صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

معرفی اتحادیه

حدیث حدادی
خبرنگار

بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری و تولید
یکی از اقدامات مهم سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: این سندیکا یک تشکل اقتصادی است که از زیرمجموعه‌های اتاق بازرگانی است و وظیفه اصلی آن حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در زمینه مسائل و مشکلات مربوط به تولید و برنامه‌های توسعه‌ای می‌باشد. در واقع می‌توان گفت ساماندهی امور مربوط به کاغذ و مقوا در کشور که شامل ایجاد توازن و نظم در بازار از لحاظ کمی و کیفی و ارتباط مستمر با دولت برای همکاری در زمینه‌های تنظیم‌گری می‌شود، برعهده این سندیکا است. یکی از اقدامات مهم سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران حمایت و هدایت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و تلاش و همکاری برای ارتقای کیفیت و ایجاد بازارهای جدید است.
مهشید پورداد افزود: سندیکا به منظور افزایش مهارت فعالان این صنف کلاس‌های آموزشی تخصصی در خصوص کاغذ و موارد مرتبط برگزار کرده که اعضا و دیگر علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کرده و از آن بهره ببرند. علاوه بر آن برای حفظ نظم بازار و حفظ منافع همه تولیدکنندگان و رضایت مشتری، جلسات هم‌اندیشی برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم شرایط مناسبی برای عرضه تولیدات خود در بازار فراهم کنیم. همچنین سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران به منظور برطرف کردن مشکلات اعضای خود در حوزه‌های تأمین اجتماعی، اداره دارایی، گمرک، سازمان توسعه و تجارت و محاکم قضایی نامه‌نگاری‌ها و مکاتباتی را انجام داده تا بتواند مشکلات اعضا را برطرف کند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در بازار، خرید و فروش و معاملات به‌صورت اعتباری صورت می‌گیرد برای برخی اعضا مشکلاتی در این راستا ایجاد شده بود که سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در راستای برطرف کردن این مشکلات، مکاتباتی با نهادهای مربوطه همچون مجلس، قوه قضائیه و اتاق بازرگانی انجام داده و در حال پیگیری آن نیز است.
پورداد گفت: یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مربوط به حوزه گمرک بود که به علت رسوب مواد اولیه مورد نیاز در دسترس تولیدکنندگان بعضاً باعث توقف تولید می‌شد یا اینکه برخی از مواد اولیه به علت نگهداری طولانی مدت در گمرک و عدم ترخیص دچار مشکل و غیر قابل استفاده می‌شدند. در این باره نیز سندیکا جلسات متعددی را با بخش‌های مربوطه برگزار کرد که موفق شد به نتیجه مطلوب دست یافته و مشکل برطرف شود. علاوه بر آن یک کمیسیون فنی در سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران فعالیت دارد که اقدام به درجه‌بندی انواع کاغذ بسته‌بندی کرده تا مصرف کننده بتواند بر اساس کیفیت و قیمت، محصول مورد نیاز خود را انتخاب کند. همچنین این سندیکا در زمینه پژوهش نیز فعال است به طوری که از طریق کمیسیون فنی و دانشگاه اقداماتی را انجام می‌دهد تا نیاز صنعت را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار دهد.

 

تلاش‌های سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در خصوص اصلاح بخشنامه ممنوعیت واردات کالاهای مشابه به نتیجه رسید

رئیس هیأت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: این سندیکا یک تشکل دارویی است که در جهت حمایت از مواد مؤثره و بسته‌بندی دارویی تحت چهارچوب‌های منافع ملی فعالیت می‌کند که دارای 5 نفر عضو هیأت مدیره و یک نفر بازرس اعضای هیأت مدیره می‌باشد. در این سندیکا هر ماه جلسات هیأت مدیره تشکیل می‌شود و به موضوعات مرتبط با منافع تولیدکنندگان می‌پردازد. در واقع در این جلسات مشکلات اعضا مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای متناسب برای رفع آنها ارائه می‌شود.
فرامرز اختراعی افزود: در سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی، نهاد آموزشی فعالیت دارد که به شرکت‌های مختلف متناسب با نیاز آموزشی‌ای که دارند، آموزش‌های تخصصی در خصوص پیچیدگی‌های تولید داده می‌شود. همچنین این سندیکا کتاب‌هایی منتشر می‌کند که در آنها روش‌های تولید مولکول‌هایی که در کشور تولید نشده‌اند عنوان شده و برآوردهای اقتصادی آنها نیز در این کتب درج می‌شود. در واقع سندیکا جهت توسعه صنعت مواد دارویی و شیمیایی چنین اقداماتی را انجام می‌دهد.
وی تصریح کرد: این سندیکا به منظور پیگیری خواسته‌های اعضا و رفع نیاز آنها جلسات مختلف با ارگان‌های دولتی بخصوص سازمان غذا و دارو برگزار می‌کند که در این جلسات پیگیر درخواست اعضای خود است. علاوه بر آن با سایر نهادهای دولتی و غیردولتی نیز جلساتی داشته‌ایم تا مشکلات اعضا را برطرف کنیم به طوری که تاکنون جلسات مختلفی با وزارت نیرو برای تأمین آب، برق، گاز و پتروشیمی برای تأمین نیازهای اولیه با نرخ بورسی برگزار کرده‌ایم.
 اختراعی بیان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که توسط سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی صورت گرفته مربوط به حوزه ارز است، به گونه‌ای که این سندیکا به جای شرکت‌ها وارد مذاکره شد و مابه التفاوت نرخ ارز را از دولت درخواست کرد. همچنین یکی از اقدامات مهم این سندیکا در حوزه قیمتگذاری بوده به طوری که در زمان ایجاد کمیسیون قیمتگذاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی حضور داشته و نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند.
وی گفت: براساس بخشنامه‌ای واردات کالاهایی که مشابه داخلی داشتند تاکنون معاف از تعرفه ارزش افزوده بودند. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها به جای تولید تمایل به واردات داشتند. سندیکا در این خصوص اقدامات متعددی انجام داد که در نهایت در چند ماه اخیر به نتیجه مطلوب دست یافت و بخشنامه اصلاحی را دریافت کرد که بر اساس آن از چند ماه گذشته ورود مواد مؤثره دارویی که مشابه داخلی دارند، مشمول تعرفه ارزش افزوده شده است.

 

اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی
(همبرگر، سوسیس و کالباس) تهران

یکی از مواد غذایی پرطرفدار در جهان غذاهای فست‌فودی است. شاید قیمت پایین این نوع از غذا باعث شده فست‌فودها طرفداران بی‌شماری در جهان داشته باشند. همچنین با توجه به زندگی ماشینی که امروزه در جوامع رواج پیدا کرده افراد تمایل دارند کمترین زمان را برای تهیه غذا صرف کنند، از همین‌رو محصولاتی همچون همبرگر، سوسیس، کالباس و... فروش بیشتری دارند.
در واقع می‌توان گفت حجم تقاضای این محصولات در بازار فروش مواد غذایی در سال‌های اخیر بشدت افزایش داشته که همگام با تعداد عرضه‌کنندگان محصولات گوشتی روند صعودی به خود گرفته است، به طوری که بر اساس اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات گوشتی تهران، در حال حاضر در کلانشهر تهران یک‌هزار واحد صنفی که در حوزه توزیع، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و همچنین حدود 15 واحد صنفی که تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی می‌باشند، زیر نظر این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند. این تولیدکنندگان تنها مجاز به فروش محصولات خود هستند و نمی‌توانند تولیدات خود را برای فروش به سایر فروشندگان عرضه کنند. گفتنی است اتحادیه فرآورده‌های گوشتی در سال 1372 تأسیس شده است.

 

اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان

یکی از بخش‌های فعال در حوزه ساختمان، تزئینات داخلی است که علاوه بر اینکه فعالان این حوزه در زمان ساخت ساختمان خدماتی را ارائه می‌دهند، این روزها به دلیل افزایش قیمت مسکن در کشور بیشتر افراد توان مالی لازم را برای خرید مسکن ندارند، از همین‌رو اغلب اقدام به بازسازی کرده که برای این امر به متخصصین این حرفه مراجعه می‌کنند.
صنف تزئینات داخلی ساختمان حدود 800 عضو دارد که تحت نظر اتحادیه‌ای با همین عنوان فعالیت می‌کنند. این اتحادیه که در سال 1364 تأسیس شده است اعضای آن در چند رسته مختلف فعالیت دارند. برخی از رسته‌های آن شامل کاغذ دیواری، کفپوش و موکت، پارکت و لمینت، تولید پرده‌های عمودی و افقی و دوخت و نصب پرده‌های پارچه‌ای می‌شود. همچنین اعضای اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان شامل فعالان رسته‌های تولید ساخت شومینه، گچبری پیش‌ساخته، نقاشی ساختمان و خشکشویی فرش و مبل نیز می‌شود.

 

استفاده رایگان اعضای انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران از آزمایشگاه‌های دانشگاهی

دبیر انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: فوم‌های پلی اورتان نوعی مواد شیمیایی است که از ترکیب شیمیایی ایزوسیانات و پلی یول‌ها ساخته می‌شوند. در واقع این فوم‌ها نوعی فوم پلاستیکی به منظور عایق حرارتی و الاستومری هستند. همچنین این محصول از زنجیره‌های پایین دستی پتروشیمی به شمار می‌رود که در 7 صنعت مهم کاربرد داشته و انواع و اقسام مختلفی دارد که از این فوم در کفی کفش، جلو فرمان ماشین‌های ایرانی، ساختمان، صنایع برودتی، هواپیما و... استفاده می‌شود.
نسرین اجاقی اظهار داشت: این انجمن از سال 1402 به همت هیأت مدیره جهش خوبی داشته و در 5 حوزه تنظیم‌گری، حکمرانی، راهبردی، خدمات و عضویت فعالیت می‌کند. در گذشته مواد اولیه و محصول تولید شده در کارخانه‌های داخلی با یک کد ثبت می‌شد که انجمن با کمک حوزه تنظیم‌گری در راستای حمایت از تولیدکنندگان اقداماتی برای تفکیک کد تعرفه‌های کالاهای ساخته شده از مواد اولیه انجام داده است. در واقع این بخش از انجمن با برگزاری جلساتی با حضور گمرک و وزارت صمت تلاش کرده تعرفه واردات اولیه را کاهش دهد که در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد. علت این کار علاوه بر تشویق به تولید بیشتر جلوگیری از ورود کالاهای وارداتی بی‌کیفیت است.
وی افزود: در یک سال گذشته انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران حوزه حکمرانی این صنف را تقویت کرده به طوری که برای دستیابی به این منظور از اعضای متخصص که دارای دانش و توان بالایی هستند در کمیسیون‌های مختلف بهره برده است. همچنین تمرکز بر این امر به اندازه‌ای بوده که در حال حاضر 5 کمیسیون فنی، راهبردی، بازرگانی، روابط عمومی و کفش (بخش بزرگی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خاص را در خود جای داده است) که مشغول به فعالیت هستند.
اجاقی تصریح کرد: کمیسیون فنی هر هفته دوشنبه‌ها جلسه‌ای در راستای بهبود عملکرد برگزار می‌کند که علاوه بر آن کمیسیون راهبردی نیز خط مش صنعت پلی اورتان را در کشور ترسیم می‌کند. در واقع این کمیسیون تعیین می‌کند در کشور چه جایگاهی دارد و به چه نقطه‌ای قصد دارد دست پیدا کند. در حال حاضر چشم‌انداز انجمن تبدیل شدن به هاب خاورمیانه است که بر اساس آن برای رشد صنعت برنامه‌ریزی می‌کند.
وی تأکید کرد: پر تعدادترین کمیسیون انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران، کمیسیون بازرگانی است که از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار می‌باشد. همچنین این کمیسیون در سامانه تجارت، خرید تجمیعی از شرکت‌های خارجی و... فعالیت می‌کند. کمیسیون روابط عمومی نیز زبان گویای انجمن محسوب می‌شود که در سایت، برگزاری نمایشگاه‌ها و... فعالیت می‌کند.
وی بیان کرد: در حوزه خدمات این انجمن دو مشاوره حقوقی خبره حضور دارند که به صورت رایگان به اعضا مشاوره می‌دهند. این حوزه تاکنون فعالیت‌های مختلفی داشته که برگزاری دو دوره آموزش امور بازرگانی به صورت رایگان برای اعضا از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد. آخرین حوزه انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران حوزه عضویت است. این حوزه در چند ماه اخیر به شناسایی شرکت‌های مرتبط و معرفی انجمن پرداخته که موفق به جذب 5 شرکت جدید به انجمن شده است.
اجاقی خاطرنشان کرد: این انجمن در ماه‌های اخیر اقدام به راه‌اندازی وب سایت مرتبط با صنف کرده و علاوه بر آن از وزارت ارشاد نیز مجوزی برای نشریه انجمن دریافت کرده است. همچنین انجمن تولیدکنندگان پلی اورتان ایران با دو دانشگاه که در زمینه پلیمر و پلی اورتان توانمند هستند، دو تفاهمنامه امضا کرده تا براساس آن اعضا بتوانند از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها استفاده کرده یا اینکه برای فرمول‌های خاص در کلاس‌های دانشگاه نیز به صورت رایگان شرکت کنند.

 

فروش مکمل‌های قاچاق دغدغه سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران

دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» عنوان کرد: این سندیکا یک تشکل کارفرمایی می‌باشد که از جمع شدن شرکت‌هایی که تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-ویتامینی، غذایی هستند، شکل گرفته است. در واقع فرآورده‌های مکمل‌ها شامل ویتامین‌ها، املاح، اسیدهای آمینه و... می‌شود. وظیفه اصلی سندیکا دفاع از صنف، برقراری ارتباط با حاکمیت به طوری که حوزه‌های دولتی دستورالعمل‌ها را به نحوی اصلاح کنند که مشکلات تولیدکنندگان رفع شده و پتانسیل تولید کشور افزایش پیدا کند، است. علاوه بر آن با مشارکت سندیکا با دولت قوانین به گونه‌ای در نظر گرفته شود که کیفیت محصولات روند صعودی پیدا کند.
محمد ناصری افزود: در چند ماه گذشته سطح تعاملات سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران با وزارت بهداشت افزایش داشته  به طوری که بر اساس توافقات صورت گرفته با این وزارتخانه قرار است دستورالعمل‌های مربوط به صنف مکمل‌های رژیمی-غذایی با ما به اشتراک گذاشته شود تا مغایر با تولید نبوده و تأثیرات منفی بر تولید داخلی این محصولات نگذارد. یکی از مشکلات اعضای فعال در این صنف مربوط به تسهیلات بانکی می‌باشد، به گونه‌ای که به علت عدم دریافت این تسهیلات تولیدکنندگان این صنف در خصوص سرمایه در گردش خود با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند و توان خرید مواد اولیه را برای تولید ندارند.
وی بیان کرد: این سندیکا زیرمجموعه فدراسیون سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران است. سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران از قوانین تشکل‌های بالادستی خود پیروی کرده و به منظور برطرف کردن موانع موجود در تولید مکمل‌های رژیمی-غذایی مشکلات اعضای خود را به صورت مکتوب یا حضوری در جلسات اعلام می‌کند تا بررسی شده و اقدامات لازم برای برطرف کردن آنها صورت گیرد.
ناصری تصریح کرد: یکی از ارگان‌هایی که فعالان این صنف بیشترین ارتباط را با آن دارند، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. این امر در حالی است که اعضای سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران برای پیگیری امور خود از این دو نهاد با مشکلات متعددی مواجه هستند. سندیکا برای رفع این مشکل فعالان خود، تاکنون اعتراضات خود را به صورت حضوری و مکتوب اعلام کرده اما تاکنون به نتیجه نرسیده و هنوز اعضا نمی‌توانند مسیر کاری خود را به راحتی در این دو نهاد پیگیری کنند. یکی دیگر از اقداماتی که این سندیکا برای اعضای خود انجام می‌دهد، برگزاری دوره‌های آموزشی برای مسئولین فنی شرکت‌ها است تا اعضا بتوانند کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر بر اساس قوانین جاری، قانونی برای قیمت‌گذاری مکمل‌ها وجود ندارد و تنها دارو و شیرخشک قیمتگذاری می‌شود. اما سازمان غذا و دارو به علت حساسیت‌هایی که دارد تلاش می‌کند قیمت این محصولات را کنترل کند، به همین دلیل در حال حاضر شرایط  قیمتگذاری برای این محصولات در حالت بلاتکلیفی است. علاوه بر آن در حال حاضر نظارت بر مکمل‌ها بیشتر در زمان قبل تولید صورت می‌گیرد در حالی که از نظر ما باید تمرکز ناظران بیشتر بعد از تولید و در بازار باشد، به طوری که بازرسان، این محصولات را از نظر کیفی مورد بررسی قرار دهند.
ناصری افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه هستیم وجود کالاهای غیرقانونی و قاچاق در سطح کشور است که به راحتی به فروش می‌رسد. در واقع این امر اغلب در بخش مکمل‌های ورزشی به چشم می‌خورد که نظارت آن بر عهده مرکز مبارزه با قاچاق کالا و ارز است اما این نظارت صورت نمی‌گیرد. سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی-غذایی ایران را در این خصوص از طریق ارسال نامه پیگیری کرده است اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. مردم باید بدانند که همه مکمل‌های مجاز دارای برچسب اصالت بوده و فقط در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

 

رفع مشکلات تعرفه خدمات بازرسی توسط انجمن شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران

رئیس انجمن شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» بیان کرد: این صنف یک انجمن کارفرمایی است که شرکت‌های حقوقی زیرمجموعه آن هستند. در واقع هدف اصلی عضویت این شرکت‌ها در انجمن ایجاد شرایطی مطلوب به منظور ارائه خدمات بهتر با کیفیت بالاتر است. همچنین این انجمن 18 سال است که عضو شورای تشکل‌های مهندسی کشور نیز می‌باشد.
حسن شیروانی تصریح کرد: از جمله وظایف و مسئولیت‌های انجمن شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران می‌توان به کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواسته‌های مشروع و قانونی اعضا، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها، توسعه و گسترش فعالیت‌ها و همکاری با سایر انجمن‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی اشاره کرد. علاوه بر این موارد، این انجمن در راستای ارتقای صنف اقدام به ارائه مشورت، برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها نیز می‌کند.
وی تأکید کرد: انجمن در راستای ارتقای فرهنگ کیفیت و فعالیت‌های صنفی خود در 6 سال گذشته نشریه تخصصی و صنفی صنعت بازرسی را با عنوان «نگاه نافذ» همراه با 5 کتب تخصصی منتشر کرده است. علاوه بر آن انجمن شرکت‌های بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب ایران در ماه‌های اخیر به منظور توانمند‌سازی و ارتقای کیفی، موفق به برگزاری 6 دوره آموزشی تخصصی تئوری و عملی طی 21 روز شده که در این دوره‌های آموزشی بیش از 150 کارشناس بازرسی از اعضای انجمن شرکت کرده‌اند.
شیروانی گفت: در سال جدید با تجدید قرارداد پزشک متخصص انجمن، خدمات کارشناسی دزیمتری پزشکی پرتونگاران شرکت‌ها از سوی انجمن ادامه داده شد. همچنین این انجمن با تجدید و تکمیل تعرفه خدمات بازرسی و آزمایش‌های غیرمخرب توانسته قسمتی از مشکلات اعضا را رفع کند و امیدوار است با جلساتی که از طریق شورای تشکل‌های مهندسی با سازمان برنامه و بودجه داشته، این مهم را به صورت جدی حل و فصل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی