‌نامه تخفیف پلکانی نرخ خوراک پتروشیمی گفت: در مورد طرح‌های PDH اعتقاد شرکت پتروشیمی این است که باید تخفیف خوراک بگیرند اما سازمان برنامه‌ و‌ بودجه موافق نبود که پیگیری‌ها همچنان برای اصلاح این مسأله در وزارت نفت ادامه دارد.
 وی در پاسخ به سؤالی درباره ابطال نرخ خوراک گاز طبیعی در دیوان عدالت اداری گفت: مبالغی به شرکت‌های پتروشیمی برخواهد گشت.

جستجو
آرشیو تاریخی