صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • گزارش
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
  • صفحه آخر
شماره دویست و هفتاد و پنج - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و پنج - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

خرید یک هزار و 400 میلیارد تومان برگ سبز از چایکاران در سال 1403

یک ماه فاصله بین برداشت چین دوم تا چین سوم وجود دارد. در این یک ماه به باغات چای باید فرصت داده شود تا مجدداً بوته‌های چای جوانه بزنند و به برگ قابل برداشت تبدیل شوند

نفیسه امامی
خبرنگار

مصرف چای در کشور به طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است که 32 هزار تن در داخل تولید و بطور میانگین 65 هزار تن چای به کشور وارد می‌شود، اگرچه میزان واردات بستگی به میزان تولید برگ سبز هم دارد.
وسعت باغ‌های چای در استان‌های گیلان و مازندران حدود ۲۵ هزار هکتار است که بر اساس آخرین آمارها در این دو استان‌ بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد. مهم‌ترین مناطق کشت چای در ایران در استان گیلان با وسعت 90 درصد و استان مازندران با وسعت 10 درصد قرار دارند و با ۱۶۰ کارخانه چای‌سازی در استان‌های گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برگ سبز چای قرارداد منعقد شده ‌است.
سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شد که رقم قابل قبولی نسبت به سال‌های گذشته بود و طبق گفته رئیس سازمان چای کشور سالی استثنایی برای تولید برگ سبز چای در سال قبل رقم خورد، به‌طوری‌که در 13 سال گذشته این میزان تولید بی‌سابقه بود.
یکی از معضلات چایکاران در سال‌های اخیر مواجهه با تنش‌های آبی و خشکسالی است اما خوشبختانه امسال میزان بارندگی مناسب بود و بی‌آبی مشکلی برای چایکاران ایجاد نکرد. علاوه براین دولت با اقدامات حمایتی خود از جمله خرید تضمینی بموقع و ارائه تسهیلات کم‌بهره به چایکاران باعث شد باغات چای که از چرخه تولید خارج شده بودند مجدداً فعال شوند.
حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» درباره وضعیت تولید چای از ابتدای سال تاکنون گفت: برگ‌های سبز چای در چهار مرحله از باغات استان‌های گیلان و مازندران برداشت می‌شوند. چین اول از اردیبهشت و خردادماه آغاز شده و دو چین در تابستان انجام می‌شود که اولی از نیمه تیرماه تا اواخر تیرماه به طول می‌کشد. اکنون نیز در چین تابستانی قرار داریم و چین بعدی تابستان هم در شهریور و چین پایانی در مهرماه قرار دارد.

برداشت 145 هزار تن برگ سبز چای
وی اضافه کرد: 45 درصد از برگ‌های سبز چای در چین بهاره، 30 درصد در چین تابستانه و مابقی در پاییز انجام می‌شود که از بین برداشت‌های چای در طول سال چین بهاره بالاترین درجه از لحاظ کیفیت را داراست. امسال 145 هزار تن برگ سبز چای برداشت شده است که در قیاس با سال قبل تقریباً به همین میزان برداشت شده بود اما تا حدودی کاهش تولید داشته‌ایم.
جهانساز با بیان اینکه امکان افزایش تعداد چین‌های چای وجود دارد، افزود: چایکاران با تغذیه و آبیاری مناسب، به‌زراعی و استفاده از کودهای مناسب می‌توانند چین‌های بیشتری را اضافه کنند. اگرچه 90 درصد اراضی ما شیب دار و دیم هستند و امکان انجام چنین فرایندی را ندارند زیرا دسترسی به آب وجود ندارد، اما باغات چای‌ای هستند که امکان آبیاری دارند و فاصله میان چین‌ها کمتر می‌شوند و برداشت‌ها کیفی‌تر می‌گردند.
جهانساز با اشاره به خرید برگ سبز از چایکاران افزود: 84 هزار تن برگ سبز چای تاکنون توسط سازمان چای خریداری شده است و 19 هزار و 100 تن چای خشک تولید شده است. تا پایان چین اول تابستانه، یک هزار و 400 میلیارد تومان برگ سبز از چایکاران خریداری شده است.
رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: یک ماه فاصله بین چین دوم تا چین سوم وجود دارد. در این یک ماه به باغات چای باید فرصت داده شود تا مجدداً بوته‌های چای جوانه بزنند و به برگ قابل برداشت تبدیل شوند.
وی درباره پیش‌بینی خود از تولید چای در سال‌جاری گفت: امسال در ابتدای فصل بهار با سرمای هوا مواجه شدیم و برداشت بهاره با 10 روز تأخیر آغاز شد. اکنون هم دمای هوا بسیار بالاست و گرمای بالای 30 درجه برای گیاه چای مضر است.
جهانساز اضافه کرد: این گرمای زیاد و خشکی در کاهش عملکرد تأثیرگذار می‌شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود امسال در حدود 12 درصد کاهش تولید داشته باشیم. احتمال دارد در چین‌های بعدی شرایط بهتری برای تولید فراهم بیاید تا این کاهش فعلی جبران شود.
رئیس سازمان چای کشور در پایان سخنانش با اشاره به پرداخت مطالبات چایکاران گفت: 40 درصد مطالبات شان پرداخت شده است. خرید تضمینی برگ سبز چای 25 درصد توسط دولت و 75 درصد توسط کارخانه‌ها انجام می‌شود.

 

بــــرش

ضرورت استفاده از روش‌های مکانیزه توسط چایکاران
برگ سبز چای درجه یک فرآوری نشده امسال هر کیلو ۱۸ هزارتومان و درجه دو نیز کیلویی ۱۵ هزار تومان برای سال ۱۴۰۳ مصوب شده است. این نرخ سال گذشته برای برگ سبز درجه یک ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و درجه دو برابر با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود. چایکاران با توجه به شرایط آب و هوایی می‌توانند با برداشت بموقع برگ سبز چای در تولید چای خشک کیفی در جهت اعتلای صنعت چای کشور و افزایش مصرف چای داخلی با کیفیت کمک کنند. در همین راستا استفاده از روش‌های کشت و کار مکانیزه و سیستم آبیاری نوین و ضرورت توجه کشاورزان چایکار به اجرای آنها ضرورت دارد. به عنوان نمونه تولید برگ سبز چای با استفاده از روش مکانیزه در هر هکتار ۱۵ تن اما در روش سنتی پنج تا هفت تن است. از سوی دیگر جهش تولید با استفاده از روش‌های مکانیزه برای تولید بیشتر و با کیفیت امکانپذیر است که باید در اولویت استفاده توسط چایکاران قرار بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی