صفحات
  • صفحه اول
  • کلان
  • اصناف و تشکلها
  • انرژی
  • تولید
  • زیرساخت
  • بازار
شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران اقتصادی - شماره دویست و هفتاد و شش - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به 16 میلیون و 386 هزار نفر رسید

رشد 19.7 درصدی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

در 28 ماه منتهی به بهمن‌ماه سال 1402 تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از 13 میلیون و686 هزار نفر به 16 میلیون و 386 هزار نفر افزایش یافته و به بیانی دیگر تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در این بازه زمانی به میزان 19.7 درصد با رشد مواجه شده است. دو میلیون و 700 هزار نفر و به طور متوسط ماهانه حدود 96 هزار و 429 نفر در این مدت بیمه شده‌اند. این میزان بیمه شده بالاترین رقمی است که تاکنون در این بازه کوتاه‌مدت در این صندوق به ثبت رسیده است.
براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، از ابتدای مهرماه سال 1400 تا انتهای دی‌ماه سال 1402، تعداد یک میلیون و 440 هزار بیمه شده اجباری که همان بیمه‌شدگان شاغل هستند، مشمول بیمه صندوق تأمین اجتماعی شده‌اند که این میزان با رشد 14.4 درصدی روبه‌رو بوده است. در این بازه زمانی میزان بیمه‌شدگان اجباری تأمین اجتماعی از 10 میلیون نفر به 11 میلیون و 440 هزار نفر افزایش یافتند که معادل 70 درصد کل بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.
در همین مدت، یک میلیون و 260 هزار بیمه شده در قالب فراگیر شامل مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت ‌پوشش این سازمان قرار گرفته‌اند. مجموع تعداد بیمه‌شدگان فراگیر نیز از سه میلیون و 393 هزار نفر تا قبل از مهرماه سال 1400 به چهار میلیون و 653 هزار نفر تا انتهای دی‌ماه سال 1402 رسیده و 37.1 درصد میزان رشد تعداد بیمه‌شدگان فراگیر در این مدت بوده است.
بر پایه داده‌های آماری ارائه شده از سازمان تأمین اجتماعی، تا ابتدای بهمن‌ماه سال 1402 تعداد کل بیمه‌شدگان این سازمان به 16 میلیون و 386 هزار نفر افزایش یافته که به طور متوسط بالای 96 هزار نفر در هر ماه بیمه شده‌اند.
رشد 19.7 درصدی تعداد کل بیمه‌شدگان، افزایش 14.4 درصدی شمار افراد بیمه اشتغال و رشد 37.1 درصدی تعداد بیمه‌شدگان فراگیر در 28 ماه منتهی به بهمن‌ماه سال 1402 نشان از بهبود بازار کار در این مدت داشته و این بازار به ثبات رسیده است.
درآمد 88 هزار میلیارد تومانی به منابع پایدار
با افزایش این تعداد بیمه ‌شده، پایداری تأمین ‌اجتماعی مبتنی بر سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی (ابلاغی مقام معظم رهبری) و پوشش بیمه فراگیر محقق شده است.
هم‌اکنون آمارهای موجود نشان می‌دهد سازمان تأمین اجتماعی با جذب بیمه‌شدگان جدید می‌تواند به دنبال توسعه پوشش بیمه‌ای با افزایش منابع پایدار از محل وصول حق بیمه‌ها تلاش جدی داشته باشد که در این مدت در بخش تأمین منابع پایدار اقدامات اثربخشی انجام شده است.
فعالیت‌های مستمر در بخش توسعه پوشش بیمه‌ای با جذب بیمه‌شدگان اجباری و طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای ارائه خدمات بیمه‌ای به دانشجویان و زنان خانه‌دار در قالب بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد باعث شده در این مدت ۸۸ هزار میلیارد تومان به منابع پایدار این سازمان افزوده شود.

رویکرد تحولی سازمان تأمین ‌اجتماعی در دولت سیزدهم
در همین زمینه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از برخی تلقی‌ها که تلاش می‌کردند شرایط تأمین ‌اجتماعی را بحران‌زده جلوه دهند، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم که مسئولیت سازمان را پذیرفتیم، فقط برای پرداخت مستمری ماهانه حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان، بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داشتیم که برای جبران این کسری از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه از بانک رفاه انجام شده بود.
وی با اشاره به اینکه در همین ماه گذشته حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بابت حقوق و مستمری و مسائل جاری سازمان هزینه شده است، اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز، برای پرداخت حقوق و مستمری حتی یک ریال از نظام بانکی استقراض نشده و آینده‌خواری‌ای که در دوره قبلی به این صندوق بین‌نسلی تحمیل شده بود، در دولت شهید رئیسی و با همت بلند ایشان به آینده‌سازی تبدیل شد. در حالی که اگر بنا بود مسیر گذشته در این دولت هم استمرار پیدا ‌کند، امروز باید ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی استقراض می‌کردیم.
وی افزود: یکی از دلایل کاهش نرخ تورم در دولت شهید جمهور، جلوگیری از ناترازی منابع و خودداری از اضافه برداشت‌ها در سازمان تأمین‌ اجتماعی بود. همین استقراض ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی آثار تورمی قابل توجهی در کشور داشت که در صورت استمرار مسیر گذشته، این ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید که آثار تورمی آن در کشور می‌توانست بسیار جدی باشد، در حالی ‌که نه تنها مسیر گذشته استمرار پیدا نکرد، بلکه به همت شهید جمهور و همکاری سران قوا، بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین ‌اجتماعی تأدیه شد و از محل این تأدیه بدهی بی‌نظیر دولت سیزدهم، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تأمین ‌اجتماعی به نظام بانکی تسویه شد.
آنچه مشخص است هم‌اکنون تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی در راستای سیاست‌های کلی نظام در حوزه تأمین اجتماعی، موضوع پوشش بیمه‌ای همه افراد شاغل در بخش کارگری، شاغلان و حقوق‌بگیران در نهادهای مختلف را در قالب بیمه اجباری و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد به صورت اختیاری و بیمه فراگیر خانواده ایرانی دنبال می‌کند.
طبق آخرین آمارها، در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب ۴۷ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند و این نهاد بیمه‌ای در قبال ارائه تعهدات به این گروه‌ها در سال گذشته ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی