صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

لزوم مالیات ستانی از لوکس سواران

امیدرضا‌نژاد شاپوری
کارشناس امور مالیاتی


 پرداخت مالیات یکی از مقررات زندگی اجتماعی است که بر طبق آن، بخشی از درآمد اشخاص جهت تأمین منابع مالی و هزینه‌های جاری جامعه و تنظیم امور اقتصادی کشور به دولت پرداخت می‌شود. علاوه بر آن مالیات یک ابزار سیاست مالی است که تنظیم امور اقتصادی کشور از کارکردهای مهم آن است.
 یکی از انواع پایه‌های مالیاتی، مالیات بر خودروهای لوکس است که شاخه‌ای از مالیات بر ثروت محسوب می‌شود. مالیات از ثروت اقشار پردرآمد در بیشتر کشورها موضوعیت دارد چرا که به بازتوزیع ثروت در جامعه، ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی و کاهش اختلاف طبقاتی منجر می‌شود. هدف از طراحی و اجرای مالیات بر خودروهای گرانقیمت نیز در وهله نخست، کنترل وکاهش سوداگری، تنظیم قیمت کالا و خدمات در بازار و بازتوزیع ثروت است و کارکرد درآمدزایی آن برای دولت در اولویت بعدی قرار دارد.
در کشور ما نیز مالیات از خودروهای لوکس به عنوان یک پایه جدید مالیاتی و براساس قانونی که در جریان جلسه علنی مجلس و بررسی‌های لازم برای درآمد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب شد، از اواخر سال مذکور در دولت سیزدهم آغاز شد و در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مورد تأکید قرار گرفت. بر اساس این قانون، از مالکان خودروهایی که ارزش روز آنها از مبلغ مشخصی بیشتر باشد مبلغی به عنوان مالیات خودروی لوکس اخذ می‌شود. میزان مالیات برای خودروهای لوکس با توجه به ارزش آن یعنی نوع خودرو، تفکیک خودروی داخلی و خارجی و مدل آن متفاوت است و سازمان امور مالیاتی کشور براساس جداول ارزش‌گذاری خودرو میزان مالیات مشمول را محاسبه می‌نماید.
براساس قانون بودجه سال 1402 انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سه میلیارد تومان است نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌شود و شناسایی خودروهای لوکس جهت وصول مالیات متعلقه نیز با توجه به جدول قیمت‌گذاری خودروها و اخذ اطلاعات پایه خودروها از پلیس راهور صورت می‌گیرد.
خودروهایی که در زمره خودروهای لوکس و گرانقیمت قرار دارند در زمان نقل و انتقال نیاز به مفاصاحساب مالیاتی دارند که در صورت پرداخت مالیات سالانه صادر می‌شود. درخصوص سایر تبعات عدم پرداخت این نوع مالیات، باید گفت که طبق مقررات قانون بودجه ۱۴۰۲، دارندگان خودروهای لوکس بالای سه میلیارد تومان مکلفند در موعد قانونی مالیات متعلقه را پرداخت کنند و اگر اقدامی نکردند شرایط مطالبه و ادامه سیر فرایند قانونی وصول مالیات از طریق سازمان امور مالیاتی انجام خواهد گرفت. همچنین اگر مالکان خودروهای لوکس، مالیاتشان را پرداخت نکنند اقدامات اجرایی را انجام می‌دهیم و در این راستا یکی از اقدامات این است که خودرو از طریق نیروی انتظامی توقیف و نسبت به مطالبه و وصول مالیات حقه دولت اقدام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی